Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bankernas makt!  (läst 4618 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Bankernas makt!
« skrivet: 08 aug-06 kl 20:52 »
Igår var jag så nära mina drömmars mål att äntligen kunna köpa en gård. Efter år av sökande hittade vi den perfekta gården för oss. Inte så hemst dyr heller fast där var lite mark till med fina inhägnade hagar. Glad och lycklig gick min man till banken för att få ett lånelöfte. Jag var på jobbet och bubblade av lycka. Vi bor redan i ett hus som vi har lån på så det skulle inte vara några problem.

Men det blev ingen gård för banken tyckte inte gården passade oss????????????? Det var alltså inte pga för lite inkomst, för högt lån eller något annat som man inte kan få lån för. Damen på banken hade gått igenom alla papper och tyckte inte gården passade för en barnfamilj.

Anledningarna var: Det fanns inga bussförbindelser, Barnen hade inte fått varsitt rum (Vi har fyra barn och hade planer på att inreda vinden som redan var förberedd med el etc.) Vi har för gamla bilar, enligt henne måste man ha bra nya bilar för att bo så.

Dessutom säger människan att det är bättre vi hittar en större och finare gård så kan vi få ett högre lån än vad vi tänkt oss??? Alltså får vi inte ett litet lån för banken tyckte inte om gården, men vi kan få ett högt lån bara gården är fin nog för dem.

Får verkligen banker göra så, bestämma var och hur vi ska bo? Vi vill ju ha så lågt lån som möjligt och så billigt boende vi kan. Vi kan alltså inte köpa en gård för vi vill ju bo ute på landet och leva av själhushållning och inte jobba livet ur oss för att kunna betala dyra hus och billån. Bankerna tycker såklart det är så man ska leva.

Hur kan man säga till fattiga människor att man ska köpa en dyr gård? Både jag och min man har 15000 i månaden i inkomst.

Snart ger jag upp alltihop, stänger av hjärnan och hjärtat och lallar med i strömmen. Går till jobbet varje dag, handlar min mat på konsum, ser på tv, lägger mig,  stiger upp, går till jobbet...............................Man är ju ändå samhällets slav.

En ledsen, frustrerad, arg, besviken, förvirrad, upprörd och uppgiven Anette :'(

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Suresh

• Gäst
Re:Bankernas makt!
« Svar #1 skrivet: 08 aug-06 kl 20:55 »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 08 aug-06 kl 21:18 »
Vi fick köpa vårt mitt i skogen med en gemensam inkomst på 15000. Och vi har inte ens körkort. Finns ingen buss heller utan vi har en turbunden taxitur en gång i vardera riktning på vardagar. Och har inte kommunerna skolskjuts numera?

Det där är bara strunt ifrån hennes sida. Byt tjänsteman eller bank. Fråga runt lite. Sök överallt. Ni har ju dessutom hus redan och därigenom ev. uppgifter om hur ni skött ekonomin tidigare.

Vi hade egentligen för låg inkomst. Men vi hade förberett med att även skriva ner vad vi vill med livet här. Vi fick henne att förstå att vi inte lever och har utgifter som "vanligt folk". Vi har ingen elspis, vi köper ingen mjölk för 7 eller 8 kronor eller vad det kostar. Vi vill inte ha bil. Hrmf.....även om vi nu lite plågat tittar på möjligheten *host*

Men, vad jag ville säga var att det där mer såg ut som personkemi eller snuddade på maktmissbruk.

Nej, krisa inte. På dom bara! Dom är till för er. Inte tvärt om....

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 aug-06 kl 21:21 »
.....
Men det blev ingen gård för banken tyckte inte gården passade oss????????????? Det var alltså inte pga för lite inkomst, för högt lån eller något annat som man inte kan få lån för. Damen på banken hade gått igenom alla papper och tyckte inte gården passade för en barnfamilj.
.....

"Banken" ... men det finns ju andra banker ? eller ? är det nån speciell anledning till att ni måste låna just i "banken" ...

Jag fick mitt lån hos SBAB (Sveriges Bostadsfinansierings AB) via mailkontakt, dagen efter hade jag lånelöftet. Det finns en blankett man kan fylla i  direkt på deras hemsida om jag minns rätt.

Kollade också JAK men det blev dyrare, deras avgifter är större än räntan på mitt lån.

Damen på din bank kan ta sina papper och stoppa dom nånstans ... det är ju knappast hennes ansvar att avgöra hur ni vill leva.

BYT BANK ! Sponsra inte en bank som brister i rspekt för er med era pengar och affärer. Och gör det gärna med buller o bång så dom fattar vem som är kund och vem som är krämare i sammanhanget.

Är det för sent att köpa gården nu, har den gått till nån annan ? Om inte, gå in på sbab.se omgående och fixa ett lånelöfte där, vill du sen byta bank så är det ju inga problem.
« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 21:22 av Vitis »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-06 kl 21:32 »
 ::) Oj oj, vad säger man...

Hela världen är full av banker - byt!
Eller så säger ni att ni tänker bygga ut huset om något år (eftersom de tydligen är villiga att låna er mer pengar) utan att verkligen göra det.

*Håller tummarna för att ni får er gård*
Landsflykting i storstan...

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 aug-06 kl 22:09 »
Vi råkade ut för exakt samma sak för några år sedan. Banken som vi haft i alla år sa plötsligt nej till att låna oss pengar till hus >:( även vår banktjänsteman tyckte att det krävdes en högre standard på boendet än vad vi ville betala för, däremot  hade hon inte velat låna oss högre belopp för att vi inte hade så höga inkomster. Jag åkte raka vägen till en konkurrerande bank och fick lånelöfte där (trots den låga inkomsten).
Idag har lite flyttningar och finnandet av bostad mycket längre bort än bankens "upptagningsområde" gjort att vi åter bytat bank, fortfarande med låg inkomst och med hus med lägre standard än vad vår banktjänsteman vill leva med, men med en bank som ser oss som en tillgång att värna om.
Även mitt råd; byt bank - elller åtminstone tjänsteman !

lycka till,
skogstrollet

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 aug-06 kl 23:08 »

Banken vill uppenbarligen inte behålla er som kund, och då finns det ingen anledning att truga. Det finns fler banker.

Det här med JAK fattar jag inte. En viktig fördel med räntefria lån borde ju vara att det blir billigare än på en vanlig bank, men med JAK:s avgifter verkar det snarast bli dyrare.

Suresh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 aug-06 kl 23:12 »
JAK:s låneavgift är kostnadsoberoende av ränteläget. Låg ränta-hög ränta. Samma lånekostnad.

Därför bllir det avancerad matematik att räkna ut vad som är mest lönsamt, ett JAK - lån eller ett vanligt lån eftersom det tradiutionella jämförelsebegreppet effektiv ränta inte är tillämpbart. Jag har arbetat med det. Det finns ett kapitel i en bok av ekonomen Stefan Yard om det.

Kort sagt kan man säga: Det lönar sig bäst att spara i JAK när räntan är låg och låna när räntan är hög. Så kan du se in i framtiden så...
« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 23:13 av Suresh »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 09 aug-06 kl 06:08 »
Byt bank.....bankens intresse borde väl ligga i att FÅ låta er låna pengar om ni visat att ni betalat för er innan?

Djävla skitfasoner....ju längre man är borta från sverige ju mer ser man hur totalitär den svenska staten och deras vänner är.
För varje besök i Sverige jag gör så slås jag mer och mer av likheten med mina ungdomsbesök i de forna öststaterna. Det ständiga köandet, mammor med barnvagnar som står och huttrar i bussköer med matkassarna dinglande i barnvagnar som ser ut att vara byggda att dras över krigsfällt.
Betong, betong och ännu mer betong vart man än vänder sig. Sura, uppgivna människor överallt.

Ja vafan jag spårar ur diskussionen nu men fan man blir ju förbannad.
Jävla tur att man sliper skiten numera.

Hur som helst....byt bank, Det finns ingen anledning att fortsätta truga efter ett sådant bemötande. De är ju för fan folk som lånar som betalar de bankanställdas löner.

Nu fick jag kvällsron förstörd också....

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 aug-06 kl 07:22 »
Det finns stolliga tjänstemän, som inte tål att man lever lite annorlunda än de själva. Detta ska givetvis inte påverka de affärer de har, om säkerhet finns, så borde de ju låna pengar.

1974 skulle jag låna 60000 till mitt dåvarande företag, banken tittade i pappren och svarade att det gick inte för sig, jag måste låna det dubbla. I detta fall gjorde banken rätt, eftersom de befarade att likviditetsbrist kunde uppstå, pga av fördröjning mellan investeringen och intäkterna på den.

I ditt fall framkommer inget som tyder på att banken skulle ta onödig risk, utan det verkar snarare vara nån sorts trång moral, där de försöker få er att leva mer "normalt", och det är inte bankens uppgift.

Du skulle försökt med fler låneinstitut, säkert skulle inte andra reagera på samma sätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 17 sep-06 kl 21:54 »
Vem bestämmer vad som är att leva normalt????
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #11 skrivet: 17 sep-06 kl 22:36 »
Nu har allting ordnat sig! Vår förtvivlan och sorg vändes till glädje. Vi beslöt att göra banken till viljes och leta efter ett annat ställe som de skulle godkänna. Direkt lades en annons ut om en gård som var perfekt. Jag har aldrig varit med om en sådan tur, man skulle nästan tro att en högre makt hade ett finger med i spelet.

Lite finare och dyrare, tillräckligt med rum för oss alla, bussförbindelser precis utanför etc. Vi var de enda spekulanterna konstigt nog. En liten läcka i taket gjorde att priset sänktes rejält så i slutändan blev den lika billigt som den andra gården. Banken godkände det och gratulerade till en fin gård! När alla papper är påskrivna säger ägaren att han tänker fixa läckan ändå så det behöver vi inte tänka på!!??. Hur mycket tur kan man ha?

Det är verkligen en drömgård. Direkt när jag klev in kändes det "hemma". Nu längtar jag dit. Flytten går i December. Vi ska fira jul i vår gård. ;D

Visst banken fick rätt men det var inte deras förtjänst, det var för att vi hade en oehörd tur. Det kunde lika gärna vara så att vi inte hade hittat någon annan gård på flera år. Vi fick vackert stå där med mössan i hand och buga och be. Jag retar mig fortfarande på att de har så mycket att säga till om men nu ordnade det sig för oss i alla fall. Jag hoppas att alla andra som vill flytta får möjligheten och att inga banker sätter några hinder.

Mvh/En lycklig Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 18 sep-06 kl 10:44 »
Grattis till nya gården! Jag säger som min mor brukar säga, "det var meningen att ni skulle vänta, för något bättre väntade på er"
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser