Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingen rörelse i äggen, är dom döda?  (läst 4129 gånger)

saint206

• Småland
ingen rörelse i äggen, är dom döda?
« skrivet: 10 maj-11 kl 19:58 »
av 19 ägg är nu fyra kläckta och en död...(drunknade i kläckaren...:()
detta är min första maskinkläckning och det är blandraser jag kläcker fram nu.
idag är dag 19, och nu undrar jag hur många dagar jag ska vänta innan jag ger upp äggen som inte är kläckta? alla ägg las i samtidigt, men jag antar att olika raser kläcks efter olika lång tid? ska jag ge mig på dag 22-23 eller?
« Senast ändrad: 11 maj-11 kl 12:46 av saint206 »
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: fyra ute, men resten!?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 20:03 »
av 19 ägg är nu fyra kläckta och en död...(drunknade i kläckaren...:()
detta är min första maskinkläckning och det är blandraser jag kläcker fram nu.
idag är dag 19, och nu undrar jag hur många dagar jag ska vänta innan jag ger upp äggen som inte är kläckta? alla ägg las i samtidigt, men jag antar att olika raser kläcks efter olika lång tid? ska jag ge mig på dag 22-23 eller?
Jag brukar ta bort de okläckta äggen 2 dygn efter "beräknad" kläck, alltså 23 dygnet hos höns..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 20:10 »
okej... jag börjar tro att något gått på tok, för det hörs ingenting ifrån de okläckta äggen...(plockade ut de kläckta efter att ha hittat den döda, och ja, jag sprayade med vatten som en tok..)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 20:39 »
okej... jag börjar tro att något gått på tok, för det hörs ingenting ifrån de okläckta äggen...(plockade ut de kläckta efter att ha hittat den döda, och ja, jag sprayade med vatten som en tok..)
Det behöver inte pipa ännu! Håll ut! :) En av mina ankungar kom 2 dygn efter de andra, och den lät inte heller föresen några timmar före den pickat hål..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

saint206

• Småland
SV: fyra ute, men resten döda??
« Svar #4 skrivet: 11 maj-11 kl 12:30 »
nu har jag gjort som man inte ska göra. jag stängde av, öppnade och lös äggen. inga som helst rörelser i dom, en del verkar ha stannat upp för längesen, andra verkar fullgångna näst intill.. är dom döda? om dom levde borde jag väl se NÅN rörelse i dom??

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 11 maj-11 kl 12:46 »
Men oj så klantigt.
Du skulle väntat!!! Höns kläcks vanligtvis på dag 21!!!! Sen att några kommer tidigare eller lite senare e inte ovanligt. Tyvärr har vi oxå haft olyckor då ungar druknat men man lär sig av sina misstag. Sen ska du alltid låta de nykläckta ligga kvar i maskinen i åtminstonde 12-24 timmar så att de hinner torka. Annars kommer dom frysa i deras nya hem om du inte har tillräckligt varmt. En nykläckt klarar sig i 48h i maskinen bara man sätter in lite vatten så att de kan dricka.
Hoppas det gått bra med dom som kläckts i alla fall. Själv hade jag en dålig kläckning sist, bara 9 av 22 ägg. Men sånt e livet.

saint206

• Småland
SV: ingen rörelse i äggen, är dom döda?
« Svar #6 skrivet: 11 maj-11 kl 12:51 »
jo lite trist blev det. jag vet att dom vanligen kläcks på dag 21, att man ska låta dom vara kvar och att man inte ska öppna. men inte vill jag ha en död kyckling liggande i vattnet i kläckaren i vardagsrummet i flera dygn heller... :-\ :P och inte ville jag att den andra skulle gå samma öde tillmötes... :'( jag sprayade extra när jag öppnade och det gick fort av attan. jag har svårt att tro att det skulle ha tagit ihjäl dom kvarvarande äggen.. men frågan är ju egentligen om dom lever eller är döda. det är dag 20 idag. och jag kunde för mitt liv inte se någon rörelse i äggen....

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-11 kl 12:54 »
Ne men om du tänk dej själv inte så enkelt å röra sej då det är så långt gånget heller. Dom har ju knappt något utrymme där inne då. Jag vet själv för ja lyste mina på dag 18 eller vad det var förra året och de gick inte att se då..... Jättesvårt så bara att låta dom va kvar där i tills dag typ 23 då slängde jag bort dom eller om de va dag 24 till och med ja öppnade inte ens äggen rädd föratt fåse ngåot halvutvecklat.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 11 maj-11 kl 12:55 »
What can I say..... Hoppas dom vaknar till liv i äggen och pickar sig ut!!! Nej, såklart du gjorde rätt i att plocka ut den lille druknande men vad e det för kläckare du har? Kan man inte lägga ngt där risken finns att de ska trilla ner? Min maskin har som små väggar som vi plockar bort dag 18 och anv som golv dit där det e själva hålet till vattnet. Själv har jag aldrig sprayat extra på några ägg utan luftfuktigheten har skötts av maskinen . (eller inte skötts i vissa tillfällen?)......
Lycka till!!

saint206

• Småland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-11 kl 13:01 »
jo man ska lägga en mellanvägg som botten fattade jag till sist... var väldigt oberedd på att två skulle ha kläckts på dag 19(givetvis på morgonen när jag jobbade) så jag hade faktiskt inte tagit bort väggarna ens..något förvånad blev jag när jag kom hem...
men men, man lär så länge man lever...

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser