Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor...  (läst 1978 gånger)

Majasmamma

• Gästrikland
Nybörjarfrågor...
« skrivet: 11 maj-11 kl 21:29 »
Hej
Hoppas på snabba bra svar från alla er som kan. Är ju själv helt grön... ;)

Har 2 hönor som ligger och ruvar nu. Spännande, spännande  :-*
Höna 1 har legat i 2 veckor och höna 2 i 1 vecka.
Kommer dessa två damer kunna gå tillsammans med sina små?

Hur länge rekomenderar ni att man låter en höna gå med sina kycklingar innan de får förenas med resten av flocken?

Längtar efter att inte "bara" vara hönsmamma utan även få bli kycklingmamma  ;D
Vill man så kan man ;P

Torry

SV: Nybörjarfrågor...
« Svar #1 skrivet: 11 maj-11 kl 22:14 »
Hej och välkommen till hönsens underbara värld  ;D
Kan ju bara svara på hur det funkar hos mig och mina hönor eller rättare sagt inte funkar  ::) här är det helt uteslutet att ha två hönsmammor tillsammans de slåss så blodet flytet och kycklingarna far som vantar. Jag har mina rätt mycket frigående och när de möts och kommer för nära varandras kycklingar då blir det världens fajt. Så jag har mina åtskilda i hönhuset och om de måste vara i hönsgården. När de går fritt får de vara med resten av flocken, om det är varmt och fint väder så släpper jag ut dem redan efter ett par dagar mammorna brukar passa dem väl. Kan tillägga att hur hönor med kycklingar kommer överens är väldigt olika, en del raser verkar vara lättare att få att samsas ex dv.kochin, chabo, silkes sen är det ju individuellt också. Sjäv har jag stora blandraser brahma, orpington,maran. Du får väl se hur det går när kycklingarna är kläckta, prova och se vad som händer och var beredd att ingripa om det behövs. Lycka till!
//Torry

flax

• Halland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-11 kl 22:42 »
Mina dv.kochin mammor går utmärkt att "stänga in" tillsammans. Efter bara några dagar brukade jag släppa ihop mammor och kycklingar med resten av hönsen, men nu har jag skaffat en del Blommehöns som inte är så snälla mot kycklingarna, så i år får de nog bo själva tills de är 4-6 veckor. Jag får prova mig fram.

Men som sagt, dv.kochinsen har alltid varit snälla hos mig, och eftersom det bara är de som ruvar så passar jag på att ha dem i samma avdelning i hönshuset.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 10:44 »
Tack för era svar  :D
Verkar som det kan gå lite hur som helst när man har att göra med dessa underbara men mycket individuella djur...

Passar på att slänga in ännu en fråga:
När börjar hönan att ruva igen?  ??? ??? ???
Vill man så kan man ;P

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-11 kl 20:16 »
Tack för era svar  :D
Verkar som det kan gå lite hur som helst när man har att göra med dessa underbara men mycket individuella djur...

Passar på att slänga in ännu en fråga:
När börjar hönan att ruva igen?  ??? ??? ???

Beror nog på vilken ras du har. De ruvningsvilliga raserna hinner med flera gånger per säsong. Och så klart är även detta individuellt! ;D
Några av mina dv.kochins ruvar året om. Lite jobbigt då man inte gärna vill ha smått vintertid....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 maj-11 kl 21:15 »
Hej och välkommen till hönsens underbara värld  ;D
Kan ju bara svara på hur det funkar hos mig och mina hönor eller rättare sagt inte funkar  ::) här är det helt uteslutet att ha två hönsmammor tillsammans de slåss så blodet flytet och kycklingarna far som vantar. Jag har mina rätt mycket frigående och när de möts och kommer för nära varandras kycklingar då blir det världens fajt. Så jag har mina åtskilda i hönhuset och om de måste vara i hönsgården. När de går fritt får de vara med resten av flocken, om det är varmt och fint väder så släpper jag ut dem redan efter ett par dagar mammorna brukar passa dem väl. Kan tillägga att hur hönor med kycklingar kommer överens är väldigt olika, en del raser verkar vara lättare att få att samsas ex dv.kochin, chabo, silkes sen är det ju individuellt också. Sjäv har jag stora blandraser brahma, orpington,maran. Du får väl se hur det går när kycklingarna är kläckta, prova och se vad som händer och var beredd att ingripa om det behövs. Lycka till!
//Torry

Torry - så du har dem bara tillsammans om de är ute helt fritt? Inte i hönshus och hönsgård? Och när de går fritt - det är ingen fara med fåglar och katter som kan ta kycklingarna? Men särar du alltså dem åt på kvällen innan de går in i hönshuset igen? Feltolkar dig kanske.

Min ena höna har fått börja gå ute nu med sina treveckors men hon slåss så gärna med alla som kommer nära så hon glömmer gärna bort kycklingarna en stund som springer i väg åt alla håll. Vet inte riktigt om jag bara ska låta henne gå ute utan uppsikt... Sen tycker jag det är svårt det där med att ha koll när man blandar mammor och kycklingar. Hos mig gick det bra i samma bur med två mammor med kycklingar men efter två dagar gick Bantamhönan till anfall mot silkeshönan....och hackade hennes kycklingar och trampade ned sin egen... men kanske enklare på större ytor...
/Nina
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Torry

« Svar #6 skrivet: 16 maj-11 kl 22:48 »
Jag har avgränsat med nät lite olika krypin i hönshuset och ett par kaninburar där de sover var för sig. Jag har några separata uteburar också om det inte är läge för frigång. På somrarna när alla buskar är helt utslagna så de ger skydd för hönsen har jag dem helt frigående även när vi jobbar. Ingen kyckling har blivit offer för nån fågel eller katt än peppar peppar däremot några ungdjur och även två vuxna hönor fast då hade tuppen precis dött.
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser