Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stilla sittande myskankor?  (läst 1220 gånger)

mr_snifer

• Dalarna
stilla sittande myskankor?
« skrivet: 12 maj-11 kl 22:47 »
Jag köpte mina första myskankor nu för en vecka sedan och de är väldigt stilla sittande och håller sig bara inne om vi inte motar ut dem.motar vi ut dem så sitter de mest stilla där också om vi inte kommer för nära, då flyger de i väg. tycker de har ätit lite dåligt också. är de deprimerade, chokade efter flytten eller är det bara så att myskankor inte är så aktiva, tillskillnad  tex höns som jag är van vid. Är det någon som har förslag på vad vi skulle kunna göra? ps de har ingen drake än kan det påverka?

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: stilla sittande myskankor?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-11 kl 06:38 »
Jag köpte en flock på två honor och en hane för två månader sedan. Den första veckan var de jättetråkiga när man släppte ut dem. Det var ungefär som " men husse, varför ska vi gå ut". Men nu springer de ut så fort man öppnar dörren. Köp en hane åt dem. De blir mycket gladare då tror jag.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #2 skrivet: 14 maj-11 kl 10:29 »
Ankor, oavsett ras, behöver oftast tid för att acklamitisera sig till en ny omgivning och det kan ju ta några dagar eller så. Men det låter ändå lite konstigt som du beskriver det...

Hur gamla var ankorna när du köpte dem?
Jobbig tansport?
Naturruvade eller maskinkläckta?
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 maj-11 kl 11:05 »
Inomhus ankor? Kanske inte alls vistats utomhus. Påminner om höns vi köpte in som aldrig varit utomhus. De stod vid dörren hela tiden, men inomhus börja de röra sig. Våra första myskor var lugna första veckan och gick inte runt på gården så mycke. Nu är de överallt nästan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser