Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkyngel...  (läst 5634 gånger)

Kesson

• Biodling - Avel - Drottningodling - Avläggare
    • Halland
Kalkyngel...
« skrivet: 15 maj-11 kl 13:01 »
Varför blir det kalkynge?

Kan man motverka det på något sätt?

Vita och svarta bi"mumier" sitter lite hux flux i yngelramarna. Har rengjort bottnarna, vad mer ska man göra?

Tacksam för hjälp,

/Kesson

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Kalkyngel...
« Svar #1 skrivet: 15 maj-11 kl 14:03 »
Dåliga gener , fel placerade kupa , har du den i skugga eller i en sänka i terängen ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kesson

• Halland
« Svar #2 skrivet: 15 maj-11 kl 14:42 »
Dom står på en klippt gräsmatta, som är nästintill helt plan, inte helt i skugga men inte helt i sol "stora buskar frammför", därimot är flustret placerat norrut, (skuggläge)

tänkte bara om det kan bero på att det vart några köldkäppar så ynglet blivit nerkylt om dom inte har orkat hålla allt yngel tillräckligt varmt?

Hendrix

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 15 maj-11 kl 19:09 »
Jag hade samma problem i fjol p g a dåligt ventilerade hemmagjorda bottnar  (tror jag) , bytte till universalbottnar och problemet försvann.

Kesson

• Halland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-11 kl 11:51 »
Ok, så det kan helt enkelt kanske bero på fördålig ventilation i kupan, det är gammla hemmabyggda bottnar som sammhällena står på. I övrigt så verkar dom friska åh på hugget =) (särskilt när det är lite mulet)  :-[

/kess

Jag hade samma problem i fjol p g a dåligt ventilerade hemmagjorda bottnar  (tror jag) , bytte till universalbottnar och problemet försvann.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-11 kl 12:40 »
Hade kalt yngel i en kupa med universal botten , fast den stod i en sänka i terängen + i skuggan  :(

Har du universal botten , så kan man med fördel strypa bak ventilation på våren för att bierna ska lättare att gå ner och värma hela yngel kammaren + att det även underlättar om det är varmt i kupan om de ska svettas ut och bygga ny vax .

mvh edward :PP
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser