Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Födda dag 19  (läst 1786 gånger)

Fjäderfät

• Södermanland
Födda dag 19
« skrivet: 16 maj-11 kl 11:10 »
Hur vanligt är det att kycklingar kläcks så tidigt som dag 19 egentligen?? Har fått TVÅ stycken som kläckts dag 19 på kvällen samt någon gång under natten till dag 20. Vart helt överraskad :P Har haft äggen i äggkläckningsmaskin Suro och la på dag 18 ut 7 st under ruvhöna (i lördags). Sön kväll hördes plötsligt massa pipande under mamman... Vet inte hur många det är där under ^^ Och nästa morgon såg vi att en även hade kläckts i Suron.

Hi hiii kycki pycklisar!!

linisgirl

• Ångermanland
SV: Födda dag 19
« Svar #1 skrivet: 17 maj-11 kl 12:11 »
Vad roligt :) Jag längtar till den 4 juni då ska jag bli mamma :P

Fjäderfät

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-11 kl 12:18 »
Ja det är jätteroligt :D Men nu oroar jag mig ju för att de först kläckta små kycklingarna kommer försmäkta av att vara i Suron så länge... 5 stycken ägg kvar ju, tänk om de inte kläcks förrns dag 22-24? Då blir de första kvar 4 dygn! Går det??

Gaah!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 maj-11 kl 12:20 »
Du kan lyfta ut de första kycklingarna, men passa gärna på när det inte är något hål i de andra äggen om du kan. Ha kläckaren öppen så kort tid som möjligt, och ha en blomspruta med lite vatten beredd, och spreja lite innan du stänger kläckaren igen. Det är inte så farligt för de andra äggen, som en del beskriver, man ska bara inte hålla på och pilla för ofta.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-11 kl 12:21 »
Ha du ingenstans att ha dom små liven då? Låter lite länge å ha dom så länge i kläckaren. Flytta dom isfåfall till nån låda och ha en skivbordslampa ovanför de brukar ja ha bara man har en termometer där så man ser att de inte blir för varmt och att dom kan gå åt sidan från värmen också :)

HannaK

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 17 maj-11 kl 12:28 »
Du kan plocka ut kycklingarna ur kläckaren när de har torkat.. I vissa fall tar jag ut mina efter bara någon timme och sätter dem i en dragfri låda inomhus under en värmelampa. Det tar inte så många sekunder att lyfta lite på locket så jag har inte upplevt att det skulle hända något med restrerande okläckta ägg i kläckaren.

Fjäderfät

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-11 kl 12:36 »
Oh ok! Yess tack skönt att höra.. ;P Det var precis det jag var orolig över. Då ska jag se till att segiskycklingen som pickat hål kommit ut och torkat innan. Sen passar jag nog på innan de sista börjar picka, för jag känner på mig att de kommer dra ut på tiden ^^

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser