Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röd och svullen i baken ?  (läst 1580 gånger)

Tuppen

Röd och svullen i baken ?
« skrivet: 16 aug-06 kl 13:01 »
Jag har Lohman höns och en av hönorna har blivit alldeles röd i baken och svullen, när jag lyfter hönan så är hon minst dubbelt så tung som de andra hönorna i sammastorlek, är det någon som vet vad det kan vara?
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

Dagoyurt

• Gäst
SV: Röd och svullen i baken ?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-06 kl 21:11 »
Jag tror att jag såg ett liknande fall på djursjukhuset och på denna höna hade det blivit en stor tumör på äggstokarna. Det kan vara detta som har drabbat din höna eller något liknande. Jag tror att detta är vanligare på hybrider som korsats för ökad värpförmåga. Tror att det är bäst för hönan om du tar bort henne, om det nu inte mirakulöst går ner inom de snaraste dagarna. Det kanske inte ens är värt att vänta ut för fågeln lider antagligen väldigt mycket.

Jag skulle rådfråga en vetrinär för säkerhetsskull men då får du ha tur för de har inte alltid höns inom deras kunskapsområde.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt

Tuppen

SV: Röd och svullen i baken ?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-06 kl 22:36 »
Tackar för svaret, jag och min fru har misstänkt att det kunde vara en tumör.
Jag tror att jag kommer att ta bort henne utan mer väntan, man ser att hon inte gärna lämnar hönshuset och rör sig klumpigt, så visst tror jag hon lider.
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser