Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Filmjölk - Stor smakskillnad?  (läst 2189 gånger)

Neiklot

• Gäst
Filmjölk - Stor smakskillnad?
« skrivet: 11 jun-11 kl 11:24 »

Vad för filkultur brukar ni använda?

Och tycker ni att det är stor smakskillnad?

Sen undrar jag, ni som gör fil på "bonnamjölk" - pastöriserar ni mjölken innan eller använder ni den helt färsk?

/Neiklot :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Filmjölk - Stor smakskillnad?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-11 kl 11:31 »
Jag brukar lägga en liten klick i botten på det kärl där jag sedan silar upp mjölken.  Den spenvarma mjölken går alltså först igenom ett bomullsfilter (jag gjorde hemma, till mycket låg kostnad), och därefter rakt ner i fil-klicken.  Efter några dagar brukar det vara fil i hela kärlet!  Detta är det mest arbetsbesparande sätt jag hittat för att ta vara på mjölk under enkla förhållanden.  Ny förpackning "avelsdjur" från butiken varannan till var fjärde vecka.

Om mjölksyrabakterierna kommer först på plan, så håller de undan nästan alla andra mikrober.  Då behövs ingen pastörisering, såvida man inte är rädd för TBC.

Smaklig måltid!

« Senast ändrad: 11 jun-11 kl 11:33 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jun-11 kl 11:41 »
Jag har ju inga egna kor, utan köper mjölk från en bonde i grannbyn.

:)

Vad är det för märke på "avelsdjuren" du köper?

Jag kör mest med Arlas, men provade Skåne Mejeri's för ett tag sedan, tyckte den var betydligt sötare.

/Neiklot

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 11 jun-11 kl 12:37 »
Insider tips:  Kolla på botten av förpackningarna.  Där står mejeriets nummer stämplat.  Försök få tag på paket från olika mejerier.  Alla försöker så gott de kan, men om något mejeri misslyckas och bakterierna dör, så lyckas förhoppnignsvis ett annat mejeri bättre.

Vilken fil man tycker är godast är en - smaksak!

Mjölk från granngården är nog silad och kyld.  Mjölksyrabakterier vill ha 20 - 30 grader.  Väck dem innan Du ber dem arbeta!  Och se till att inga andra mikrober får chansen att komma först, ty mjölksyrabakterierna är ömtåliga för andras gifter.  I den världen är det fullt krig hela tiden!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 07 jul-11 kl 10:01 »
En dum fråga kanske  :-[ men hur väcker man mjölksyrabakterierna igen?
Tar man bara ut mjölken och låter den bli rumsvarm?

fastfrusen

• -
« Svar #5 skrivet: 04 dec-11 kl 12:45 »
sätter in ett hundöra här.
har massa mjölk hemmifrån (opastöriserad bondmjölk) och ett filpaket med en såndär irriterande slatt kvar i...
funderade på om jag kan värma upp mjölken till 20-30 grader och hälla ner i filpaketet? Eller blir det jätteohygieniskt? (det är ett milko paket (sånt man kan stänga)

om det är ok att gjöra så. Hur ska jag förvara det när jag har blandat? I rumstemperatur eller i kylskåp?
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser