Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta hand om snart kläckta kycklingar, ta de från mamman?  (läst 10027 gånger)

Xoot

• Gäst
SV: Ta hand om snart kläckta kycklingar, ta de från mamman?
« Svar #20 skrivet: 20 maj-11 kl 20:18 »
Nope, hon slutar ägga när hon lägger sig för att ruva på allvar.

Redan första dagen eller ett par dagar efter?

Därför då kanske det ligger en två kanske tre ägg under henne som så fall inte hinner kläckas.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #21 skrivet: 20 maj-11 kl 20:38 »
Redan första dagen eller ett par dagar efter?

Därför då kanske det ligger en två kanske tre ägg under henne som så fall inte hinner kläckas.

Mina slutar några dagar INNAN, men jag vet inte hur det är med andras höns.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Xoot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 maj-11 kl 17:53 »
Bara ett par dagar kvar sen börjar det kläckas kycklingar under mamman.
Fick flyttat henne in till den nya "byggnaden" i det numera forna utedasset.

Så snart kläcks äggen.
Men jag satt precis och tittade på blocket och fick en tanke.

Precis när alla äggen är kläckta och där strövar omkring kycklingar.
Kan man släppa in dagsgamla kyckling-KALKONER två tre stycken?  ;D
Samma ålder som hönskycklingarna alltså.

Hur mycket fortare på ett ungefär växer kalkoner än vanliga marankycklingar?
Misstänker att om jag nu gör detta, får släppa ut kalkonerna bra mycket tidigare.

Torry

« Svar #23 skrivet: 26 maj-11 kl 21:20 »
Det där är väldigt chansartat, inte alls säkert att hönan accepterar kalkonkycklingarna. Har en höna nu som vägrade ta emot en vit kyckling kläckt 24 timmar efter de andra, gick bra med en svart kläckt 12 timmar ( i kläckare) efter hennes egen (röd). Men den vite NOPE så fort den kröp fram och skulle äta med de andra så morrade hon och hackade den. Så nu har jag två kökskycklingar och hönan en.  ::)
//Torry

Xoot

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 maj-11 kl 21:35 »
Det där är väldigt chansartat, inte alls säkert att hönan accepterar kalkonkycklingarna. Har en höna nu som vägrade ta emot en vit kyckling kläckt 24 timmar efter de andra, gick bra med en svart kläckt 12 timmar ( i kläckare) efter hennes egen (röd). Men den vite NOPE så fort den kröp fram och skulle äta med de andra så morrade hon och hackade den. Så nu har jag två kökskycklingar och hönan en.  ::)
//Torry

Hmm.. Tror att jag låter bli då om jag ska vara ärlig.
Tusses kan blev bättre förresten, men det går långsamt. Hönsen pickar fortfarande av sårskorpan.
Men såret kryper ihopa och har nu minskat med 80% sen senast jag skrev om det, utdragen process.  :D

nina77

• Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 26 maj-11 kl 21:36 »
Mina hönor accepterar alla kycklingar dom får, har dock inte testat med en annan art men med kycklingar har det gått bra. De som hon har nu är 2 v, testade att sätta in dagsgamla till henne, hon sa inget om det heller, men pga att de inte hängde med i tempot så tog jag in dom igen. Hon kläckte fram 6 st själv, sen fick hon 14 till, inga problem. Han beskyddar ungarna så pass att jag knappt kan ta upp dom. Olika färger var det oxå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser