Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ihop kycklingar och höns = Bråk?  (läst 2011 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Flytta ihop kycklingar och höns = Bråk?
« skrivet: 20 maj-11 kl 12:51 »
Allting gör man för första gången nångång...och idag var det premiär för mig med att flytta ihop kycklingar för första gången.

Jag har i nuläget två stycken Dvärgkkochins (ålder ca 3 månader) i hönshuset och flyttade igår ut mina Brahamakycklingar dit. Jag har byggt upp en provisorisk bur till småttingarna (ca 1 månad gamla) så att dom ska kunna vänja sig med varandra på avstånd och få vara i fred.

Testade en kortis idag med att öppna (under övervakning) då Dv Kochin-honan springer fram till minstingen och hackar. ÄR det alltid så här? Har det med rangordningen att göra?  Ska man låta dom "göra upp"? När går det över?

Oj...många frågor blev det...:/

Tjingeling

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Flytta ihop kycklingar och höns = Bråk?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-11 kl 13:01 »
E ganska ny på det här jag med (2år me höns) men det verkar som att det alltid e såhär. Mina små får bo i en bur inne på hönsgården från det att dom e ca 1½ -2 månader gamla och sen när det gått ett par veckor börjar jag med att öppna upp en liten "dörr" så att bara dom små kan ta sig in och ut när de vill. Massa hack och tjuvnyp i början men sen så e det som att hönorna accepterar och de små hittar smitvägar att slippa nypen. :) Det tar sin lilla tid och det är bra om man övervakar de första dagarna. Säkert finns det vissa som har tur med sina höns och slipper problem men jag har upplevt att det alltid funnits hönor som nyfiket jagar och nyper till nya småttingar. (dock bara maskinkläckta, har jag ruv-kycklingar så har de aldrig blivit nypta). Sen har mina tuppar alltid agerat pappa direkt och tagit hand om dom små.
Lycka till!

Miuspius

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 11:48 »
jag gör oxå så att dom små kan komma ut till dom stora ganska fort, ca 3-4v gamla, och ett smart sett är ju tycker jag att ställa upp kompostgaller för det kan man lätt höja upp lite från golvet så kycklignarna kommer under men inte dom stora, och en del gömslen inne om dom kommer för långt från sin "bur". har gått väldigt lätt när man har så tycker jag.

lycka till!
Maria

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 12:28 »
jag gör oxå så att dom små kan komma ut till dom stora ganska fort, ca 3-4v gamla, och ett smart sett är ju tycker jag att ställa upp kompostgaller för det kan man lätt höja upp lite från golvet så kycklignarna kommer under men inte dom stora, och en del gömslen inne om dom kommer för långt från sin "bur". har gått väldigt lätt när man har så tycker jag.

lycka till!

Hmm...har också tänlt på det där med att göra "kycklingdörrar", små "gömslen" som bara dom kommer in i, men har ett problem; Dom äldsta är Dvärgkochins och dom "små" Brahmor...alltså är Brahmakycklingarna i princip lika stora :/

Jag försöker just nu att sätta mig i hönshuset och mata båda paren för hand och "hönsa" lite över dom större när dom försöker göra nåt mot dom andra. Har ingen aning om ifall det funkar, men kanske värt ett försök :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser