Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill lära mej!!  (läst 1381 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Vill lära mej!!
« skrivet: 23 maj-11 kl 15:06 »
Hej alla fårägare runt göteborg eller i kanske?
Har ett gäng med hobbyfår, har alltid haft min "mentor" runt mej ang fåren,
men han har slutat nu o gått i pension, finns alltid där för mej men känner att jag vill lära mej mer.
Vad jag känner att jag skulle vilja lära mej mer om är  att verka klövarna, har verkat mina första idag och det gick ganska bra men vet ju inte riktigt hur mkt eller hur långt fram man skall skära sedan skulle jag även behöva mer kunskap i att klippa får, de jag klippt i år...ja dom går kanske inte att ställa ut...men kortare blev ju pälsen iallafall.
Min "mentor" har alltid gjort jobbet o jag har tittat på.
Så om ni kan hjälpa mej med kunskap eller om det kanske finns någon kurs inom detta så vore jag jättetacksam!
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill lära mej!!
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 15:26 »
Hantverk är svåra att lära sig genom att bara titta på eller läsa.  Jag vill nog säga att det är omöjligt.  Man måste få in handgreppen i sitt eget nervsystem, ögon, händer, kropp.  Och varje får är unikt, så Du kan stöta på ovanligheter precis var som helst.

Det finns bara ett sätt att lära sig ett hantverk, och det är att försöka, hålla på.  När det gäller levande djur bör man förstås ta det extra lugnt, så att man inte skrämmer eller skadar djuret.  Om inte annat, så för att lättare kunna få tag på det i framtiden!  ;)

Så lycka till, och ta det lugnt.  Nu när Du har provat på lite, så kan Du ha bättre nytta av att titta och läsa.  Eftersom Du vet lite hur det känns att göra det!

För egen del föredrar jag starkt de handdrivna saxarna ("bronsåldersmodellen"), bland annat för att det är så mycket lättare att stoppa upp, ifall det skulle komma en flik av skinnet i saxen i stället för ull, respektive in klövsaxen skulle gå för djupt.

(Fast, fårägare i Göteborg, det verkar inte så sannolikt.  Ont om betesmarker där ...)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 18:17 »
Vad då ont om fårägare runt Göteborg  ??? här där jag bor kryllar det av fårägare och snart (om en månad) kan också jag ställa mig till den skaran  ;D

Klippa och värka klövar hade jag tänkt att "man får tacka" ska göra åt mig, liksom att jag inte tänker slakta själv utan köra mina får till slaktaren för återtag.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 18:39 »
Runt Gbg finns nog både får och deras ägare.  Men nu skrev TS  "eller i kanske?"  Jag tolkade det som ett skämt.  Och skojade tillbaka.

Att kunna sköta om djuren själv i allt högre grad är både trevligt och praktiskt.  Jag vill också lära mej!  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser