Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flis kring äppelträd?  (läst 3215 gånger)

G Frick

Flis kring äppelträd?
« skrivet: 20 aug-06 kl 09:43 »
Har flyttat till nytt ställe med en gammal, men övervuxen, trädgård.
Har börjat rensa ut gamla buskar, och fått mycket flis av detta.
Jag tänkte ett tag ta bort gräs kring äppelträden och lägga flisen där.
Jag inser att jag måste kväve-gödsla lite mer eftersom flis/bark kommer att vara kvävekrävande när det bryts ned.
Nu undrar jag: är det bra att lägga det kring äppelträden, eller gör det skada eller är det ovidkommande?
Någon som vet?

hustigern

• Östergötland
Re:Flis kring äppelträd?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-06 kl 15:40 »
Hej!

Med lite extra kvävegödsling (inget såhär års, bättre att vänta till nästa vår/försommar) blir det bra som täckning under träden. Det hindrar dessutom gräset precis runt stammen, som annars kan konkurrera med träden om näringen. Det är egentligen inte något som behövs, för etablerade träd klarar konkurrensen, men det skadar ju inte. Dessutom tycker jag det ser prydligt ut med täckning av något slag precis runt stammen. Fast det är ju en smakfråga.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser