Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myskankägg - ruvning?  (läst 7118 gånger)

bianca2010

• Södermanland
myskankägg - ruvning?
« skrivet: 29 maj-11 kl 11:06 »
Hej! vår Myskankhona har precis börjat lägga ägg.
Vi trodde att vi skulle få ällingar nu men ankhonan vill inte ruva. Hon går in boet på kvällen och på morgonen ligger det ägg där som hon lämnar och istället går ut på promenad och badar!
Kan de äggen vara befruktade? 
Hur vet man om äggen är befruktade?
Hur länge klarar sig äggen utan anka som ruvar dom?
Borde man köpa en äggkläckningsmaskin om hon inte vill ruva?

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: myskankägg - ruvning?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-11 kl 11:21 »
hur många ägg har hon? hon väntar oftast med att lägga sig förrens hon har 10-20 ägg i redet :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

bianca2010

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-11 kl 12:25 »
Oj det hade jag inge aning om. Hon har bara lagt tre ännu. Vad roligt! då kanske hon lägger sig snart då!

Nilla2011

• Finland
« Svar #3 skrivet: 30 maj-11 kl 12:01 »
De lägger väl 1/dygn och sen l'gger de sig o ruvar. vår ena hon lade 14 ägg och började ruva sen, äggen ska kläckas nu på fredag ungeför, spännande!!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-11 kl 12:30 »
Våra brukar samla på sig sådär 20 ägg innan de lägger sig.  ::) Då kan man ju plocka bort några om man inte vill ha så många ällingar.
Myskankor brukar också ligga på äggen på nätterna och liksom vakta dem, vilket inte höns gör. Så din anka verkar bete sig helt normalt! :)

bianca2010

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 30 maj-11 kl 21:34 »
Nu har hon lagt fyra ägg men hon la inget igår. Men däremot har hon flyttat runt på dom i redet.
Jag hoppas hon vet vad hon gör!
Tack för alla svaren :). Vad gör man förrästen med äggen som man plockar undan?

Dolvis

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 31 maj-11 kl 02:31 »
Att hon pysslar med äggen tycker jag tyder på att hon är noga med dem och kommer säkert att lägga sig senare.

Äggen använder man i hushållet  :). Pannkaka, bakning etc. Jag tycker inte de är så goda att äta hårdkokta rakt av, men en del gillar det också.

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 01 jun-11 kl 22:24 »
Lugn, myskhonor brukar veta vad dom gör! :D
Ge henne lite tid att fylla äggkvoten, sen väntar du 35 dagar och vips! Ällingar! ;D

D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

guerini

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 05 jun-11 kl 09:27 »
Våra brukar samla på sig sådär 20 ägg innan de lägger sig.  ::) Då kan man ju plocka bort några om man inte vill ha så många ällingar.
Myskankor brukar också ligga på äggen på nätterna och liksom vakta dem, vilket inte höns gör. Så din anka verkar bete sig helt normalt! :)

Jag har själv undrat varför ankorna bara låg nattetid en början! Jag har en följdfråga, mina myskankor vaktade sina ägg på nätterna och började sedan att då och då ligga även dagtid. Hur vet man när första ruv-dagen är? Kommer de att kläckas ungefär samtidigt?
Tänk vad mycket nytt man lär sig varje dag!!!
Har ett gäng högt älskade Hedemorahönor som delar boende med ett gäng underbara myskankor.

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 jun-11 kl 10:06 »
myskankhonan vet vad hon gör , de är smarta. nästan alla ägg är befruktade, så är det med myskankor. och att lägga myskankägg i en kläckmaskin är inte en bra ide, de kläcks aldrig.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dolvis

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 05 jun-11 kl 12:52 »
Jag har själv undrat varför ankorna bara låg nattetid en början! Jag har en följdfråga, mina myskankor vaktade sina ägg på nätterna och började sedan att då och då ligga även dagtid. Hur vet man när första ruv-dagen är? Kommer de att kläckas ungefär samtidigt?
Tänk vad mycket nytt man lär sig varje dag!!!
Jag tycker det är lite svårt att avväga vilken dag man ska räkna som första ruvdagen, men precis som med höns börjar inte fostren utvecklas förrän äggen är ruvade en sammanhängande tid på ett visst antal timmar, därför sätter kläcks ällingarna också ungefär samtidigt, inom loppet av 1-2 dygn. Vi brukar oftast tro att det ska bli kläckning tidigare än det blir, förra sommaren hade vi tom gett upp om kläckning och var borta över helgen med djurvakt, vi tänkte plocka bort de "en vecka för gamla" äggen innan vi åkte, men hann inte med detta. Djurvakten såg ällingar nästa dag, och tänkte inte mer på det, men då hade de ju inget vatten i nåbar nivå för ällingarna, för det hade vi ju inte haft anledning att instruera henne om, så tyvärr hann ett par dö innan vi kom hem  :'(.

Ankhonorna får ett väldigt typiskt beteende när de väl lagt sig att ruva, de piper på ett särskilt sätt och när de går går de väldigt vaggigt, med huvudet lågt och uppburrad fjäderdräckt. Påminner lite om hur hönor går och skrockar uppburrat under ruvperioden när de går upp och äter.

bianca2010

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 09 jun-11 kl 06:42 »
Hej igen, nu har min anka lagt 15 ägg men hon har bytt äggläggningsställe.
Hon föredrar att lägga dom under en gran utomhus (med nyfikna katter som publik).
Jag har lagt in äggen i hennes rede i ankhuset men det verkar som hon inte vill ha dom där.
Ibland är äggen utspridda/ommöblerade men jag tvivlar på att hon ligger på dom.
 Det kanske inte var bra att flytta hennes ägg, men jag ville inte att hon skulle ligga som en levande måltavla under granen. och speciellt inte på nätterna. Finns det något sätt att locka henne att lägga sig på äggen i huset igen?  Ett extramysigt rede kanske? Läste att det var någon som haft bildäck som reden. Är det bra? det låter praktiskt men ankan kanske får en chock  :o om jag drar in ett bildäck i hennes hem!

siken

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 09 jun-11 kl 20:03 »
De flesta ankor värper på natten eller tidigt på morgonen. Jag hade låtit ankorna vara inlåsta i ankhuset tills dagens ägg var värpt innan jag släppte ut dem. Då får de välja ett ställe inomhus för äggen.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

bianca2010

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 11 jun-11 kl 09:32 »
För ett par dar sedan provade jag det. Jag höll ankan inne halva morgonen. Inget ägg kom. Ankorna var sura resten av dan. Hon la inget ägg. Dagen efter vaggade hon direkt ut till granen och la två ägg. I morse höll jag henne (och draken) inne, men båda hamrade/näbbade så högljutt på ytterdörren till ankhuset så att jag kände mig tvungen att släppa ut dom innan grannarna ringer "animal rescue". Ett dopp i dammen sen snabbt till granen. Innan frukost.
Nu funderar jag på om jag ska bära in honan i ankhuset från granen.
Vad tror ni, blir hon ledsen då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser