Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP, det piper i ägget  (läst 11037 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
HJÄLP, det piper i ägget
« skrivet: 28 maj-11 kl 22:05 »
Oj, min första kull med ägg kommer kläckas nu i helgen. Inatt eller imorgon.

I ett av äggen rör sig en kyckling och den piper även. Har ingen ägglampa men har lyst ägget med en ficklampa och jag kan se den. Men dem andra äggen är jag osäker på. Hönan ligger på 4 st !

Hur går det till nu när kycklingen kläcks? behöver jag vara där och hjälpa eller dem klarar sig själv?
Kan jag lägga ut mina 1½ veckor gammla kycklingar där också när alla äggen är kläckta?

Kista

• Gäst
SV: HJÄLP, det piper i ägget
« Svar #1 skrivet: 28 maj-11 kl 22:12 »
Den sköter det själv, vad du än gör, skala aldrig ut den! Då kan den dö!

AnGu

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 maj-11 kl 22:17 »
Okej, men om det är så att den är knäckt på hälften, kan man inte hjälpa den ut på traven genom att sära skalen åt?

Om det är så att en kyckling lyckats göra hål och försökt ta sig ut, kan det hända att den dör i ägget då?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-11 kl 22:18 »
Låt nu hönan vara ifred så går nog allt bra. Du kan iaf inte göra nått, bara vänta. Håller tummarna
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Kista

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 maj-11 kl 22:19 »
Okej, men om det är så att den är knäckt på hälften, kan man inte hjälpa den ut på traven genom att sära skalen åt?

Om det är så att en kyckling lyckats göra hål och försökt ta sig ut, kan det hända att den dör i ägget då?
Är den frisk och kry klarar den det själv... Börjar man dra i skalet och skala fram den kan det börja blöda och den förblöder..

Torry

« Svar #5 skrivet: 28 maj-11 kl 22:20 »
Du ska inte lägga ut de äldre kycklingarna, för det första, inte säkert att mamma höna är intresserad av att ta hand om dem när hon har egna små som hon försvarar dvs hon kommer nog att hacka dem. För det andra kan inte de små nyfödda hävda sig gentemot de stora när det gäller att få mat, vatten och värme. Inget jag rekommenderar..
//Torry

AnGu

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 maj-11 kl 22:20 »
[quote author=̷̥͓͓̠̯̳̭͝KISi̷̶̮̱͔͉͈̥̱̖̬̳͕͉̞̩͓̬ͦ̍̌̋̒́̈̾͡ Tͤ͌̔͑̉A link=topic=112445.msg1017084#msg1017084 date=1306613955]
Är den frisk och kry klarar den det själv... Börjar man dra i skalet och skala fram den kan det börja blöda och den förblöder..
[/quote]

okej, blöda? oj ! Så mycket har jag inte läst mig till. Varför/hur kan det komma sig att det blöder?

Jag låter den vara !!

AnGu

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 maj-11 kl 22:21 »
Du ska inte lägga ut de äldre kycklingarna, för det första, inte säkert att mamma höna är intresserad av att ta hand om dem när hon har egna små som hon försvarar dvs hon kommer nog att hacka dem. För det andra kan inte de små nyfödda hävda sig gentemot de stora när det gäller att få mat, vatten och värme. Inget jag rekommenderar..
//Torry

Tack för ditt svar, då gör jag inte så .

AnGu

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 maj-11 kl 22:22 »
Låt nu hönan vara ifred så går nog allt bra. Du kan iaf inte göra nått, bara vänta. Håller tummarna

Jag håller också tummarna :D Låter dem klara det själv...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 28 maj-11 kl 22:32 »
Det finns blodådror på insidan av skalet. Under tiden ungen arbetar sig ut så slutar blodet pulsera i dessa ådror men det tar lite tid. Därför är det viktigt att kycklingen får ta sig ut i sin egen takt.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

AnGu

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 maj-11 kl 22:37 »
Det finns blodådror på insidan av skalet. Under tiden ungen arbetar sig ut så slutar blodet pulsera i dessa ådror men det tar lite tid. Därför är det viktigt att kycklingen får ta sig ut i sin egen takt.

Okej ! Men händer det att kycklingen inte orkar ta sig ut?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 28 maj-11 kl 23:33 »

Det händer emellanåt, förmodligen var i så fall kycklingen försvagad på ett eller annat sätt och det inte var meningen att den skulle överleva helt enkelt. Naturens gång...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Kista

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 maj-11 kl 23:41 »
Precis som betsla skriver, klarar den sig inte ut, så är det naturens gång... Ute i det vilda hade den knappast överlevt....

betsla

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 28 maj-11 kl 23:43 »
[quote author=̷̥͓͓̠̯̳̭͝KISi̷̶̮̱͔͉͈̥̱̖̬̳͕͉̞̩͓̬ͦ̍̌̋̒́̈̾͡ Tͤ͌̔͑̉A link=topic=112445.msg1017171#msg1017171 date=1306618863]
Precis som betsla skriver, klarar den sig inte ut, så är det naturens gång... Ute i det vilda hade den knappast överlevt....
[/quote]

Helt OT... men jisses Kista, vad har du gjort med ditt användarnamn? Det väller ju ut över hela alternativ.nu ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Kista

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 maj-11 kl 23:52 »
Helt OT... men jisses Kista, vad har du gjort med ditt användarnamn? Det väller ju ut över hela alternativ.nu ;D
Hmm, väller ut? Jag ser tecken i mitt namn..?  :-[  ::) me inget som "väller ut"????

AnGu

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 29 maj-11 kl 07:55 »
Tack för era svar !!!! Ser dock ingen kyckling nu på morgonen så förhoppningsvis kläcks den under dagen kanske tillsammans med något annat ägg? Hoppas på det iallafall. Ha en fin dag nu ska jag iväg till Eslövsmarknad med Oriflame :)

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #16 skrivet: 29 maj-11 kl 08:00 »
Det kan pipa i äggen ett bra tag, så ta det lugnt! De kommer nog att kläckas när det är dags! Men visst är det fantastiskt att få lägga örat mot ett ägg som piper...

betsla

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 29 maj-11 kl 08:41 »
[quote author=̷̥͓͓̠̯̳̭͝KISi̷̶̮̱͔͉͈̥̱̖̬̳͕͉̞̩͓̬ͦ̍̌̋̒́̈̾͡ Tͤ͌̔͑̉A link=topic=112445.msg1017188#msg1017188 date=1306619557]
Hmm, väller ut? Jag ser tecken i mitt namn..?  :-[  ::) me inget som "väller ut"????
[/quote]

Njae, iofs... det väller ut à la Matrix ;D

torpare2

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 29 maj-11 kl 10:35 »
Hönorna hjälper ibland till med kläckandet genom att nypa av bitar av äggskal. Har en maskinkläckningskyckling kämpat länge (över ett halvt dygn) har det hänt att jag har hjälpt till lite (men ej plockat fram kycklingen pga blödningsrisken), och jag har hittills inte sett några problem med dessa kycklingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser