Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kvalster / ohyra  (läst 2609 gånger)

Miss Evil

• Skåne
kvalster / ohyra
« skrivet: 31 maj-11 kl 12:40 »
Hej och hå ännu en fråga  ;D Fick hem en liten gotlandskanin i fredags som jag placerade med en annan hona. När jag håller henne i knät hoppar det av en mängd små gula kvalster  >:( Lite snabbare än löss, inte loppor definitivt någon ohyra. Vad gör jag. Har flusa hemma till kor och får. Har läst här att vissa har använt det men inte hur mycket. Har tre små på 8-12 veckor + två stora bj. Hade varit bra om det funkat då hade det hållit fästingarna borta med. Mvh 
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Miss Evil

• Skåne
SV: kvalster / ohyra
« Svar #1 skrivet: 31 maj-11 kl 21:22 »
Lite rättelse de hoppar inte av utan trillar. Hade mörk tröja och de syntes tydligt på den som små prickar som rör sig. Har sett något liknande i halmen innan men hon hade så pass många så det måste vara ohyra. Hittar bara på henne, inga sår, inga kala fläckar, ingen klåda. Sökte på nätet och det enda som verkar finnas var mjällkvalster och det känns inte riktigt som det. Ingen som har någon fundering?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 23:38 »
putt  ;D   Säljaren säger att de brukar behandla kaninerna med bimectin så det verkar konstigt om det kommer därifrån och det tycker jag med. Men jag hittar bara på henne. Fast jag tycker att de minskat i mängd idag. Är rädd att det är mjällkvalster som verkar så svårt att få bort. Hur fort smittar det. Ska träffa en vet på onsdag förhoppningsvis borde jag isolera henne till dess eller är den andra och eventuellt grannkaninen smittad? Vill ha henne tillsammans med den andra honan för tanken är att de ska fortsätta gå tillsammans. Är rädd att de bråkar om jag särar på dem för hon har ett rysligt humör den lilla. Finns det några andra småkryp som man kan se med blotta ögat? Har fått fram mjäll eller kaninkvalster varav den första var mer svårbehandlad. Kan det vara kryp från  tex halmen el liknande? Inga kloka parasitintresserade på kaninsidan!!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 02 jun-11 kl 11:00 »
Ser du dem så är det inte mjällkvalster.
Har kaninen inga problem, så förefaller det vara något annat utifrån, och inget blodsugande.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 jun-11 kl 14:40 »
Tack Edgar  ;D Skönt att höra. Vet ej om de suger blod men ngt äter de säkert på henne. Vet att när jag hade råttor som husdjur kunde de få ohyra som syntes och då skulle man bada dem. Kanske är något sånt?

Miss Evil

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 23:11 »
Pratade med veterinären han trodde också det var några ofarliga kvalster, kanske från ströbädden el liknande, först hade de många och nu har de bara haft några stycken så de kanske inte lever på kaninerna. Han kunde inte rekommendera flusa eftersom det inte var beprövat men han trodde det skulle funka. Läste på ett kaninforum att kvalster var ganska vanligt och fanns ofta hos kaninerna utan att man märkte något. De använde flusa el något medel till hästar. Verkar fungera iaf  ;D Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser