Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bångstyrig Hedemorahöna...  (läst 1920 gånger)

Martin-77

• Värmland
Bångstyrig Hedemorahöna...
« skrivet: 04 jun-11 kl 10:32 »
Har en Hedemorahöna som kläckt fram 13 underbara små kycklingar som nu är en vecka gamla.
Igår flyttade de ut till en utebur.
Nu till problemet: Hon vägrade igår kväll gå in med kycklingarna i sitt fina nysnickrade sommarhus utan la sig för natten i uteburen på bara backen med kycklingarna under sig. Min fråga: Mår veckogamla kycklingar dåligt av att ligga över natten på backen, dvs av markfukten?
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

karsten

• Södermanland
SV: Bångstyrig Hedemorahöna...
« Svar #1 skrivet: 04 jun-11 kl 10:46 »
Jag har inget svar men lite samma fråga? Mina ägg ska kläckas nästa helg, och jag har funderat på om de kan vara ute på nätterna efter några dagar med ett litet krypin. Vet inte annars hur jag ska slussa och hålla på med hönshus och gården med de andra hönsen. Lite pyssligt tror jag/Marie
Hönsmamman i klövsta

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 04 jun-11 kl 11:21 »
Mina sista kycklingar var inne en vecka, i torsdags  flyttade de ut i utebur med hus. Första natten fick hönan inte in de små själv utan jag öppnade buren i nätet, kröp in , och lyftade in kycklingarna i huset. DÅ blev hon nöjd ( och jag vind och sned..  ;D)  Får de bara med sig ungarna så tror jag att de helst vill gå in.

Torry

« Svar #3 skrivet: 04 jun-11 kl 22:31 »
Jag tror inte att kycklingarna mår dåligt av  fukt eller kyla under mamma det som är viktigast är om dom är säkra för rovdjur under natten? Tänk räv, grävling, mård, mink, iller, vessla, råtta. Hägnet måste vara kanonstarkt. Själv hade jag aldrig låtit mina höns vara ute under natten, minsta springa så kan det vara kört...
//Torry

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-11 kl 17:12 »
Mina ville inte heller gå in första natten, lyfte in dem
och sen har de gått in själva om än
så sent ibland.
Vill absolut ha dem i stugan på natten just för objudna gäster inte ska få ett skrovmål.
Hedemorahöns

hindersmonica

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-11 kl 09:08 »
Hej, har byggt en bur med ett litet hus inne i buren som har en stängningslucka, funkar utmärkt.
Kycklingarna av rasen Hedemora har varit där sen de föddes och det var tre veckor sedan.
Vissa nätter har det varit ner till ca 5 grader men det blir tillräckligt varmt inne i det lilla huset.
Jag har en höna och fem kycklingar i buren. Det är botten på huset men öppet i själva buren så inget rovdjur kan komma in på natten.

Martin-77

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-11 kl 18:35 »
Redan natt 2 kom hönan på bättre tankar och flyttade in:)
och vad gäller markfukten så verkar de klara mer än orolige hönsägaren tror;)
Samlar kraft...........

Martin-77

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 07 jun-11 kl 18:41 »
Vad gäller rovdjur så verkar vi vara befriade från problemet. Hönsen går i det fria mest hela dagarna och våra ankor är inte ens instängda på nätterna:)
Peppar peppar
Samlar kraft...........

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 07 jun-11 kl 18:47 »
ja man kan inbilla sig att det inte finns rovdjur där man bor.
hade mina lösa varje sommar i flera år men sen kom duvhöken.
har de lösa då jag är ute  i går såg vi en stor duvhök segla ovanför.
Då var hönsen inne som tur var.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser