Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Platta solfångare eller rör?  (läst 5073 gånger)

torpare2

• Hälsingland
Platta solfångare eller rör?
« skrivet: 05 jun-11 kl 20:41 »
Jag vill köpa en solfångare. De med rör ser ut att ha bättre effektivitet. Men jag har hört att de är svåra att hålla rent och därmed fort tappar effektivitet. Har någon erfarenhet? Sedan är det frågan om snön: Från vilka glider snön snabbast ner på våren?
Är det bättre att ha rör på en vägg än på taket med tanke på löv som sätter sig fast?

eka

• Värmland
SV: Platta solfångare eller rör?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-11 kl 00:09 »
Det finns två skolor här på forumet vilket jag tillhör den som vurmar för plana solfångare. Du kan se våra diskussioner i tidigare trådar.

Mycket förenklat är mina argument

Plana har längre hållbarhet
Räknat till kr per kwh utbyte per år, är priset ungefär detsamma.
Räknat till faktisk yta är effektiviteten detsamma.
Plana kan du bygga själv för halva priset.

Angående dina frågor blir plana snabbare isfria.
Vägg eller tak beror på när du vill ha värmeutbytet. Det finns en installation i närheten där två personer har ungefär samma utrustning där den ene är på tak den andra på vägg. Den med väggmontering har totalt över året mer utbyte. Men det beror mycket på övrig installation och hur du utnyttjar värmen.

Bor du långt norrut kan rör må bättre av att ligga mer plant då totala dygnsbelysningen är längre sommartid och rör har något bättre effektivitet vid sneda solvinklar. Förutsatt att de sitter glest.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

torpare2

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-11 kl 20:15 »
Tack för en fin sammanfattning. I grannbyn ligger några krossade rör på taket efter förra vinterns snötyngd. Jag vill ha mest utbyte på vintern, vilket - tillsammans med denna observation - skulle tala för väggmontering, oavsett typ av solfångare. Men om jag kommer upp några meter, dvs till övre delen av taket, blir belysningstiden mycket längre pga skymmande träd. Men då skulle jag vilja ställa dem brantare än takets lutning (30-35 grader). Det jag är orolig för vad gäller platta solfångare som monteras så är det stora luftmotståndet som de då får och kravet på förankring för att tåla vind. Mitt tak är 150 år gammalt. Vem har erfarenheter och kommentarer ang den problematiken?

ca

« Svar #3 skrivet: 12 jun-11 kl 12:55 »
bygg sidor o tak runt den plana solfångaren så blir det även snöfritt under dem .

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 12 jun-11 kl 14:44 »
... och fördelen med rör är att de ger mer då man behöver mer tillskott av värme. Dock förutsett att de inte är täckta av snö. Drar man det till sin spets så handlar det om väggmontering för att få största möjliga utbyte då det inte är sommar. Ett alternativ kan vara att montera dem högt upp på taket och då vinkla upp dem till > 60 grader. Genom att placera dem högt upp på taket och en bit över taket minskar man också risken för att snö skall täcka dem och att snöras skall krossa dem. När det gäller rör får man räkna med att något av dem kan gå sönder. Det kostar inte så mycket att ha ett par rör liggande i reserv. Inte konstigare än att man har några takpannor liggande i reserv. I de flesta konstruktioner stör ett trasigt vakuumrör inte driften, utan solfångaren fortsätter att arbeta som vanligt med de hela rören, och man kan ganska enkelt byta ut det trasiga, när det passar.

Man bör nog undvika att placera såväl rör som platt solfångare så att det blir ett vindfång ovanför nocken. Det är att utmana ödet.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-11 kl 09:39 »
Tack. Det låter väldigt förnuftigt alltihop. Det bästa blir kanske att sätta dem högt uppe på taket, ganska brant och med underkanten en halvmeter över taknivå för att låta snön glida förbi under. Jag får klura på hur jag ska sätta fast den.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #6 skrivet: 13 jun-11 kl 09:49 »
Om du tänkt ha ut mest vintertid är det nog ingen ide med solfångare. Iaf fram till mars kan du inte få ut mycket värme från dem överhuvudtaget. Visst går det att få upp värmen i rören tex, vilket många tillverkare skyltar mycket med. Men när pumpen drar igång och skickar värmen till acctanken tar det lååång tid innan du får varmt igen. Om oktober-feb är supersolig kanske du får ut totalt 7-8 dagars värme, alltså 1-2 dagars värme/månad, så den perioden är solfångare inte mycket att ha. Däremot april-sep kan du få ut väldigt bra!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

torpare2

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 13 jun-11 kl 16:05 »
 :( Hm. Jag ska ju inte enbart ha solfångaren på vintern utan kombinera den med en vedpanna. Min tanke var att vattnet då redan har en grundvärme som jag slipper att producera genom att elda. På det viset tänkte jag spara ved och tillhörande arbete. Feltänkt?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 13 jun-11 kl 18:30 »
Rätt tänkt, men solen ger inte mycket vintertid. Särskilt inte lite norröver.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 13 jun-11 kl 21:19 »
Här i Hälsingland brukar ju åtminstone snön reflektera en del ;).

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #10 skrivet: 13 jun-11 kl 21:39 »
:( Hm. Jag ska ju inte enbart ha solfångaren på vintern utan kombinera den med en vedpanna. Min tanke var att vattnet då redan har en grundvärme som jag slipper att producera genom att elda. På det viset tänkte jag spara ved och tillhörande arbete. Feltänkt?

Så tänkte jag också, men när väl pumpen drar igång och börjar ta in varmt vatten från solfångaren tar det slut med detsamma vintertid. Det blir liksom ingen effkt hur gärna man än vill under länge period. Så att få underhållsvärme på vattnet är att glömma. Vattnet i solpanelen blir varmt även vintertid. Men man får inte ut något av det då vattnet alltså blir kallt direkt när det börjar pumpas runt.

Hoppas du förstår hur jag menar. :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 13 jun-11 kl 22:24 »
Under de mörkaste vintermånaderna så får man väldigt lite energi. Innebär att man måste ha en väldigt liten tank som man kan värma något lite. Om du inte placerar ut enormt stora solfångarytor.

Om man nu tänker sig att använda detta till att värma ett hus så kan man nog glömma det. Så låga temperaturer man slutligen kommer upp i är lägre än den lägsta temperatur som blir i botten på en ackumulator för uppvärmning av hus, tänk på att returvatten från värmeelement oftast är ganska hög. Om du inte har runt 0 grader inomhus.

Sedan kommer solen snabbt, att lägga ned stora kostnader för att nå dessa vintermånaderna ger bara några veckors längre drifttid.

Men.....
Om du i ställer siktar på att förvärma varmvattnet. Det kallvatten som du tar in din beredare kan vintertid vara så lågt som 4 - 6 grader. Förvärmer du detta genom en mindre förvärmare som du tar från solen får du betydligt bättre utbyte från dina solfångare.

Då kommer vi till nästa punkt. Hur mycket varmvatten förbrukar du. En stor familj med mycket duschande så blir det nog bra men jag har konstaterat att med båda barnen utflugna och sambo som alltid duschar på jobbet så är vår förbrukning väldigt låg.

Så för mig är den stora vinsten att inte behöva ha någon annan värmekälla sommartid vilket spar enormt mycket i den dåliga verkningsgrad en panna har under sommaren. Min prioritering blev den motsatta. Liten tank hög värme under den tiden solen ger som mest.
Att jag sedan använder den som förvärmare under vintern får bli en bonus.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 14 jun-11 kl 08:52 »
Tack för alla värdefulla synpunkter. Vi har väldigt lite varmvattenförbrukning. Har ingen panna utan bara kaminer och en vindkraftseldriven varmvattenberedare i badrummet. Eftersom det ofta är 6 - 8 grader i köket på vintern när vi kommer hem, vill vi installera en panna. Det låter som att jag lika gärna kan slopa solfångarna, även om tanken att dra varmvattnet till beredaren och kanske tvättmaskinen är tilltalande.

signe

« Svar #13 skrivet: 14 jun-11 kl 16:03 »
Vi har platta solfångare och vedpanna. Fördelen med en stor tank är att då räcker varmvattnet många dagar. Tidigare värmde vi vattnet hela sommaren med el vilket vi slipper nu. Vi tycker kombinationen vedpanna och solfångare är perfekt. Om man kopplar varmvattnet till disk- och tvättmaskin så sparar man ytterligare el.

eka

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 14 jun-11 kl 22:31 »
Vi har platta solfångare och vedpanna. Fördelen med en stor tank är att då räcker varmvattnet många dagar. Tidigare värmde vi vattnet hela sommaren med el vilket vi slipper nu. Vi tycker kombinationen vedpanna och solfångare är perfekt. Om man kopplar varmvattnet till disk- och tvättmaskin så sparar man ytterligare el.

Just så, förutom att om man har stora tankankar bör solfångarytan också vara stor för att hyfsat snabbt få upp värmen då tanken är kall.
Frågeställaren (torpare2) riktade dock in sig på att ha vintervärme vilket är rätt svårt.

Men om du har så liten VV-förbrukning och klarar dig på vind för uppvärmning vilket i detta fall inte är så effektivt så kunde du genom att komplettera med en liten solfångare som värmer en liten beg. vv-beredare på någon 100 liter så skulle din komfort öka med att inte bara förlita dig på vinden på sommaren.

Men misstänker att om du redan har ett fungerande system så är denna "komfortinvestering" lite svårare att motivera.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 15 jun-11 kl 09:10 »
Det är förstås också en idé.
Jag kanske uttryckte mig otydligt: Jag har andelar i ett vindkraftverk och således elen från vindkraft. Komfortökningen för mig skulle främst bestå i en jämnare temperatur i de 2 rum + kök som vi använder på vintern. Vi har hittills bara eldat i 2 kaminer i dessa, så att det är runt 8 grader när vi kommer hem. Har inte använt el till uppvärmning. Och på den ena kaminen lagar jag dessutom mat och värmer vatten.
Huset är ett gammalt oisolerat torp. Större delen av huset värms inte upp alls på vintern, och det lär fortsätta att vara så eftersom jag inte har lust att riva hela fasaden för att isolera runtom och sedan få fuktskador.
Kontentan kanske blir: Sätta i några el-element och ha på under dagen. De drivs ju i alla fall med vindkraft. Då slipper jag hela installationen som kanske inte ger såå mycket extra.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #16 skrivet: 15 jun-11 kl 18:25 »
Är det för vintern du ska ha bättre komport så glöm sol som sagt. Kommer inte ge någon värme att tala om och absolut inte löna sig. Sommartid däremot är det kanonbra till varmvatten tex så man inte behöver elda då.
www.backforsgard.se

Anders G.

• -
« Svar #17 skrivet: 15 jun-11 kl 20:41 »
Glöm solfångeri på vintern. Luftvärmare kan börja fungera i februari, typ solarventi.

Jag är dock nöjd med min anläggning. Ger mig allt varmvatten jag behöver ca 8 månader om året sedan 1994.

eka

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 15 jun-11 kl 23:08 »
Jag kanske uttryckte mig otydligt: Jag har andelar i ett vindkraftverk och således elen från vindkraft.
;D Att jag inte tänkte på det. Har exakt samma här och "njuter" av att se 0:- på fakturan förutom alla skatter  >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser