Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa gammal gård  (läst 4523 gånger)

Jepsson

• Dalsland
Köpa gammal gård
« skrivet: 07 jun-11 kl 23:47 »
Hej på er!

Jag och min sambo vill flytta ut på landet och har precis hittat en fin liten gård där man kan ha lite djur och odla. Så nu ska vi snart på visning men vi är inte så bra på sånt här så vi behöver lite tankar och idéer ifrån er här på alternativ.

Här kommer länken till gården: http://bostad.lansfast.se/Beskrivning.aspx?GUID=3T3A30MVB3JVQTEO&typ=CMLantbruk&from=Hemnet

Vi kan tänka oss att bo "litet" men kanske ändå renovera lite och få iordning. Vi är rätt händiga och nyfikna på hur man gör saker och ting.
Vad ska vi kolla på när vi är på visningen? Vi vet ju att avloppet måste bytas men hur undviker vi att det kommer fram "stora" saker efter köpet som måste åtgärdas. Måste säljaren eller mäklaren berätta sånt? Säljaren vill ju ha en friskrivningsklausul så priset kan kanske bli lite lägre då.

Vi vill inte använda olja för uppvärming men gärna ved och kanske solvärme längre fram, hur mycket jobb är det att fixa ved själv när det finns lite skog och vad behövs för "bas" maskiner?
Odla gör vi nog redan första året men vi kan rätt mycket inom det, men djur dröjer nog för ingen av oss har någon erfarenhet.

Har ni några allmänna tankar och idéer om det här så skriv gärna dem också!

Tack på förhand.

Xoot

• Gäst
SV: Köpa gammal gård
« Svar #1 skrivet: 08 jun-11 kl 00:08 »
Kan säga som så att om du flyttar stället några mil ner så slår jag till direkt. :)

Angående verktygen för att ordna egen ved, viktigt att veta är en ungefärlig budget.
Tillhör du kategorin som klyver med yxa eller tillhör du den nymodigare som har egen klyv?
Hur mycket tänker du lagra per år?

Fyrhjuling/grålletraktor, släp, vinsch, motorsåg:ar, vedkap, vedklyv.
Om pengarna räcker så ta en vedtransportör också som kastar upp det på en kulle till dig.

Sen är frågan om du ska bygga ett skjul.

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 08 jun-11 kl 11:11 »
Vilket fullkomligt underbart ställe! Antagligen ett hus av bra kvalitét. Men.. ta med en fällkniv, och försök sticka in den i fasaden lite här och var... Det ska inte gå så bra att sticka in kniven i träet. Kryp på vinden och gör samma. Ner i källaren och gör samma. Utsatta ställen är under takkupor, under fönster och dylikt.. Men, som jag förstått det så är det inte helt ovanligt att såna däringa gamla kåkar håller betydligt mer kvalitet än vad man först ser... Dessutom stod det i annonsen att huset stått på underhållsvärme, vilket är skitbra!

Jag tog ut en besiktningsman till kåken jag vill köpa, och.. den besiktningsmannen kan jag rekommendera! Han verkade ha bra koll på det där med gamla timmerhus, och gick inte enbart efter vad som är standard i nyare bebyggelse.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

stjernholm

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-11 kl 11:37 »
750 000:- !!! :o
Här skulle jag inte ens få en tomt för det priset.
Superfint. Varför finns det inte såna hus i Uppsalaområdet??
OCH fanns det skulle det kosta minst 3 miljoner i det skicket, kanske mer.

kurt

« Svar #4 skrivet: 08 jun-11 kl 14:10 »
Startpriset beror ju mest på mäklaren, och behöver inte ha något samband med slutpriset!

mig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jun-11 kl 14:15 »
Vackert!!!!!
5 rum på under 50kvm? Men skogen var mest kalhygge och avloppet måste bytas... Kolla pris för detta och räcker skogen till ved?

Jepsson

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 08 jun-11 kl 19:49 »
Hur mycket ved vi behöver har jag inte den blekaste om, vi vill inte frysa ihjäl under vintern:). Vi har förmodligen ett annat ställe att hämta ved ifrån om det krisar.
Nymodig är jag nog egentligen men föredrar nog ändå yxa. Jag har utbildat mig till programmerare så lite nymodig måste jag ju vara :P
Vad brukar en fyrhjuling med släp kosta ungefär? Visst kan jag kolla blocket men jag kan ju inget om det här så lite experthjälp skulle sitta fint.

Det där med 5 rum på under 50 kvm tycker jag också verkar väldigt skumt, ska bli spännande att se hur dem löst det. Kanske är rum där en endaste person går in :P

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jun-11 kl 21:40 »
Hur mycket ved vi behöver har jag inte den blekaste om, vi vill inte frysa ihjäl under vintern:). Vi har förmodligen ett annat ställe att hämta ved ifrån om det krisar.
Nymodig är jag nog egentligen men föredrar nog ändå yxa. Jag har utbildat mig till programmerare så lite nymodig måste jag ju vara :P
Vad brukar en fyrhjuling med släp kosta ungefär? Visst kan jag kolla blocket men jag kan ju inget om det här så lite experthjälp skulle sitta fint.

Det där med 5 rum på under 50 kvm tycker jag också verkar väldigt skumt, ska bli spännande att se hur dem löst det. Kanske är rum där en endaste person går in :P

De flesta väljer klyv och kap-maskin det är bara en fråga hur envis man är.  ;D

Fyrhjulingar är tokigt dyra. Finns vettiga från 10.000:- och upp till 150.000:-
Jag rekommenderar en från 25.000:-. Om vi bara pratar priser och inga märken.
En specialvagn för fyrhjulingar avsedda för ved kostar runt 10.000:-.

Tänk dig då cirka 15.000:- och en traktor inklusive vagn. Iofs en äldre men det är inget fel.
Diskussionerna kan bli långa men i stort sett så får du mer för pengarna om du tar en traktor.

Grålle plus vagn tillsammans med snökedjor duger i både krig och privatliv.  :D

Jag kör en billigare fyrhjuling. Bakhjulsdrift. Extrema bakdäck och vinsch fram med rep där bak.
Virar repet runt en stock och gasar ut från skogen. Sätter jag mig så gäller vinschen. Funkar utan tvekan.
Fråga Getalina på forumet om du tvivlar på effektiviteten..  ::)

Köp dig en såg på blocket för ungefär 1.500:- och lite kringutrustning så kan du börja där. :)
Min såg, köpt på Jula av märket MeecTools kostade 400:- med specialpris. Annars ungefär 600:-.
Har nu sågat 35kubik totalt i över två år med den. Körde även i vintras. Stora stockar..

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #8 skrivet: 08 jun-11 kl 21:55 »
Vad brukar en fyrhjuling med släp kosta ungefär?

Ni råkar inte ha en hund? För en jycke kan dra ganska mycket från skogen på en vagn. Iland ska man titta närmare på det man redan har....Har ni inte redan hund så kan ett införskaffande vara bra om ni vill ha boskap som skyddas mot vargen som någon sa att det fanns i det området.

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jun-11 kl 21:58 »
De flesta väljer klyv och kap-maskin det är bara en fråga hur envis man är.  ;D

Fyrhjulingar är tokigt dyra. Finns vettiga från 10.000:- och upp till 150.000:-
Jag rekommenderar en från 25.000:-. Om vi bara pratar priser och inga märken.
En specialvagn för fyrhjulingar avsedda för ved kostar runt 10.000:-.

Tänk dig då cirka 15.000:- och en traktor inklusive vagn. Iofs en äldre men det är inget fel.
Diskussionerna kan bli långa men i stort sett så får du mer för pengarna om du tar en traktor.

Grålle plus vagn tillsammans med snökedjor duger i både krig och privatliv.  :D

Jag kör en billigare fyrhjuling. Bakhjulsdrift. Extrema bakdäck och vinsch fram med rep där bak.
Virar repet runt en stock och gasar ut från skogen. Sätter jag mig så gäller vinschen. Funkar utan tvekan.
Fråga Getalina på forumet om du tvivlar på effektiviteten..  ::)

Köp dig en såg på blocket för ungefär 1.500:- och lite kringutrustning så kan du börja där. :)
Min såg, köpt på Jula av märket MeecTools kostade 400:- med specialpris. Annars ungefär 600:-.
Har nu sågat 35kubik totalt i över två år med den. Körde även i vintras. Stora stockar..
Tja ska man ha grålle då ska man ha fina marker dom är då låga under till skaffa i stället något som är större boxer eller 600 ford 4000 ellr en 5000  kanske en David brown typ 990  995 996 då har du dess utom lite att skotta snö med   sen så om du vill utöka så har du ju kraft att slå med och pressa  fyrjulig i dom pris klasserna är bara leksaker samt mycket farliga för den ovane anser ja .

Jepsson

• Dalsland
« Svar #10 skrivet: 09 jun-11 kl 21:47 »
Hej igen,

tyvärr så sålde dem gården till grannen innan visningen varit. Dem fick den för utgångspriset! Fy så fuskigt. Men vi får väl fortsätta kolla på mindre gårdar. Tack för alla svar iaf.

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 10 jun-11 kl 09:57 »
Hej igen,

tyvärr så sålde dem gården till grannen innan visningen varit. Dem fick den för utgångspriset! Fy så fuskigt. Men vi får väl fortsätta kolla på mindre gårdar. Tack för alla svar iaf.

Det är sällan man hittar rätt på första försöket... Men man lär sig alltid nåt på vägen! Lycka till med fortsatt letande!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Jepsson

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 11 jun-11 kl 00:09 »
Kanske ett objekt att "träna på": http://w4.objektdata.se/pregen/879/OBJ17388_1119318879/wp.htm?SID=2d4k4c45ghzeljvvwuxwgo45 ?!

Det såg ju väldigt fint ut, men lite långt bort, vi kanske åker och kollar iaf :). Egentligen har vi inte så bråttom men den tidigare gården passade så bra med avstånd till Uddevalla mm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser