Hur mycket ved vi behöver har jag inte den blekaste om, vi vill inte frysa ihjäl under vintern:). Vi har förmodligen ett annat ställe att hämta ved ifrån om det krisar.
Nymodig är jag nog egentligen men föredrar nog ändå yxa. Jag har utbildat mig till programmerare så lite nymodig måste jag ju vara 
Vad brukar en fyrhjuling med släp kosta ungefär? Visst kan jag kolla blocket men jag kan ju inget om det här så lite experthjälp skulle sitta fint.
Det där med 5 rum på under 50 kvm tycker jag också verkar väldigt skumt, ska bli spännande att se hur dem löst det. Kanske är rum där en endaste person går in 
De flesta väljer klyv och kap-maskin det är bara en fråga hur envis man är.

Fyrhjulingar är tokigt dyra. Finns vettiga från 10.000:- och upp till 150.000:-
Jag rekommenderar en från 25.000:-. Om vi bara pratar priser och inga märken.
En specialvagn för fyrhjulingar avsedda för ved kostar runt 10.000:-.
Tänk dig då cirka 15.000:- och en traktor inklusive vagn. Iofs en äldre men det är inget fel.
Diskussionerna kan bli långa men i stort sett så får du mer för pengarna om du tar en traktor.
Grålle plus vagn tillsammans med snökedjor duger i både krig och privatliv.

Jag kör en billigare fyrhjuling. Bakhjulsdrift. Extrema bakdäck och vinsch fram med rep där bak.
Virar repet runt en stock och gasar ut från skogen. Sätter jag mig så gäller vinschen. Funkar utan tvekan.
Fråga Getalina på forumet om du tvivlar på effektiviteten..

Köp dig en såg på blocket för ungefär 1.500:- och lite kringutrustning så kan du börja där.

Min såg, köpt på Jula av märket MeecTools kostade 400:- med specialpris. Annars ungefär 600:-.
Har nu sågat 35kubik totalt i över två år med den. Körde även i vintras. Stora stockar..