Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten höna, stor tupp  (läst 2634 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Liten höna, stor tupp
« skrivet: 08 jun-11 kl 18:54 »
Om man korsar raser som skiljer sig väldigt mycket i storlek, hur påverkar tuppens storlek embryots storlek i ägget? Blir embryot större än om tuppen hade varit lika stor som hönan? Och vad händer i så fall? Får det inte plats?
Dum fråga förmodligen, men om man inte frågar dumt får man inte lära sig  ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Liten höna, stor tupp
« Svar #1 skrivet: 08 jun-11 kl 19:21 »
Fostret anpassar sig till äggets storlek. =) Sedan kan ungen däremot växa och bli större än vad man tänkt sig när den väl är ute. Liksom en kyckling från ett större ägg med liten pappa kan bli mindre. Har själv haft mycket sådana. Kycklingar som kläcks ur ägg i storlek av en dv kochin som blivit inte mycket mindre än en lohmann värphybrid t.ex. (och de är ju rätt mycket större än vad en dv kochin är) och sedan har jag haft sådana som kommit ur ägg på 70-80 gram och varit fettokycklingar och man tänkt - Den här kommer bli stor! Så har den blivit sådär lite mittimellan i storlek, inte alls vad man tänkt. ::) Men så har jag även varit med om en gång att en väldigt fjantig liten spinkkyckling kläckts ur ett ägg man trodde kycklingen skulle varit större. Dock så har jag även varit med om samma sak där föräldradjuren varit lika stora (senaste gången kalkoner, äggen var lika stora o från samma grupp men ena kycklingen som kläcktes var halva storleken mot syskonet) , så kanske inte spelar någon roll.
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 19:25 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 08 jun-11 kl 21:46 »
Frågar man inte får man ingenting veta..... ;)

Det finns inga dumma frågor!!!

:)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 08:07 »
Tack Linkoso! Din kunskap är mycket imponerande måste jag säga. Här kommer man med en idiotisk fråga som man trodde att ingen hade tänkt på, och så har du svaret!

Helt fascinerande att kycklingen anpassar sig till ägget!! Undrar hur det går till? Eller är det bara mamman som styr fostrets storlek fram till kläckningen?

Sirpa

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 09:57 »
Här kommer man med en idiotisk fråga som man trodde att ingen hade tänkt på, och så har du svaret!

Frågan har ställts förut, senast här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=109805.0
Höns och Liljor i min trädgård.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 16:20 »
Jaha se där, det hade jag missat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser