Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcks ägg även efter dag 21?  (läst 13647 gånger)

Xoot

• Gäst
Kläcks ägg även efter dag 21?
« skrivet: 09 jun-11 kl 18:09 »
Igår gick dag 21. Däremot i förrgår kläcktes fyra kycklingar.  ;D

Fyra stycken av 13st ägg kläcktes. Dock provade jag lägga under fler ägg en dag efter.
Alltså bör det kläckas några extra idag. Men frågan är hur länge man kan vänta innan man ger upp äggen?

Har läst om vissa som haft kläck på dag 30. Tyvärr är det inte möjligt att lysa äggen.

Nina K

• Skåne
SV: Kläcks ägg även efter dag 21?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 19:19 »
Kolla dem i vatten. Bunke med ljummet vatten (fingevarmt så de inte kyls ner) kolla efter hål först, lägg i äggen i vattnet och kolla vilka som rör sig. Gungar de så är det levande kyckling i. Om du är osäker testa igen efter dygn igen. Lycka till  ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 19:48 »
Kolla dem i vatten. Bunke med ljummet vatten (fingevarmt så de inte kyls ner) kolla efter hål först, lägg i äggen i vattnet och kolla vilka som rör sig. Gungar de så är det levande kyckling i. Om du är osäker testa igen efter dygn igen. Lycka till  ;D

Blir att testa imorgon!!  ;D

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 19:52 »
Du kan ju också hålla mot örat och knacka lite och lyssna om den piper/knackar.  ;D

torpare2

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 21:07 »
Har du ingen speciallampa så kan du lysa med en stark ficklampa genom en toarulle och lägga ägget närmast ögat på andra ändan av toarullen. Men då ser du ju också bara om det är en kyckling i ägget, inte om den lever. Jag har fått ut de sista mot slutet av dygn 22, men det var ofta inte de piggaste kycklingarna.

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 21:27 »
Här har det varit sega kläckningar också. Det kläcks fortfarande kycklingar fast det är dag 23 idag.. En kyckling kom dag 21. Temperatur dubbelkollad, annars kan det ju påverka lite också...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 jun-11 kl 13:04 »
En kyckling kläcktes idag på dag 25!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-11 kl 13:06 »
Hur är det med andra där ute, är det bara jag som har haft sega kläckningar i år?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kista

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jun-11 kl 13:07 »
Här har alla kläckts dag 21 eller tidigare hittils.   :)

Terra77

• -
« Svar #9 skrivet: 10 jun-11 kl 13:10 »
hos mig dag 22-23
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 10 jun-11 kl 13:29 »
Ska tillägga att jag har stora höns. Dvärgar kan ju vara en dag tidigare.

Terra77

• -
« Svar #11 skrivet: 11 jun-11 kl 02:21 »
Hos mig kläcktes de vid båda tilfällena 22-23, Dvärg Kochin... naturruvade o hade blivit "övergivna" några gånger..kanske detta som försenar mina??
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 11 jun-11 kl 08:41 »
När min mamma har kläckt i år så har hon första gången hon kläckte kläckt 2 kycklingar en hel vecka försent. Dock var de så utmattade att de inte klarade sig.
2:a kläcken var de kanske på dag 23 eller 24 minns inte. då kläcktes 10 av 15 fast en fick hjälp ut.
3:e kläcken så kläcktes de på dag 25 och då bara en kyckling av 10 ägg.

Efter dessa dåliga kläck så köpte jag en hydrameter och luftfuktigheten visade sig vara helt åt skogen för hög i kläckaren även fast vi gjorde helt efter bruksanvisningen.

Nu testar jag å kläcka utan vatten och vi får se om de går bättre nu. utan vatten är de iaf mellan 30-39 % i luftfuktighet. De har beräknad kläck 26/6 (dag 21).
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser