Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande höns  (läst 1237 gånger)

MärtaMagnus

• Skåne
Ruvande höns
« skrivet: 10 jun-11 kl 09:14 »
Vi har en liten flock på 4 höns och en tupp. Dom har tillgång till två reden. Nu har två av hönsen bestämt sig för att ruva och dom ligger verkligen orubbligt i varsit rede. Vi är lite nybörjare på detta och funderar på vad vi ska göra. Vi kan inte ha kycklingar i år.

Vi är inte hemma på dagarna så vi kan bara lyfta ner dom morgon och kväll och det verkar definitivt inte räcka.

Nu funderar vi på att sätta för redena. Problemet med det är att då finns ju inga reden kvar. Var ska dom två höns som fortfarande värper då lägga sina ägg? Klarar dom att vara helt utan reden ?

petra 08

• Södermanland
SV: Ruvande höns
« Svar #1 skrivet: 10 jun-11 kl 09:53 »
Om dom verkligen har bestämt sig och surar ordentligt så spelar det nog ingen roll att ni stänger för redet. då blir nog golvet lika bra.
Har aldrig vaqrit tvungen aqtt avbryta/stoppa ruvstart men haqr läst i andra trådar att stänga ut dom i hönsgården under dagarna , alternativt i en egen bur (självklart med mat och dryck o skugga), så ska dom  sluta på ett par dagar...
Mvh Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-11 kl 16:39 »
lyfta ner?? det är väl bara att flytta ruvhönsen när kycklingarna kläcks?? Förstod inte riktigt vad ni manade med att lyfta ner? Att ha kycklingar med höna sköter ju sig självt.

MärtaMagnus

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 jun-11 kl 13:37 »
Det ordnade sig. Jag kom på att jag borde ta bort de falska redesäggen och då slutade dom direkt. Å andra sidan värper dom knappt längre men bättre det. Jag ska testa att lägga dit dom igen nu i dagarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser