Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kommer hönorna bli ledsna?  (läst 1919 gånger)

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Kommer hönorna bli ledsna?
« skrivet: 13 jun-11 kl 15:33 »
Hej!

Hönsmamma som man är undrar jag om mina hönor kommer att bli ledsna då vi tar bort vår tupp... ?
Tuppen är nämligen väldigt aggressiv och jag (eller ngn annan utom min sambo) kan inte ens vara i närheten utan att bli rejält attackerad.

Vi har en annan tupp som ska ta över, men han är bara 2 ½  månad gammal och en dvärgras (tillskillnad från de hönor han ska passa som är stora raser..). Så han kan ju inte riktigt ta över ännu...

Antar att det högsta hönset kommer att ta på sig rollen som ledaren så att de hittar hem på kvällen och inte irrar runt för mycket?
Men blir de deprimerade ett tag utan tupp då de har haft det hela sitt liv?
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Kommer hönorna bli ledsna?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 21:56 »
Skulle nog tro att dom uppskattar en matte som vågar komma in och sitta ner med lite gott ibland, ;D och den unge spolingen lär nog växa till sig, sen har jag ingen erfarenhet av stor skillnad i storlek så jag kan inte bedöma om det blir befruktade ägg eller inte.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 10:45 »
Mina hönor har aldrig haft någon tupp och de har inga problem att hitta in, vare sig  var för sig eller tillsammans.  Fast de flesta här har säkert mycket längre erfarenhet än jag som varit hönsmatte bara i två år.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 10:57 »
Jag skulle aldrig i mitt liv finna mig i att bli attackerad av min tupp. Hönsens eventuella känslor skulle jag inte bry mig ett skvatt om faktiskt.  ::)
Låt elakingen vandra vidare och se hur den lilla spolingen axlar sitt ansvar när han växer upp. Han behöver ju inte vara klen bara för att han är lite lite. ;)
Annars är det ju bara att börja spana efter en ny, trevlig tupp. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 jun-11 kl 16:03 »
Mina hönor irrar runt själva trots flera tuppar. Kanske  mängden tuppar gör att de istället tycker att de blir jobbiga.

Mina dvärgtuppar som Bantam, holländsk vithätta dvärg och silke, dvärgkochin mm har aldrig försökt para sig med de större men då är de mkt större som orpington och Faverolle. De stora hönsen bryr sig inte om de små tupparna. Så kanske du behöver en större tupp... men testa först.

Däremot har jag haft (brahma- tog bort då han jagade efter de små hela tiden) och har en kvar (Faverolle) som bara ska ge sig på de små och  tom ställa sig på dem vid parning  >:D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser