Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Improviserade verktyg kring tenngjutning  (läst 5674 gånger)

Zambaku

• Södermanland
Improviserade verktyg kring tenngjutning
« skrivet: 14 jun-11 kl 17:15 »
Jag har lite tenn hemma, dock ingen skopa, går det att smälta i sked över ett/flera ljus måntro? Tycker mig har läst någonstans om någon som lyckades smälta över värmeljus.

torbjorn

• Medelpad
SV: Improviserade verktyg kring tenngjutning
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 20:29 »
Då ska man ha gott om tid.
Få se nu. Ett värmeljus avger 30 W, och i bästa fall kanske en tredjedel därav, alltså 10 W, kommer smältningen tillgodo. Tennets smältentalpitet är 59 kJ/kg. Att smälta ett kg tenn med värmeljus tar alltså teoretiskt sett 59000/10 = 5900 sekunder, alltså drygt en och en halv timme. Om man nu överhuvudtaget kommer upp i tennets smältpunkt och inte värmeförlusterna från skopan till omgivningen blir för stora.

Då är det nog mer effektivt att smälta i en gammal kastrull (lämpligen rostfri, ej tjockbottnad) på spisplatta eller gasolkök. Ett annat klassiskt sätt att smälta är ju att använda en långskaftad skopa som man sticker in i värmepannans eldstad.

Vitis

• Skåne
SV: Improviserade verktyg kring tenngjutning
« Svar #2 skrivet: 16 jun-11 kl 15:43 »
Man kan göra en "miniässja" av en stor konserburk som man borrar massa hål i runt nederkanten. Fyll den med glödande kol från grillen. Det blir riktigt varmt (extra bra om man har ett litet rör att blåsa i botten med) och det går bra att smälta tenn i en sked eller liten soppslev/såsslev el.dyl.

Annars en liten gasolbrännare från närmsta "billighetsvaruhus" är smidigt.

Man skulle också kunna tänka sig en liten spritbrännare, en liten glasflaska och en trasa som veke, T-röd eller spolarvätska som bränsle.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser