Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättaste tillfälliga toa  (läst 4730 gånger)

KreaTina

Lättaste tillfälliga toa
« skrivet: 17 jul-07 kl 14:55 »
Som jag skrev i en annan tråd tänker vi sätta upp mulltoa och använda medan vi fixar nytt badrum och sen sätta upp mulltoan där permanent.
Men jag föredrar faktisk något lite enklare där jag inte behöver göra hål i tak och kanske isolere lite av stallet. Ett utedass kanske... jag är dassnovis så är det någon som kan berätta hur jag gör det enklast???
Det bästa vore kanske om det fanns en enkel lösning att ha antingen i stallet eller i uterummet (där det inte är isolerat) eftersom jag har två små barn som vill följa med mig överallt och jag vet inte med säkerhet när nya badrummet är färdigt.
Bra idéer välkomnas :-*
Mamma, skogstroll, drömmare

Tapio

• Västergötland
Re:Lättaste tillfälliga toa
« Svar #1 skrivet: 17 jul-07 kl 18:27 »
Halaj!

Jag är inte säker, men jag tror inte att det finns någon mulltoa utan ett ventilationsrör som skall ut på taket (eller ut genom väggen).
Alternativ jag kan komma på är frystoa och någon slags kemisk toa, men jag vet inget om dem.

Själv har jag en Husqvarna separett mullholk (och torrdass ute) och är jättenöjd.

Det där med utedass kan faktiskt vara praktiskt om man är rejält skitig och lerig och inte vill avbryta det man håller på med.
På uteholken är det ju inte så noga med lite gräs, lera och smuts på golvet.
Men när man har vinterkräksjukan och det är -20 gr. ute så kan man banne mig hålla sig för skratt.

//T

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 13:13 »
Ämnet har diskuteras förut här på alternativ.nu. Det är ju ett viktigt ämne för de flesta... ;)

Jag tyckte humanure-lösningen från duckworksmagazine var enkel och tämligen smidig. 5 gallons hinkar är ungefär 20 liter på svenska. Fiffigt att "offra" en hink för att få en hylsa att sätta fast sittringen på. Det gör bytet av hink snabbt och det blir inte smuts på hinkkanten heller.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 21:57 »
På bla Caes Olsson finns en urinseparerande tillsats för ett utedass Pris ca 500:-. Har själv funderat på att kombinera denna med dels en bla 60 lit plast tunna och en någotlunda stor dunk för urinen (30 l?).
Plast tunnorna har bra lock och galvad låsring som gör dem helt täta. Med ett antal sådana skulle man  tom kunna täcka fekalierna med kompostjord då man skall få gäster.
Dessa kan "spola" genom att strö över lite kutterspån eller torvmull.
Då blir det inget behov av omrörning och de kan säkert och hygieniskt förvaras i ett år.
Synpunkter?
                     Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #4 skrivet: 11 aug-07 kl 11:06 »
På bla Claes Ohlson finns en urinseparerande tillsats för ett utedass Pris ca 500:-.

Personligen undrar jag hur man kan sälja en plasthink för 20:- och ändå måste man betala nästan fem hundra för en förvuxen plasttratt med frigolitkant. Skulle man kunna åstadkomma något liknande själv med lite micklande? Min farbror gjorde möbelstommar i polystyren så att forma sitsen blir nog inget problem. Pappa använde samma teknik för att göra frigolithattar för några år sedan (för en utomhusmässa i smällkalla vintern) och det var inte komplicerat alls. Det är själva "kisstratten" som blir lite svårare. Kan man klippa den från ovansidan av en dunk, kanske? Och ska man hänga den på in- eller utsidan av den stora behållaren?

Bara en fundering.

Har själv funderat på att kombinera denna med dels en bla 60 lit plast tunna och en någorlunda stor dunk för urinen (30 l?).
Plasttunnorna har bra lock och galvad låsring som gör dem helt täta. Med ett antal sådana skulle man  tom kunna täcka fekalierna med kompostjord då man skall få gäster.
Dessa kan "spola" genom att strö över lite kutterspån eller torvmull.
Då blir det inget behov av omrörning och de kan säkert och hygieniskt förvaras i ett år.

Med stora behållare inomhus behöver man inte tömma lika ofta, men det blir tyngre att göra det när det väl ska göras. En större behållare borde bli enklare att hantera komposteringen med. En liten behöver nästan tömmas i en större för långtidskomposteringen.

Istället för att täcka fekalierna med jord kan man göra det med spån eller mull. Då ser det likadant ut när de har "spolat" efter sig. Dessutom ser toan "nyanlagd" ut när de kommer. Risken är bara att det blir för torrt. Med en lillhinkslösning skulle man kunna ställa i ordning flera hinkar. Det blir lite som med toapapper, med fler rullar som väntar. När en hink gjort sitt byter man till en ny och lägger locket på den gamla.

Eftersom jag inte är så bra på kompostering så får nog mängden inomhus bli så liten som möjligt. Små hinkar blir också billigare att experimentera med... ;) Det här med innedass gör at man kan planera minihus lite annorlunda också. Så tillbaka till ritprogrammet.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 1 användare
MashaOl5231

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser