Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orolig i käckningstid :(  (läst 2495 gånger)

Just_me

• Småland
Orolig i käckningstid :(
« skrivet: 17 jun-11 kl 12:27 »
Nu har de första två kommit, de kom igår, båda två friska och pigga! Fick ägg av fuglemakaren :) Ena kom ur ettgrönt ägg (mins inte rasen) den andra ur ett dvärgägg.
Idag sprang vi ut för att se efter igen.
Hönan som fick de två kycklingarna ligger i en egen bur. Men nu låg det en helt nykläckt kyckling utanför henne. Den var iskall men levde! Jag slets mellan att ta in kycklingen eller lägga henne under hönan igen. Hönan är en äldre vis tant som är en riktig hönsmamma så jag blev väldigt förvånad.
Förra året fick vi våra första kycklingar och då erfarade jag att en höna hackade ihjöl en kyckling vi tog in för att den var sjuk. Så nu värmde jag kycklingen i handen och la sen tillbaka henne i hopp om att slippa uppleva samma sak som förra året.
Ett ägg var iskallt också. Kan hon ha övergett ägget och den nykläckta för att hon tyckte hon nu redan hade bebisar att ta hand om?
Hon ligger väldigt duktigt nu, fräser och hackar när man klappar henne.

Ingen av de andras ägg har kläckts trotts att alla började ruvas samtidigt. Men å andra sidan tyckte jag de var lite "slarviga" första dagarna. Ena hönan bytte bo och de andra sprang ute.

Hoppas nu verkligen det kommer fler och att vi inte gjort nått fel :( Gick ju så bra förra året! 27 kycklingar fick vi då...

Ush, känns inge bra alls att lämna den lilla nyckläckta stackaren. men jag antar att hönan kan ta hand om den bättre än jag.

:(

nina77

• Hälsingland
SV: Orolig i käckningstid :(
« Svar #1 skrivet: 17 jun-11 kl 20:58 »
Så blev det för oss oxå, jag tog då in kycklingen och torkade den försiktigt med hårtork och lade den på en lagomt varm vetevärmare. Den blev då pigg och kunde flytta ut till sin mamma igen.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-11 kl 20:59 »
Så blev det för oss oxå, jag tog då in kycklingen och torkade den försiktigt med hårtork och lade den på en lagomt varm vetevärmare. Den blev då pigg och kunde flytta ut till sin mamma igen.

Jag värmde bara i händerna med andedräkten, men nu är den pigg :D
6 till ägg piper högt och det knakar rätt rejält i skalen.
Lyste alla ägg dock och 3 ser ut att ha stannat i utvecklingen :( Låter dem ligga kvar kanske är det att de började sent pga att hönsen slarva med ruvningen i börja :/

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-11 kl 21:03 »
Idag, medans jag varit borta i ärenden, hade det tydligt kläckts en kyckling, det låg ett tomt skal i redet hos ruvhönan.

Men var är kycklingen ?? Vaaaar ääääär kycklingen....?

Efter en liten stund hittar jag den... Under vingen hos en annan höna  :) Den lilla hade trillat ur redet och dom ultimata mammorna av rasen kinda-höna, hade ordnat en adoption på egen hand  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-11 kl 21:28 »
Idag, medans jag varit borta i ärenden, hade det tydligt kläckts en kyckling, det låg ett tomt skal i redet hos ruvhönan.

Men var är kycklingen ?? Vaaaar ääääär kycklingen....?

Efter en liten stund hittar jag den... Under vingen hos en annan höna  :) Den lilla hade trillat ur redet och dom ultimata mammorna av rasen kinda-höna, hade ordnat en adoption på egen hand  :)

Ooooooh!
Vi flyttade en höna med 5 st ägg som började kläckas. Men hon fick panik och ville inte ALLS vara mamma till dom pipande äggen :s Hon tittade liksom på dem med snett huvud och pickade på äggen.
Så då fick gammelhönan blondie som är en erfaren hönapöna ta över och hon ligger nu och ruvar fram de små!

Här har vi bilder på de jag skrev först om :
Ägget hade jag tagit in för att lysa, behövdes inte kan jag säga den pep HÖGT i min hand, haha
Den lilla gula bara måste vara en sultan, man ser frisyren tydligt och jag vet att jag fick en del sultanägg :)
Den svarta tror jag är en Isbar, vist lägger de gröna ägg??
Den fläckiga är så himla liten! Den kom ur ett litet vitt dvärgägg!

torpare2

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-11 kl 09:47 »
Jag brukar stoppa in de blöta nykläckta kycklingarna under undertröjan om de inte kan ligga under mamman. Där kravlar de runt mellan min mage och tröjan ovanför linningen och gnider bort äggvitehöljet som omger dunen. Då blir de fort fluffiga.

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 19 jun-11 kl 18:14 »
Jag brukar stoppa in de blöta nykläckta kycklingarna under undertröjan om de inte kan ligga under mamman. Där kravlar de runt mellan min mage och tröjan ovanför linningen och gnider bort äggvitehöljet som omger dunen. Då blir de fort fluffiga.

Aha, smart! Själv är jag så rädd att jag ska råka mosa de små liven :/

Nu reagerade jag idag på att alla har "avhuggna" vingfjädrar. Är det normalt?
Mins att de som blev silkes hade så i fjor men inte alla! Och det syntes senare vill jag minnas.

Mamma höna kliar och kliar sig. Hittar inge kryp, inga löss men hon ser liksom torr och lite fnösig ut i huden? Vad göra? Kan det vara kvalster??

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser