Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  den egna insatsen som biodlare  (läst 4037 gånger)

ValleT

• -
den egna insatsen som biodlare
« skrivet: 20 jun-11 kl 11:38 »
alla biodlare kan och vet allt om biodling men inte om just mina bin. Det är en stor sanning och en framgångsrik biodling handlar just om att se och förstå var mina bin befinner sig på vägen från just övervintrade bin till ett samhälle som expanderat tillräckligt för att kunna svärma. http://carnicagruppen.blogspot.com/2011/06/vad-handlar-biodling-om-egentligen.html

Solklart

• Uppland
SV: den egna insatsen som biodlare
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 15:48 »

Saken är den att dessa "länkinlägg" inte är bra för forumet. Intressantare ämnen skrollas bort och försvinner ur blickfånget fortare än vad de förtjänar.

Dessutom är det lite ofint att göra som du gör. Det handlar om att försöka locka folk från detta forumet när det ligger i allas vårt intresse att föra diskussionen här istället. Besöksiffror på Carnicabloggen är inte allt. Det här är enligt mig riktigt dålig reklam för Carnica-gruppen tyvärr.  :(

Finns det inget sätt att förmå dig att posta inläggen under "Länktips Biodling" i stället?
Eller åtminstone skapa EN tråd och lägg alla inlägg där.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Michailov

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 jun-11 kl 17:38 »
Löjligaste sortens marknadsföring jag sett på länge. Bojkottar bloggen tills detta trams upphört.

"Störtlöjligt"

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

klarre

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-11 kl 21:30 »
Väldigt konstigt att dom får hålla på, det här måste ju bara bryta mot forumets reglerna, inte bara sunt förnuft.

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 20 jun-11 kl 23:25 »
Så länge som jag har läst detta forum så har det förekommit hänvisningar till diverse länkar o forum. Och det har då inte varit några problem med den saken. Det borde vara rimligt att det som gäller den ena gången det gäller också den andra. Och vem ska nu bedöma om jag eller vi vilket ni vill har rätt att lägga en länk till vårt forum. Som jag ser det så är det bara vebbmaster  som har den befogenheten.

En annan fråga?? Varför har det försvunnit en del som jag kunde bedöma mycket kompetenta personer från forumet??
Har det blivit otrivsamt på  något sätt??
 Med vänliga hälsningar Gidde

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jun-11 kl 23:30 »
Om man i likhet med ValleT uteslutande postar länkar till sina blogginlägg tillför man ju inget av värde till forumet. Jag har anmält beteendet till moderatorn och jag rekommenderar att andra som stör sig på det gör detsamma.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-11 kl 23:49 »
En annan fråga?? Varför har det försvunnit en del som jag kunde bedöma mycket kompetenta personer från forumet??Har det blivit otrivsamt på  något sätt

De kanske är ute i bi gården  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #7 skrivet: 21 jun-11 kl 08:53 »
Det förekommer på alla forum personer som anser att deras tolkning av verkligheten är den enda rätt. Jag minns några namn. Till exempel OV och David F någonting.  Det konstiga är att deras form av debattlusta och debatteknik verkar smittosam.
Kan vi enas om det gamla talesätt att leva och låta leva. Jag tror att vi alla mår bäst om det får vara enligt den mallen. Hälsningar
Gidde           

klarre

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 21 jun-11 kl 09:33 »
Den här gången måste jag för ovanlighetens skull hålla med Johaness, det är väll bra att vi har ett forum som man kan kan klistra in en länk till ett annan sida på om man hittar något intressant. Men det är väll inte okej att systematiskt göra reklam för sin egen sida.

Aspargus

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 21 jun-11 kl 09:37 »
Det förekommer på alla forum personer som anser att deras tolkning av verkligheten är den enda rätt.       

Nå, det finns nog fler som tycker att det är tröttsamt med blogghänvisningarna.
Det är en viss skillnad på att ibland infoga en länk till en intressant blogg, särskilt om den kan antas vara okänd för andra, och att använda forumet som reklamplats för en blogg man själv är verksam i..

Abigail

« Svar #10 skrivet: 21 jun-11 kl 10:51 »
Det är stor skillnad på om någon gör en enstaka hänvisning till någon blogg ibland men att lusa ner ett forum med länk varje gång det kommer ett nytt blogginlägg är väl mer att likna vid spam. Det kanske inte förstör forumet men det stör. Bloggen vinner inget på det, den blir snarare löjeväckande.

Lilla ja

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 jun-11 kl 13:03 »
Vill bara skriva att jag håller med, ni carnicatyper bara spammar detta forum. Snälla sluta med det, viktiga och intressanta ämnen försvinner i den ökande mängden reklaminlägg som ni gör.

Det finns som sagt en tråd som heter länktips, det är där era inlägg hör hemma.

Gideon i Roslagen

« Svar #12 skrivet: 22 jun-11 kl 21:33 »
En intressant fråga är hur den här personen kan veta att han har Buckfast eller för den delen Carnica. Så fort som vi friparar så kan vi inte påstå att det är carnica eller t.ex. gula bin. Eller för den delen Buckfast.Ett annat intressant faktum är att vi inom Carnica säljer mer och mer drottningar just till Buckfast odlare och till Buckfast områden. Vi säljer också kakbitar som odlingsmaterial. Vi tog ett beslut för närmare 5 år sedan att inte kommentera om den ena eller den andra birasen var bra eller dålig. Det beslutet togs på avelsgruppträff med representanter för avelsgrupperna och biodlarorganisationerna. Alla i den församlingen var medvetna om hur verkligheten ser ut här i Sverige när det gäller parningen. Så snart det är en friparad dam så är hon varken Carnica, Buckfast, Nordisk, eller Gul. HON ÄR EN BASTARD och inget annat.
Kanske någon här på forumet kunde förklara hur det fungerar på ett enkelt sätt. Hälsningar Gidde i Carnica Gruppen

Aspargus

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 23 jun-11 kl 10:06 »
Ett annat intressant faktum är att vi inom Carnica säljer mer och mer drottningar just till Buckfast odlare och till Buckfast områden. Vi säljer också kakbitar som odlingsmaterial. Vi tog ett beslut för närmare 5 år sedan att inte kommentera om den ena eller den andra birasen var bra eller dålig. Det beslutet togs på avelsgruppträff med representanter för avelsgrupperna och biodlarorganisationerna. Alla i den församlingen var medvetna om hur verkligheten ser ut här i Sverige när det gäller parningen. Så snart det är en friparad dam så är hon varken Carnica, Buckfast, Nordisk, eller Gul. HON ÄR EN BASTARD och inget annat.
Kanske någon här på forumet kunde förklara hur det fungerar på ett enkelt sätt. Hälsningar Gidde i Carnica Gruppen     

Vad menar du? "Säljer mer och mer drottningar just till Buckfastodlare".. Ingen kan väl kalla sig Buckfastodlare om han köper in Carnicamaterial? Dessutom, tycker du att det är lämpligt att sälja Carnica till typiska Buckfastområden? Sannolikt är det då nybörjare som köper dem och inte vet bättre. Samtidigt förstör han kanske för grannarna. Upplyser ni era kunder om detta? Det står er naturligtvis fritt att sälja till vem som helst, men det är rätt provocerande att skriva som du gör.
Jag fick just en idé: Jag har en bekant som har sommarställe på Ärtskär(en liten holme något hundratal meter från Västra Högholmen för den som undrar). Jag skulle kunna ställa dit några drönarsamhällen "Buckfast", så kan jag ju sälja ö-parade drottningar sedan.. Det kan väl inte Carnica-gruppen ha några synpunkter på?

Gideon i Roslagen

« Svar #14 skrivet: 23 jun-11 kl 19:11 »
Bästa Aspargus!
Förklara för mej vad som är provocerande i att jag berättar sanningen. De som köper är drottningodlare som behöver att tillföra nytt blod till sina bin. Och vi kan knappast vara några moralens väktare över de odlarna. Och när man vet att Buckfast är en komponerad ras där Carnica var med från starten så bör det väl knappast väcka så stor anstöt.
Observera att det är bara de som har testat och renrasigt odlingsmaterial som vi rekommenderar på bloggen. Tyvärr så har vi inom alla raser odlare som marknadsför sig som renras odlare men är långt från verkligheten. För många år sedan i ett tidigare liv så skrev Johannes att de flesta biodlare vet inte vad som dom har i sina bikupor. Och det är ingen tveksamhet att han hade rätt då och kanske ännu mer nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

878 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser