Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullet ben med hönsring - vad gör jag?  (läst 2920 gånger)

Hattestad

• Västergötland
Svullet ben med hönsring - vad gör jag?
« skrivet: 19 jun-11 kl 22:34 »
Upptäckte idag att en av mina hönor haltar. Ser då att benet är lite svullet så benringen klämmer åt. Eftersom jag aldrig satt på ringar vet jag heller inte hur jag tar bort dom (hönsen var ringmärkta när jag köpte dom). Det är inte så lätt att knipsa bort ringen med avbitare el dyl eftersom det spänner åt om benet.

Nu önskar jag råd: Antingen ett bra sätt att få bort ringen eller ett bra sätt att få ner svullnaden snabbt.

Vet inte vad som hänt, hon är lite svullen under foten också, men om det är orsaken eller en följd av något annat är oklart. Ser annars inga skador eller sår. (Troligtvis "förslitning" då hon går under namnet Sprätt-Lisa av en anledning...).

Vågar man ta typ Voltaren-gel för att få ner inflammation och lindra smärta? Det är det enda jag har hemma...

Vill helst inte ta bort henne eftersom hon just kläckt fram fyra små dunisar, c:a 2 v gamla!

tringeling

• Gäst
SV: Svullet ben med hönsring - vad gör jag?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 10:12 »
Jag skulle ta bort ringen även om operationen kanske medför visst obehag för hönan. Det är säkert större obehag för henne att ha den kvar. Såklart du inte skall ta bort hönan när hon har små kyckllingar!

Om det är en så kallad fast fotring så sätts dom på när kycklingen är såpass liten att ringen går att trä över foten, men såpass stor att ringen inte trillar av igen. Kycklingarna ringas alltså vid en viss ålder, varken för sent eller för tidigt. Då får man gissa sig till hur tjockt benet kommer att bli på den vuxna fågeln och det finns viss "standard" för olika raser. Men enskilda djur kanske inte har läst på i rasstandarden utan får för tjocka ben som vuxna, vad vet jag.

Om hon först har ruvat i tre veckor och sedan gått med småkycklingar i två, så tycker inte jag det låter troligt att hon har överansträngt benet under denna tid, utan mer troligt att svullnaden har orsakats av en för hårt åtsittande ring. Men det är min gissning. Jag gissar också att svullnaden inte går ned förrän du får bort ringen.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 20 jun-11 kl 10:21 »
Haller med att ringen maste av.

Om det är en plastring (typ buntband) kan du använder dig av en nagelsax, det brukar funkar.. är det metall har jag ingen erfarenhet... Kanske det är bra om du kan kyla nre foten innan du börja.. blodtillförseln skulle da minskar och sänker trycket lite.

Lyckas till!

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

tringeling

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jun-11 kl 21:22 »
Hur gick det med hältan/svullnaden/ringen?

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #4 skrivet: 29 jun-11 kl 00:40 »
En sidavbitare, gärna en sådan där liten till elarbeten, funkar bra. Akta huden.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 18 jul-11 kl 17:51 »
Vi hade en höna med samma problem, hon hade ont där ringen satt, sambon tog en avbitare och nöp av ringen bit för bit, han fick ta bort en bit av den och sen gick den att trä av. Nu går hönan som vanligt igen!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 jul-11 kl 18:47 »
Om man köper ungdjur med ring bör man fråga varför den är ringad och om det är en permanent ring. Jag själv ringar antingen för att se inköpta djur och kläckår på egna höns avkommor. En spetsig avbitare är bra för för de flesta ringar av plast och metall. Lite i taget till du kommer igenom.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 19 jul-11 kl 10:46 »
Jag har tagit bort ringen på min ena sebright. När hon blev några år och hade haft ganska mycket kalkben var benen så tjocka att ringen nästan satt åt. Jag tog hjälp av en bekant, jag höll i hönan och han sågade försiktigt med en lövsåg. Det tog evigheter för man måste ju göra det långsamt, men det funkade bra. Lycka till!

(Med hjälp av matolja med jod i har jag nu kontroll över kalkbenen.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

888 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser