Jag skulle ta bort ringen även om operationen kanske medför visst obehag för hönan. Det är säkert större obehag för henne att ha den kvar. Såklart du inte skall ta bort hönan när hon har små kyckllingar!
Om det är en så kallad fast fotring så sätts dom på när kycklingen är såpass liten att ringen går att trä över foten, men såpass stor att ringen inte trillar av igen. Kycklingarna ringas alltså vid en viss ålder, varken för sent eller för tidigt. Då får man gissa sig till hur tjockt benet kommer att bli på den vuxna fågeln och det finns viss "standard" för olika raser. Men enskilda djur kanske inte har läst på i rasstandarden utan får för tjocka ben som vuxna, vad vet jag.
Om hon först har ruvat i tre veckor och sedan gått med småkycklingar i två, så tycker inte jag det låter troligt att hon har överansträngt benet under denna tid, utan mer troligt att svullnaden har orsakats av en för hårt åtsittande ring. Men det är min gissning. Jag gissar också att svullnaden inte går ned förrän du får bort ringen.