Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vanligt är det att de pickar ihjäl sina kycklingar?  (läst 6877 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Var så glad över att min Brahma inte trampade sönder några ägg under ruvningen (vilket jag förstått är vanligt) Idag hade hon fått två dvärgkycklingar. En var död, med två hål vid kinderna. Håller försiktigt fram den andra mot henne och hon börjar hacka på en gång! Fan tänker jag, du ska inte få ha ett ägg kvar. Dubbelkollar med systerBrahma som ännu inte fått kyckling hur hon reagerar på den levande kycklingen - hon hackar också - men det vet jag inte om det är för att jag så plötsligt håller fram en pipande kyckling....

Så nu är jag rädd för att syrran kommer göra samma sak. Och hur gör jag med mörderskan? Hon vill ju ruva ändå - la sig i annat rede och letade ägg. Bestämde mig för att använda henne som äggkläckare ett tag då hon fick ta hand om ägg som en annan höna fått men nu fick hon istället mörderskans okläckta ägg och nya kycklingen. Hon har aldrig varit mamma så hon verkade också väldigt misstänksam och liksom tittade under magen och letade med näbben. Håller tummarna för att hon inte pickar den... att ta fram värmelampa och egen bur för en kyckling känns sådär - väldigt ensamt liv för ett flockdjur.

Så är detta vanligt? Känner mig orolig för Brahmasyrran... och ja "mörderskan"  får lika på nya ägg ett tag tills jag hittar någon med kläckare istället. För kläcka fram får hon ju inte mer.  >:(
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Hur vanligt är det att de pickar ihjäl sina kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 20:34 »
Usch vad tragiskt.
Hoppas det går bra för kycklingen.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 21:51 »
Nya mamman vägrar ligga någon annanstans än under en halmbal i hönsgården så jag har barrikaderat så hon inte kommer ut där, fel eller rätt -vet inte. Hon borde vara okej utan mat och vatten tills imorgon eftermiddag. Fler ägg ska ju troligen kläckas och jag vill inte ha in andra höns där just nu. De lägger ägg där annars.

Syrran har pipande kyckling i ett ägg och jag har sån angst för att jag ska hitta den ihjälhackad imorgon. De där två Brahmadamerna är om jag tänker efter väldigt pickiga i sig. Brukat picka barnen på händerna när de ska få godbitar, de andra hönsen väntar tills det kommer på marken. Var väldigt nära att lägga pipägget under reservmamman nu men samtidigt borde jag ju ge henne en chans... men jag har på känn efter hennes småpickanden på "test"kycklingen att hon är likadan...  :-\

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 21:56 »
Skulle tro att hon försökte picka på dig och inte på kycklingen. Har aldrig varit med om att en höna pickat på en kyckling förutom när jag hållit i den och ska stoppa tillbaks den under mamman. Om den gör det skulle jag ta bort den ur avel.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 21:58 »
Jag har varit med två gånger om att hönsmammor pickar sina kycklingar blodiga. Första gången var en australorp, Sara. Jag tog hennes två kycklingar från henne med en gång och lät dem växa upp i pallkrage med värmelampa.

Efter detta har Sara fått två kullar till och ligger just nu på sin fjärde. Hon har varit duktig alla gångerna med kycklingarna sen.

Andra gången var en blommehöna. Hon pickade den första kycklingen blodig, jag trodde han skulle dö, i ett dygn bodde han intill min säng i en plastbalja med värmelampa. Under tiden kläcktes åtta till små under Linnea och hon var snäll mot dem. Pirate Pete fick komma tillbaka till de andra efter ett dygn och allt har gått bra.

Båda mammorna hade aldrig fått kycklingar innan. I båda fallen var det första kullen för säsongen, inga kycklingar hade alltså hörts pipa och studerats precis innan, som efterkommande mammor kan göra. Jag tror helt enkelt att de blev förvirrade och undrade vad sjutton det var för en liten pipande mus som kommit in i deras bon...

De här brahmahönorna har aldrig fått några kycklingar innan eller sett kycklingar i sin närhet? För i så fall tror jag att det kanske är nybörjarförvirring. Det kan ju vara mördarmaskiner också, såna finns ju. Men sådana var mina erfarenheter.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bubblaren

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 22:09 »
Båda mammorna hade aldrig fått kycklingar innan. I båda fallen var det första kullen för säsongen, inga kycklingar hade alltså hörts pipa och studerats precis innan, som efterkommande mammor kan göra. Jag tror helt enkelt att de blev förvirrade och undrade vad sjutton det var för en liten pipande mus som kommit in i deras bon...

De här brahmahönorna har aldrig fått några kycklingar innan eller sett kycklingar i sin närhet? För i så fall tror jag att det kanske är nybörjarförvirring. Det kan ju vara mördarmaskiner också, såna finns ju. Men sådana var mina erfarenheter.

Tack för ditt utförliga inlägg. Du har helt rätt i att mina Brahmor aldrig har träffat små kycklingar innan och då aldrig ruvat fram några. Men vågar nog inte ge hon som pickat ihjäl ngn ny chans då hon verkligen gick in för att hacka ihjäl nummer två också -för jag tappade kycklingen hur handen när hon satte igång och hon fortsatte att picka och nypa den (hon hackar gärna mig med). Men det kan ju absolut ändra på sig. Men ändå... Men jag får hoppas att syster bara hackar efter kycklingar när jag har dom i handen.  ::)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 23:53 »
Usch ! jag var med om samma sak idag.  >:D (arg)

Kom ut till hönsen och fel höna la i fel rede !! En kyckling låg utanför och jag trode den var död då den var väldigt hackad och blodig. Tog hönan som inte skulle ligga där och kastade iväg henne till dem andra hönsen av ilska och tog bort kycklingen. Men, oj den rörde på sig och pep. La denne lille åt sidan medans jag la rätt mamma på rätt plats, nu med 4 ägg under sig. Kycklingen tog jag in direkt och la i kläckaren tillsammans med 6 blommeägg. Lillen piper och rör på sig hela tiden, det har slutat att blöda och jag hoppas kycklingen hämtar sig och att såren läker fint och fort.

Ting

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 00:29 »
Var så glad över att min Brahma inte trampade sönder några ägg under ruvningen (vilket jag förstått är vanligt) Idag hade hon fått två dvärgkycklingar. En var död, med två hål vid kinderna. Håller försiktigt fram den andra mot henne och hon börjar hacka på en gång! Fan tänker jag, du ska inte få ha ett ägg kvar. Dubbelkollar med systerBrahma som ännu inte fått kyckling hur hon reagerar på den levande kycklingen - hon hackar också - men det vet jag inte om det är för att jag så plötsligt håller fram en pipande kyckling....

Så nu är jag rädd för att syrran kommer göra samma sak. Och hur gör jag med mörderskan? Hon vill ju ruva ändå - la sig i annat rede och letade ägg. Bestämde mig för att använda henne som äggkläckare ett tag då hon fick ta hand om ägg som en annan höna fått men nu fick hon istället mörderskans okläckta ägg och nya kycklingen. Hon har aldrig varit mamma så hon verkade också väldigt misstänksam och liksom tittade under magen och letade med näbben. Håller tummarna för att hon inte pickar den... att ta fram värmelampa och egen bur för en kyckling känns sådär - väldigt ensamt liv för ett flockdjur.

Så är detta vanligt? Känner mig orolig för Brahmasyrran... och ja "mörderskan"  får lika på nya ägg ett tag tills jag hittar någon med kläckare istället. För kläcka fram får hon ju inte mer.  >:(

Men du det är mkt vanligt att de kan hacka om man sträcker fram en kyckling,så man bör bara lägga in den under magen för då liksom trillar poletten ner ;D att den tillhör henne, normalt beteende. de reagerar på ett sätt man inte förstår alltid men i deras ögon kanske de inte förstår att just den kycklingen är deras och blir förbannad,el vill visa vad den tycker om att vi håller den...
De vill att barnen ska komma från rätt håll :)
« Senast ändrad: 23 jun-11 kl 00:31 av Ting »

gåsen

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 08:44 »
Hej!
Jag uppfattar att hönan ibland pickar på kycklingar som är svaga/medtagna för att få ngn form av respons. Om kycklingar dör under henne måste hon ju "kasta ut" dem för att undvika bakterihärdar/sjukdomar bland de andra kycklingarna. En något brutal hälsokontroll således!!??

Staaf

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 09:14 »
Jag har också det där problemet :( Jag hittade en hackad nykläckt kyckling i hönshuset igår kväll. jag tog in den och de ägg som låg under hönorna ( de är tre stycken som ruvar tillsammans) och la i kläckaren istället. Kycklingen verkar bli blind på ena ögat, klarar en höna sig med bara ett öga?

Bubblaren

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 jun-11 kl 12:57 »
Hej!
Jag uppfattar att hönan ibland pickar på kycklingar som är svaga/medtagna för att få ngn form av respons. Om kycklingar dör under henne måste hon ju "kasta ut" dem för att undvika bakterihärdar/sjukdomar bland de andra kycklingarna. En något brutal hälsokontroll således!!??
Du, det är en intressant iakttagelse. Den kyckling hon dödade hade min man hittat utanför lite kall, men fortfarande så den pep. En timma senare kom jag hem. Det konstiga var att den låg död under henne. Borde legat utanför.. för hälsokontrollens skull  :) eller så såg inte min man att den redan var pickad... Men den kunde ju uppfattats som svag. Är nog smart om man går på din teori att själv värma upp medtagen kyckling innan hönan får den tillbaka.

Men sen det här med att hålla fram en kyckling till hönan - håller helt med att de gärna kan picka lite då, men jag tog bort handen och hon fortsatte i några hemska hugg. Andra som jag gjort så med har ju småpickat lite och slutat så fort den blivit nedsläppt men det här var en ren avrättning. Vet inte om jag vågar låta henne kläcka fram den nya gruppen ägg hon fått.. Syrran blev dock rena drömmen! Kan mecka hur mycket som helst med henne och kycklingarna. Hon är nämligen instängd i redet så jag lyfter ned henne för mat varje kväll. Hållt upp nedlflyttningen någon kväll när kläckningen verkat intensiv. Men det verkar inte blivit stört av det. Skönt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser