Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordfräs med plog?  (läst 5784 gånger)

piggetröska

• Gäst
Jordfräs med plog?
« skrivet: 24 maj-06 kl 12:39 »
Är det någon som har erfarenhet av att använda sådan? Det gäller en köksträdgård, 12x25m, som man inte kan komma in i med häst eller traktor för det ligger ett jordgubbsland framför. Köksträdgården har p g a storleken en benägenhet att inte bli grävd på hösten då det måste göras för hand. Det redskap jag tänker på är en maskin där man plockat av  "fräsarmarna", har järnhjul för bättre grepp samt skruvat på en liten plog.

Piggetröskan

G Frick

Re:Jordfräs med plog?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-06 kl 09:24 »
Det fungerar bra, men jag var tvungen att köpa stora klumpiga järnhjul till min frås för den drog inte annars. Det är ganska tungt, inte bara för fräsen, utan även för mig. Jag måste ju styra så att det inte blir för vingligt.
Egentligen fungerear nog vanlig fräs lika bra.

Johnny

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-06 kl 21:11 »
Har en sådan.
Använde den för att kupa potatisen med i år.
Hade gummi "traktor" däck på men de drog fördåligt i lerjorden.
Tog bort en del av fräsbladen och sätte på, de blev smalare än plogen, och den drog perfekt.

/Johnny

Monder

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-06 kl 23:01 »
Jag har en gammal tvåhjuls-dieseltraktor Agria som jag köpte billigt för att bl.a fräsa upp två gamla ängar som höll på att slya igen. Var väl lite betänksam eftersom det låg en matta av rötter under torven. Det gick som en dans. Till maskinen finns också en enskärig plog, och ett par kupplogar, en slåtterbalk och en pinnharv. På fräsen kan man ta bort ett par fräsarmar så fungerar den som radrensare. Jättenöjd. Använder den också att köra ved med. den tar sig fram precis över allt. Nu har jag ordnat så att jag kan dra båtvagnen efter den och drar båten uppför en jättebacke. Plötsligt förstår jag inte hur det går att klara sig utan en sån här maskin, å snygg är den också å den bara ångar gammal tysk kvalité.  

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser