Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukt baglamm - hjälp  (läst 2870 gånger)

Sano

• Bohuslän
Sjukt baglamm - hjälp
« skrivet: 26 jun-11 kl 18:37 »
Ett av bagglammen, enfött efter en årstacka och två månader gammalt, har betett sig annorlunda i tre dagar. I förrgår märkte jag att han låg ner mycket och verkade lite slö, gick dock upp och följde tackan om man störde honom men lade sig strax igen.

Idag ligger han på samma vis, alternativt står upp med bakbenen sträckta snett bakåt, lite som att han försöker sträcka ut magen. Jag misstänte urinsten och har känt igenom honom utan att hitta något direkt. Han är inte hård eller svullen någonstans, lite fuktig i urinröret, ingen smärta när jag trycker någonstans, inget fel på leder eller klövar, normal avföring. Han är ganska pigg för övrigt, men ligger ibland halvt på sidan. Det enda är att han är ganska mager.

Någon som har några tips eller idéer? Urinsten? Något med magen? Avmaskning?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Birgit

SV: Sjukt baglamm - hjälp
« Svar #1 skrivet: 26 jun-11 kl 19:08 »
Har du kollat slemhinnor? Är de bleka kan det vara stora magmasken eller leverflundra. De blir slöa av båda, men som regel inte dåliga i magen. Däremot magrar de successivt.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 26 jun-11 kl 19:28 »
Ja, jag har kollat dem, de var normala.

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 26 jun-11 kl 19:45 »
Kanske ska ge honom en kur mot Stora leverflundran ändå? Vi har smittan på betena här.

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 27 jun-11 kl 21:45 »
Nu har jag gett honom en kur Axilur mot stora leverflundran och dessutom sputat ganska mycket vatten i munnen på honom. Han verkade lite uttorkad och varm. Annars är han likadan, halvpigg och lite intresserad av omgivningen men vill helst bara ligga. Står han är det med bakbenen snett bakåt. Har undersökt tackan, inget onormalt.

Inga fler idéer på vad som kan felas honom?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 29 jun-11 kl 00:00 »
Inga fler idéer på vad som kan felas honom?
Stelkamp?
« Senast ändrad: 29 jun-11 kl 09:41 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 jun-11 kl 00:09 »
tycker inte att det låter som stelkramp, så var inte den vi hade som fick stelkramp.
något med urinen eller med tarmarna kanske, hade en som var lite så och det visade sig vara tarmarna, men den fick tarmvred innan vi hann göra något, var oxå sjuk i typ 2-3 dagar innan vi fick något bra svar och då valde vi att avliva den, hade gått för långt.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-11 kl 00:30 »
Han verkade lite uttorkad och varm. Annars är han likadan, halvpigg och lite intresserad av omgivningen men vill helst bara ligga. Står han är det med bakbenen snett bakåt.

tycker inte att det låter som stelkramp, så var inte den vi hade som fick stelkramp.

Varm=feber och bakbenen bakåt är två tidiga stelkramps symptom...
Men det kan vara mycket, så kanske bäst att inte tro något alls då?
« Senast ändrad: 29 jun-11 kl 10:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

texelmatte

« Svar #8 skrivet: 29 jun-11 kl 09:22 »
Har du tagit tempen på honom? Han kan ju ha någon infektion som gör honom matt och slö och då behöver han antagligen behandling för det. Äter och dricker han? Om han har stelkramp så tyckker jag att han borde bli sämre och sämre och vara stel i kroppen och käkarna.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Sjukt lamm
« Svar #9 skrivet: 29 jun-11 kl 09:57 »
Stel i kroppen+käkar, är de absolut sista som inträffar vid stelkramp, kan ta 10 dagar innan de symptomen uppträder. Hur är det med lammet nu Sara?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser