Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina Cayuga miste sina befruktade ägg, kan dom lägga nya denna säsongen?  (läst 1652 gånger)

Emelie5

• Västergötland
Mina vackra Cayuga ankor blev av med sina befruktade ägg ... det var inte lång tid kvar innan dom skulle kläckas .. men ... så grävde räven ett hål och håva in alla äggen  :'( ... som tur var klarade sig mamman fint .. men hon saknar sina ägg / ungar märker jag .. kan hon fortfarande lägga sig igen nu i sommar ? eller blir det till nästa år ? jag hoppas för hennes skull att hon snart kan börja värpa och ruva på befruktade ägg igen .. då hon var helt knäckt av sin förlust .. hon ville verkligen ha ungarna .. ur fungerar det ... kan hon få ällingar i sommar ? MVH

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Cayugaankor lägger ofta många ägg på en säsong, så hon bör komma igång och lägga en omgång ägg till.

Vill du hjälpa henne på traven så kan du ge henne lite värpfoder, som innehåller en del aminosyror som de kanske inte annars får tillräckligt av. Se till att hon har tillgång till snäckskal när hon börjar värpa igen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Emelie5

• Västergötland
Ja!! va bra ... det hade vart kul om hon fick sina efterlängtade ungar i år  ;D , hon får både värpfoder och snäckskal ... ska försöka fixa nån hörna till henne där hon trivs att vara .. hon vill ju vara ute nu hela tiden .. så det finns ju alltid en risk att nått rovdjur tar äggen igen .. men jag ska försöka hitta på nått ...  :)

Emelie5

• Västergötland
Cayuga hane med sin hona i bakrunden  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vad fina de är :-* :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser