Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag med de nya kycklingarna?  (läst 2107 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Hur gör jag med de nya kycklingarna?
« skrivet: 23 jun-11 kl 09:52 »
Hejsan!

Vi ska få två kycklingar (jag vet inte hur gamla de är, men ett par dagar kanske) idag och jag har lite frågor om hur vi bäst tar hand om dessa. Vi har 7 unghöns nu. Ska vi låta någon av hönorna adoptera kycklingarna och separera dem från övriga gruppen eller ska vi ha dem inne i bostadshuset? När kan man sätta in dem tillsammans med övriga gruppen? Hur länge behöver de värmelampa?

Tack på förhand!

/Lotus

Livia

• Ångermanland
SV: Hur gör jag med de nya kycklingarna?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-11 kl 13:20 »
Hej Lotus,
det låter konstigt för mig att du inte vet hur du ska ta hand om kycklingarna när du är forumveteran och har gjort 817 inlägg?? men vet du inte så kan jag som nybörjare ge dej lite tips.

petra 08

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-11 kl 13:25 »
Man är väl medlem i hela forumet- det är inte bara för oss hönsägare..
Så även en forumveteran kan ju vara ny på höns!
//Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 23 jun-11 kl 13:26 »
Hej Lotus,
det låter konstigt för mig att du inte vet hur du ska ta hand om kycklingarna när du är forumveteran och har gjort 817 inlägg?? men vet du inte så kan jag som nybörjare ge dej lite tips.
Det är väl inte så konstigt? H*n kan faktiskt att skrivit i andra forum än just hönsforumet. Sen så kan även veteraner behöva hjälp ibland. h*n kanske aldrig haft så små kycklingar?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 13:40 »
Det funkar bara med adoption om det är en höna som har kycklingar i ungefär samma ålder eller en som precis ska kläcka ägg. Annars har dom inga som helst moderskänslor, utan kan helt enkelt hacka ihjäl kycklingarna. Jag skulle ha haft dom inne i en liten låda/bur med en värmelampa. Alt i en bur där du har hönsen. Men är de så små är det roligast att ha dem inne + att dom blir tamare då. Du kan prova att sätta in dem till hönsen när de klarar sig utan lampan. runt 5-6 v sommartid. Sen beror det helt på hur snälla höns ni har. Jag satte in 4 kycklingar på omkring 5 v till mina höns igår, de är lite taskiga på dem, men ingen har blivit skadad. Det brukar ge med sig efter ett par dagar. Ni kan mata kycklingarna med hårdkokt ägg, krossat allfoder/alt startfoder, fågelfrö för fink el undelat, frukt o grönt.

lycka till!

Livia

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-11 kl 14:12 »
OK tänkte inte på det.

Min lilla erfarenhet är att hönor inte har så stor hjärna, så att sätta ut kycklingarna till unghöns är nog inte så lyckat, de fattar nog inte att de är små. De jag gjorde med mina kycklingar som jag kläckte fram i maskin var att jag byggde ett litet bur inne i hönsgården så att de stora hönorna och tuppen fick vänja sig med de små. När de var så pass stora, ca 4-5 veckor, att de kunde springa undan och de hade vant sig med varandra öppnade jag upp nertill på buren så de små kunde gå ut och springa in till sitt eget igen om de stora jagade dom. Värmelampa behöve de tills att de är fullt befjädrade, mina hade lampan kvar i sitt bur flera veckor, jag höjde lampan lite eftersom.

Jag har nu haft en höna med egna kycklingar i den bur jag gjorde åt de andra små, där fick hon ruva i lung och ro och nu är kycklingarna ca en vecka och jag har lyft ur redet till de stora, mamman vaktar de men de stora hönsen och unghönsen är snälla och allt går jättebra.

Lycka till

Lotus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-11 kl 15:25 »
Hej Lotus,

??? Är antal inlägg eller år på ett forum samma sak som kunskap i ett enskilt ämne menar du? Isåfall vore man ju värsta proffset på en jävla massa saker  ;D

Det funkar bara med adoption om det är en höna som har kycklingar i ungefär samma ålder eller en som precis ska kläcka ägg. Annars har dom inga som helst moderskänslor, utan kan helt enkelt hacka ihjäl kycklingarna. Jag skulle ha haft dom inne i en liten låda/bur med en värmelampa. Alt i en bur där du har hönsen. Men är de så små är det roligast att ha dem inne + att dom blir tamare då. Du kan prova att sätta in dem till hönsen när de klarar sig utan lampan. runt 5-6 v sommartid. Sen beror det helt på hur snälla höns ni har. Jag satte in 4 kycklingar på omkring 5 v till mina höns igår, de är lite taskiga på dem, men ingen har blivit skadad. Det brukar ge med sig efter ett par dagar. Ni kan mata kycklingarna med hårdkokt ägg, krossat allfoder/alt startfoder, fågelfrö för fink el undelat, frukt o grönt.

lycka till!

Tack för svar! Då kör jag låda inne och ute i bur senare då de är större och om det är varmt. Jag hade hoppats på att en av mina hönor kunde adoptera och uppfostra dem. Men å andra sidan så gör jag det gärna själv. Har velat ha kycklingar så länge nu och två känns hanterbart att börja med också. Tack! Jag kanske återkommer med fler frågor när tussarna kommer.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 16:01 »
jag har två i en kaninbur med värmelampa.
Som skrivet redan så är inte vanligt att höna utan kycklingar skulle adoptera .
Inte ens kycklingar som inte är hönans är lätta att sätta dit., fast hönan har egna.
Min erfarenhet är att det inte går.
Lättare att införlämma större grupp än två också senare.
hade en riktig hönsmorsa tidigare som tog hand om både egna och andras.
Tror inte att de är så vanliga.
Kör du på det som passar dig, jag har alltid maskin kläckta kycklingar
inne så länge som det går.
Detta skriver jag av min egen erfarenhet.
Andra har säkert andra.
Lycka till !!!!

« Senast ändrad: 24 jun-11 kl 09:38 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser