Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronbrickor-Micro  (läst 2180 gånger)

ia-pia

Öronbrickor-Micro
« skrivet: 29 jun-11 kl 06:40 »
Ni som har märkt era får med micromärken är ni fortfarande nöjda med dem?
Ska beställa- hade tänkt slänga iväg en tråd en sista gång innan jag tar mitt slutgiltliga beslut.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Öronbrickor-Micro
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 06:49 »
Kanonnöjd! Har inte lossnat en enda hittills trots att både får och gette går i tät sly och betar löv :) Inte något tecken på inflamation heller :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 07:25 »
Mina har bara haft dom nån vecka men det har gått jättebra. Ser ut som de har suttit där alltid. Ingen inflamation här heller. Bra nöjd.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 29 jun-11 kl 07:42 »
Men det går alltså INTE att läsa individnummer på håll på sådana brickor? (Alltså längre ifrån än en halvmeter...)
Har själv inte heller bestämt mig men det måste vara praktiskt på många vis.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 29 jun-11 kl 08:13 »
Individnumret sitter på baksidan och det är ganska opraktiskt. Siffrorna är små så även om dom satt på framsidan skulle man nog vara ganska nära. 2 meter o lite till skulle väl gå men nu sitter dom ju där bak. Jag tror att om man har behov av att se numrerna så skall man inte välja micromärket. Jag har inte så många djur så jag känner igen alla lammen utan att se numrerna så för min del går det mycket bra med micromärkena.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #5 skrivet: 29 jun-11 kl 12:20 »
Märkena är svårlästa och blir trånga på vuxna får. Vi har återgått till  Stallmästarens Combi 2000 Mini -märkena som är läsbara på långt håll och klarar växande lamm.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jun-11 kl 12:31 »
Jag är mycket nöjd för de sitter kvar + att tången är lätt att jobba med själv.
Hade Combi mini men de slets loss när gutarna knödde runt i skogen. Tror granarna var boven?

Valde mellan Combi rund och Micro'na men som sagt pga hanterbarheten och priset så blev det Micro.

Har inte så många djur att jag inte känner igen dem men det är nog en förutsättning för att använda dem.
Har man en större besättning så borde elektroniska vara en klar fördel.

hustran

« Svar #7 skrivet: 30 jun-11 kl 21:13 »
Hörde av ngn. att det var mindre risk att fastna med micromärkena (grenar o dyl.) om man klippte upp dem.Kan det vara en bra id'e ? vi har ännu inte använt dem men väntar med spänning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser