Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som inte sätter kycklingmamma+kycklingar i egen bur?  (läst 7363 gånger)

hönan anna

• Finland
SV: Någon som inte sätter kycklingmamma+kycklingar i egen bur?
« Svar #20 skrivet: 08 aug-11 kl 20:12 »
Imorgon? så hoppas jag mina första kycklingar kläcks av en silkeshöna. Nu är redet högt uppe och inte så rent längre. När kan jag flytta ned flocken så att mamman inte blir stressad? Skall jag fixa ett rede på golvet eller lägga dem alla i en större bur? Det kommer att kläckas flera olika raser.
"Beter ti stjämmes idag än harmas imåron"

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 08 aug-11 kl 21:03 »
Mina hönor brukar vilja kunna promenera med sina små senast 2 dagar efter kläckningen

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #22 skrivet: 08 aug-11 kl 21:15 »
jag har min ruvhöna i hönshuset i en stor kaninbur, där får dom bo tills dom hoppar upp på sittpinnarna och det göra dom rätt så tidigt.. 3-4veckor..  :P
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 08 aug-11 kl 21:23 »
Jag låter kläckningen pågå i 24h. Sätter för ett galler för hennes rede under tiden. Därefter lyfter jag ner hönan och maken tar kycklingarna, så alla återförenas i en större kaninbur på golvet i hönshuset. Där går van höna med de små i 1 vecka och ny höna nästan 2 veckor innan locket lyfts av och golvet kvarstår som hemvist för höna och kycklingar. Detta fungerar mycket bra för oss. Ända kruxet kan vara att vattenautomaten fylls med undansprätt spån. Man behöver rensa och se till att mor och barn har fri tillgång till friskt vatten under tiden.

Lycka till hälsar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser