Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till dom små arbetshästarna  (läst 2650 gånger)

Charlotte

• -
Redskap till dom små arbetshästarna
« skrivet: 01 jul-11 kl 11:59 »
Kanske detta borde vara en del av tråden om dom små arbetshästarna ??? (I såna fall kanske Moderator kan slå ihop dom?).
Men jag tänkte att vi kanske kunde tipsa varandra om var man får tag på utrustning till dom småttingarna (inte alltid det lättaste då allt är för stort) ;)
Jag har en Shetlandsponny och letar efter en bra fyrhjulsvagn så han kan få göra lite nytta, alla begagnade finns i södra Sverige, är det någon som skickat något liknande med Schenker eller annat företag och har något hum om priser?
 Mitt bidrag till tråden får bli en skogsvagn:
http://www.sjm-julsgard.se/8-hjuling_for_Shetlandsponny.asp
                                       Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gille

• -
SV: Redskap till dom små arbetshästarna
« Svar #1 skrivet: 01 jul-11 kl 12:12 »
Tack för den länken (och denna tråden) Charlotte! Jag har inget att visa men vi vill se och lära tills vårat föl är redo. En sida jag fann häromdagen var ritningar till åsnor men där kanske man kan få lite tips även till småhästarna:
http://www2.warwick.ac.uk/fac/sci/eng/research/dtu/pubs/animals/
Kaninuppfödare och pelargontant.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 01 jul-11 kl 12:17 »
Vill till en innihälvitta-stor shettis för att dra någon av dessa i skogen. Anar att nya hästa-männschor har tillfälle att bli besvikna här, alla har ju inte hästhjärna. o:)
Bara en av alla vagnar är förspänd med shettis, 2 st. för att dra en stor gubbe på jämner väg. Lite annorlunda än att dra 1/2 kubikmeter i skogen.

Förlåt om jag råkade krossa en & annan illusion. :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jul-11 kl 12:18 »
Charlotte: Du menar att alla beg. redskap finns i norra sverige?
För du bor ju ganska så mycket söder ut.. :)

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 01 jul-11 kl 13:21 »
Vill till en innihälvitta-stor shettis för att dra någon av dessa i skogen. Anar att nya hästa-männschor har tillfälle att bli besvikna här, alla har ju inte hästhjärna. o:)
Bara en av alla vagnar är förspänd med shettis, 2 st. för att dra en stor gubbe på jämner väg. Lite annorlunda än att dra 1/2 kubikmeter i skogen.

Förmodligen är bara den vagn som är byggd för shetlandsponnyer förspänd med shettisar, skulle se konstigt ut om man spände för dom en vagn som var byggd för ardenner ;) Och jag antar att du också tror att en kallblodstravare bara kan dra en gubbe i en ultralätt vagn på jämn travbana bara för att man ser det på bild :D
 Självklart kan man inte jämföra en shettis med en fullstor arbetshäst men dom är förvånansvärt starka bara dom får chans att visa det. Så säger i alla fall min far som drog hem ved och hö bla med min och syrrans ponnyer (russ och shettis), och han har ändå jobbat med nordsvensk i skogen, så helt färsk som hästmänniska är han inte...
                                                             Mvh
                                                         Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jul-11 kl 13:24 »
Charlotte: Du menar att alla beg. redskap finns i norra sverige?
För du bor ju ganska så mycket söder ut.. :)
Nej, jag vet inte varför Forumet har placerat mig i Blekinge ???
Jag bor egentligen i mitten av Sverige, men allt norr om Dalälven är ju Norrland väl ;)
                                        Mvh
                                    Charlotte

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 01 jul-11 kl 14:39 »
Citera
Och jag antar att du också tror att en kallblodstravare bara kan ...................

Ta det inte personligt, morfar var hästhandlare, morbröderna for runt i Sverige i sin ungdom och körde i skogen, en har varit hovslagare hela sitt liv. Själv drog jag ut mycke med domänsax och Pelle i tidiga tonåren...........här har vi också haft ett par hästar.
Jag ville bara pinna för lite rent allmänt.

Har ju sett "moderna" hästa-männschor........ släpper ett par B-märrar med föl på 2 hektar när gräset är halvmetern, Flyttar dom till 1 hektar meterhög vall, klar att skörda när de trampat ner de 2 hektaren efter 3 veckor. Åker med 50 000 kr:s hästakärra och skrotfärdig Mondeo mellan jul o. Nyår och ska köpa 8 löspressade höbalar på avbetalning................ För skörda ett par lass skulle de aldrig sänka sig till!

När jag var liten sa man "stor som en häst". Kanske min barndom inte va så bra?  ::) Skadad, förutom tappad i golvet? ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 01 jul-11 kl 14:41 av ToA »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 01 jul-11 kl 14:44 »
Visst phaen! Jag trillade ju ner från ett hölass när jag var 2-3 år. hamnade mellan skaklarna bakom Bella-Donna. Kan va därför.......

Du kan nog gå in på din profil & ändra Blekinge till vad du vill *tror*. Finns också karata att markera sitt hemvist på. 

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 01 jul-11 kl 20:13 »

Tror inte vi har några illusiner alls. Och så tycker inte det passar sig med sådant prat i en tråd som ska förmedla tips, idéer o kunskap. Alla behöver inte dra stora lass av timmer i skogen utan behöver mest en eller två ponny för smådjobb och roligt sällskap vid sidan om.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jul-11 kl 20:32 »
alla har ju inte hästhjärna. o:)

Förstår att du är stolt! ;)

Själv är jag nöjd med den jag har...

Förövrigt har jag dragit timmer med shettis.
Perfekt på blöta marker och framförallt i tät skog!

Du blir förvånad om du testar! :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 01 jul-11 kl 20:39 »
Håller med Gille, jag plogar snö med 1 shettis utan större svårigheter, drar stockar, ris och tungt lastad grusharv och hästen blir knappt svettig så även om man inte kan dra ardennerlast med en shettis så orkar de otroligt mycket trots sin litenhet.

Faktum är att procentuellt sett orkar en shettis dra mer per kg kroppsvikt än fex en ardenner pga bland annat deras korta ansattshöjd (de korta stabbiga benen)
« Senast ändrad: 01 jul-11 kl 20:43 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 01 jul-11 kl 21:40 »
Citera
Förstår att du är stolt!

Själv är jag nöjd med den jag har...

;D *ROFLMAO* ;D ;D Go den du!!! :D

Jag har plöjt snö med shettis men inte kört i skogen. Där var det en korsning ardenner/nordsvensk om jag minns rätt. Långstegad och bra hals att hänga selen på.

Gjorde en pulka till shettisen vi hade rätt ql med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser