Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp eller höna?  (läst 3408 gånger)

hösmamman

• Södermanland
Tupp eller höna?
« skrivet: 04 jul-11 kl 20:06 »
Haft mina första kycklingar i 3 dagar, Brahma och dvärgkochin, kan vara uppblandat med Lohma tror jag. De är ca 3 veckor och en begynnande liten "kam" hos 3 av 4. Kan det vara höna trots en begynnande "kam"?   ::) Känns redan svårt att behöva lämna tillbaka dem. Har en 2 mån Brahmatupp och 5 "hönor"

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Tupp eller höna?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 20:32 »
jag tror man måste har en bild
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 20:39 »
Alla kycklingar föds med en liten kam från början. Men det är hos tuppkycklingarna som den börjar växa och bli röd tidigare än hos hönorna. Vid vilken ålder varierar beroende på individ och ras men vanligtvis brukar tupparna ha fått rätt välutvecklade och röda kammar + röda små haklappar under hakan vid 5-8 veckors ålder. En del är tidigare, en del senare.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 20:42 »
Bildexempel på vita lohmannavkommor. :) 3 veckor gamla. De vita hybridavkommorna brukar visa sig tidigt vad som är vad.

Höna

Tupp

Du kan se hur tuppens kam är mycket större än hönans och har börjat rodna lite redan. :)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 04 jul-11 kl 20:43 »
En till bild på dem där du har tuppen till vänster och hönan till höger. :)

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 jul-11 kl 21:14 »
Jag har en blandning där mamman är Lohman och pappan är dv.kochin. Där har jag sett tydliga skillnader på vingarna. De jag tror är tuppar har bara halva längden på vingpennorna mot de som jag tror är hönor. Kan min teori stämma? Ser ingen direkt skillnad på kammarna, det brukar jag kunna se ganska tidigt på de renrasiga dv.kochinsarna. Dessa kycklingar är cirka tre veckor och jag har sett skillnaden länge.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser