Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostmaskar - någon som har?  (läst 5041 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Kompostmaskar - någon som har?
« skrivet: 06 jun-06 kl 22:58 »
Det ska finnas riktigt duktiga kompostmaskar som förökar sig snabbt och som är väldigt effektiva på att förvandla t ex hästgödsel till kompost och därmed reducera gödselstacken till en tredjedel eller så.
Någon som vet mer om dessa specialmaskar, eller var jag kan få tag på dem?
Kanske är det någon här som har dem och vill dela med sig?  :)
Why be normal when you can be yourself?

caprice

• -
Re:Kompostmaskar - någon som har?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-06 kl 09:43 »
Har du vägarna förbi Lund kan du hämta hos oss. Annars finns det flera firmor som säljer på nätet per post.

Caprice

alanis

« Svar #2 skrivet: 08 jun-06 kl 14:35 »
jag har några under diskbänken som jag har fått från "växelbruk", de säljer via nätet. min kompost är så pass ny att jag i detta läge tyvärr inte kan dela med mig, de måste föröka sig lite först.

men en sats från växelbruk kostar inte mer än 300 kr, kanske runt 250.

Spraka

« Svar #3 skrivet: 08 jun-06 kl 14:35 »
Tack för erbjudandet caprice,  :)  lite dumt, för jag var i Lund just igår, men hör gärna av mig nästa gång jag har vägarna förbi.

Spraka

« Svar #4 skrivet: 08 jun-06 kl 14:37 »
jag har några under diskbänken som jag har fått från "växelbruk", de säljer via nätet. min kompost är så pass ny att jag i detta läge tyvärr inte kan dela med mig, de måste föröka sig lite först.

men en sats från växelbruk kostar inte mer än 300 kr, kanske runt 250.

Hej alanis, du skrev detta precis samtidigt som jag svarade caprice :-) Tack för tipset, ska se om jag hittar sajten från växelbruk - det går kanske lite fortare, för det tar ett tag innan jag är nere i Lund igen.

krsj07

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 sep-06 kl 12:06 »
Hej,
VäxekBruk kan hjälpa dig att leverera kompostmask.
Du hittar mer info på www.vaxelbruk.nu
Hälsningar
Kristina

Spraka

« Svar #6 skrivet: 08 sep-06 kl 16:07 »
Ja tack jag vet, jag har köpt från Växelbruk tidigare i somras, och maskarna jobbar för fullt!  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 11 sep-06 kl 11:12 »
Ja tack jag vet, jag har köpt från Växelbruk tidigare i somras, och maskarna jobbar för fullt!  :)

Har du maskarna i gödselstacken? Har du märkt något resultat ännu? Är nyfiken för jag har funderat på maskar till vår gödselstack. Hade maskkompost under diskbänken när jag bodde i Lund men, numera komposterar jag utomhus.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

robinason

« Svar #8 skrivet: 12 jan-07 kl 15:51 »
Komposterar själv utomhus (varmkompost) men har alltid haft mask i utomhujskomposterna oxå. De förökar sig väldigt! VArje år brukar jag plocka ut ett gäng och göra iordning en maskkompost som jag har inne under vintern. Jobbar som lärare så vi har den i klassrummet. Lagom till skolavslutningen så tippar jag över maskkomposten i min utekompost, och den eventuella decimeringen som skett över vintern på maskfronten får en skjuts av alla de nya individerna. Fungerar riktigt bra!

Är också nyfiken på hur resultatet blir om man använder kompostmask i en gödselstack. Vet att de är glada i hästgödsel, men har aldrig hört någon säga något om hur mycket det går att minska en gödselhög i volym. Vore intressant om någon med erfarenhet av detta kunde svara...

/Robert

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 10 mar-07 kl 15:51 »
Visst va de 'la såna som heter Dyngmask eller Tigermask?  De är, om jag fattat rätt. den enda av Sveriges cirka 15 daggmaskarter som klarar tillvaron i en dynghög, och brukar vara duktiga på att själva ta sig dit.  Så innan Ni köper dyrt och besvärligt, be första bästa häst- eller koägare om att få låna en grep och leta i deras dynghög!  De små liven är bara 4 - 5 cm långa, trivsamt gul- och rödrandiga (därav namnet) och ena baddare på att klättra, om galoscherna inte passar.  Om de blir skrämda kan de avge en obehaglig lukt, fast jag har aldrig känt den.  Eftersom de inte tål solljus, så sorterar man lätt ifrån dem ur den kompost man ska  använda genom att lägga materialet i en korg (jag använde en plastkorg som det varit klementiner i) och ställa ovanpå resten av komposten.  Maskarna går då neråt för att hitta mörker.  Och de lär ska vilja bygga sina gångar i fred, så gräv inte om komposten.

Aah, daggmaskar, dessa fina djur!  Jag älskar dem, kan aldrig låta en ligga och förtvina på asfalten.  Har Du nånsin hört talas om någon som blivit biten av en daggmask? :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders Plogen

• -
« Svar #10 skrivet: 10 mar-07 kl 16:03 »

Jag har också samlat in dyngmask från en koskitshög. Jag använde dem i en maskkompost inomhus. De förökade sig jättefort och fungerade jättebra. Men jag tror att det var flera olika arter som jag fick med. Men det kan väl inte skada?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 10 mar-07 kl 16:14 »
Flera arter som klarar dynga?  Intressant.  Då är jag felunderrättad.  Livet är härligt variationrrikt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders Plogen

• -
« Svar #12 skrivet: 10 mar-07 kl 16:20 »
Jag är inte säker, men jag tyckte att de var väldigt olika. Men att artbestämma daggmaskar är inte en av mina starkaste sidor... :)

Spraka

« Svar #13 skrivet: 10 mar-07 kl 18:59 »
Är också nyfiken på hur resultatet blir om man använder kompostmask i en gödselstack. Vet att de är glada i hästgödsel, men har aldrig hört någon säga något om hur mycket det går att minska en gödselhög i volym. Vore intressant om någon med erfarenhet av detta kunde svara...

/Robert

Till Javill och robinason och alla andra som är intresserade; här kommer mina erfarenheter! :)
Visst fungerar det med kompostmaskar! Jag har en gödselplatta på ca 15 kubik. Den är smockfull med hästgödsel blandat med spån (relativt lite spån jämfört med många andra, för jag mockar snålt).
Fick en sats maskar från Växelbruk i början av sommaren(kort efter att jag startat denna tråd) och grävde ner maskorna på några olika ställen i stacken.
Uppskattningsvis har gödselstacken minskat i volym med ca 25% sedan dess. Man känner det också när man står på den, för då sjunker man ner i den på ett annat sätt än förut - hur ska jag förklara? Det märks att stacken blivit mera porös, liksom. Och det syns helt tydligt att den har sjunkit ner.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 14 mar-07 kl 11:05 »
Till Javill och robinason och alla andra som är intresserade; här kommer mina erfarenheter! :)
Visst fungerar det med kompostmaskar! Jag har en gödselplatta på ca 15 kubik. Den är smockfull med hästgödsel blandat med spån (relativt lite spån jämfört med många andra, för jag mockar snålt).
Fick en sats maskar från Växelbruk i början av sommaren(kort efter att jag startat denna tråd) och grävde ner maskorna på några olika ställen i stacken.
Uppskattningsvis har gödselstacken minskat i volym med ca 25% sedan dess. Man känner det också när man står på den, för då sjunker man ner i den på ett annat sätt än förut - hur ska jag förklara? Det märks att stacken blivit mera porös, liksom. Och det syns helt tydligt att den har sjunkit ner.

Det där låter bra, skulle kanske ta och skaffa mask till gödselstacken i alla fall. I år kommer jag ju att mocka ut fårens bädd och den fyller nog ut betydligt mer än hästarnas lösdriftsbädd.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser