Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bää-igt beror det på ras eller kön?  (läst 2617 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Bää-igt beror det på ras eller kön?
« skrivet: 13 jul-11 kl 08:53 »
Just nu har jag det "stora" antalet av två får  o:) en korsningstacka finull/klövsjö och en renrasig klövsjöbagge

Tackan är väldigt bääig och framåt inte så det stör då hon bara är en och baggen han är tyst och lite försynt båda är lika kelna men tackan är lite mer tam då hon är mer nyfiken på oss.

Nu till frågan tror ni det är rasen, personligheten eller könet som gör denna skillnaden, baggen har aldrig sagt bäää här

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Rosten

• Närke
SV: Bää-igt beror det på ras eller kön?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-11 kl 09:28 »
Rasen.

Vi har Roslagsfår och dom är väldigt tysta.
Kan stå precis bakom ryggen när man jobbar i hagen utan att man märkt det.

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 13 jul-11 kl 09:39 »
Personligheten, helt klart och hur man själv beter sig. Förknippar fåren dig med godis i tid och otid så kommer de att bräka direkt du visar dig. Har fått erfara det själv den hårda vägen ;D. Nuförtiden får de aldrig minsta godbit på andra tider än kraftfoder-tiderna. Som tur är är får lättlärda!

Har själv ännu ej kommit i kontakt med någon bräk-fri ras. Men på sommaren bräker mina får ytterst lite, men då ger jag dem inte nåt annat än mineraler och salt heller. Kanske man skulle ta och prova roslagsfår så kanske man får lite lung o ro på vintern när det börjar närma sig kraftfoder dags oxå...  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 13 jul-11 kl 09:45 »
Personligheten, helt klart och hur man själv beter sig. Förknippar fåren dig med godis i tid och otid så kommer de att bräka direkt du visar dig. Har fått erfara det själv den hårda vägen ;D. Nuförtiden får de aldrig minsta godbit på andra tider än kraftfoder-tiderna. Som tur är är får lättlärda!
Ger man dom godis i tid och otid. Då får man skylla sig själv. ;D
Klassislt nybörjarfel. Vilket vi också har gjort. ;)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 13 jul-11 kl 10:37 »
Både ras och individ, säger jag då.
Har också tysta rosor, men en av dem har blivit knäpp sedan hon lammade och bräker i tid och otid. Här om dagen när jag var i hage och gav dem nytt vatten stor hela flocken runt mig och såg tysta på. Tills hon plötsligen vänder på klacken klöven och promenerar iväg under högljutt bräkande.

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 jul-11 kl 11:00 »
Jag tycker det har lite med kön att göra också, bland mina iaf. Mina baggar är ganska tysta och snälla, de bräker när det är dags för mat men annars är det lugnt. Tackorna skriker så fort de ser en, även om jag aldrig gett dem godis utöver när de fått mat.
Nu har jag lite olika raser och blandningar däremellan men visst är det mycket med individen också. Jag har väl inte tillräckligt många för att utala mig annat än för mina får och hur jag upplever dem.
Exempel så är mina baggar hur enkla som helst att stängsla in medans tackorna är mycket svårare. Vilket jag har fötstått inte är fallet för de flesta andra.

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 jul-11 kl 11:03 »
Jag skulle vilja säga både ras, kön och säsong spelar in. Jag har ju också roslagsfår och de är väldigt tysta. Precis som Soshila säger så är det vissa tackor som bräker som f*n när de har lamm. Nu när bagglammen börjar bli stora och modigt går sina egna vägar i hagen så blir det en del bräkande mellan varven. Ibland pga att tackan saknar sitt lamm, och ibland för att lammet irrat sig iväg alltför långt i från sin mamma...
Baggarna som går på sitt egna bete verkar bara grymta till varandra.

Som tur är så lugnar oljudet ner sig när lammen är avskilda. Vintern igenom är mina väldigt tysta.

JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 13 jul-11 kl 11:47 »
Vad man kan säga är att bääighet! har att göra med brist på rovdjursträning i första hand. Alltså ju längre en ras hållits på ett sätt av människan där de inte utsatts för stora rovdjur, eller levt på en plats där det inte funnits stora rovdjur påverkar deras frimodighet att röja sig.
Dessutom mer framavlade djur (som finull) som i stor utsträckning "matas" av människor är betydligt mer högljudda än de raser som länge levt under mer ålderdomliga förhållanden. T.ex betandes på fäbodar och utmarker med rovdjur.

En sådan tydlig skillnad kan jag själv se hos mina roslagsfår resp. gutefår. Gutefåren har levt på Gotland i tusentals år utan stora rovdjur. De är väldigt kaxiga och självsäkra. De kan stå och "gapa" tvärs över hagen halva dagen för att hålla kontakt med andra tackor eller lammen. Kommer främmande djur eller människor in blir de endast nyfikna. Roslagsfåren är generellt väldigt tysta. Visst låter de ibland, men ytterst sällan och då mer som "kuttrande".  Kommer något okänt in i hagen (oavsett människa eller djur - eller föremål de inte sett förut) blir de väldigt vaksamma. Känner de sig det minsta trängda då, samlar de först ihop sig, sedan flyr de i klump. Men om man då försöker vända flocken åter, flyger de ut åt olika håll. Detta är ett försvar för att klara ett rovdjursangrepp. Har väldigt svårt att tro att en varg skulle kunna ta död på en hel roslagsflock om nu inte hagen är väldigt liten. Har själv också märkt att om de blir skrämda i sin hage, så flyr de gärna hem till gården.
Man ser det också på hur bra koll de har på sina lamm. Där är gutar och roslag jämbördiga fast på olika sätt. Medan jag tyckte att finullen generellt var lite slappa som mödrar och därför hade väldigt gapiga lamm.
Vad jag ville ha sagt är att dessa beteenden hänger ihop. Men en sak som kan sätta detta ur spel är att regelmässigt utfodra med kraftfoder. Då verkar de flesta raser förlora allt hyfs och självrespekt. 8)

samaka

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 13 jul-11 kl 16:11 »
Men en sak som kan sätta detta ur spel är att regelmässigt utfodra med kraftfoder. Då verkar de flesta raser förlora allt hyfs och självrespekt. 8)

Klockrent! Detta är en av de anledningar till att jag (och mina grannar??) önskade att jag kunde skippa kraftfodret under högdräkt o digivning. Men än har mitt grovfoder inte nått upp i den klassen som mina tackor kräver för att hålla det hull jag önskar genom hela dräktigheten.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #9 skrivet: 13 jul-11 kl 18:38 »
Min Bäääääääääääääääar när hon hör oss och det är inte mat/godis hon vill ha utan kel  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Nemi

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 13 jul-11 kl 19:14 »
Precis som Lorita har jag ett par tackor som kan bäa rejält när jag kommer till hagen. Och rusar i full galopp fram till mig. Men det är inte för foder utan för en rejäl mysstund. De andra hälsar med lite 'kutter' medans de betar vidare och kommer i sakta mak för att få sin mysstund. Märker en stor skillnad på dem alla när de har betet inom synhåll av mig och när de är utom. Alla är mycket tysta vid hälsning på bortabete än hemmabete. Kan det ha med det här med rovdjur som det skrevs om; att de är tryggare att bäa hemma än borta?
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 14 jul-11 kl 06:43 »
Citera
lla är mycket tysta vid hälsning på bortabete än hemmabete. Kan det ha med det här med rovdjur som det skrevs om; att de är tryggare att bäa hemma än borta?
Högst sannolikt. De är på mer okänd mark. Får vet var de "bor".

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 2 användare
yellgar, aquino

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser