För att återgå till gräsmängd och att rävmat.
Våra höns blev föda till räven i vintras när de gick fritt på gården men han kom bara när vi inte var hemma. I år kommer vi att ändra våra rutiner och ha hönsen i hönshus/hönsgård när vi inte är i närheten men släppa dem fritt då vi ändå är på gården. Efter vad jag har hört undviker räven människor så vi borde på detta sätt kunna underlätta tuppens jobb.
Vi kommer också att bygga om våran hönsgård till en stabilare konstruktion med nättak. Jag tycker att 9000kr låter mycket, går det inte att tänka om på konstruktionen? Går det att hitta gammalt virke på någon byggåtervinning eller i någon lada. Om man bygger en bra konstruktion så behövs det inte så grova dimensioner på virket och det kan bli stabilt ändå. Vi hittade svetsat nät (1m bred) på ÖB rullar på 10m kostar ca 200kr /rulle. I år får räven hitta mat någon annan stans...
De rävar vi haft här, lär sig snabbt att hönsen går fritt och blir oräddare och oräddare.. Det värsta vi råkade ut för var när vi försökte samla ihop vettskrämda höns efter attack, så sprang räven nästan mellan benen på oss och jagade hönsen. Jag var nära att klappa till honnom med en pinne..
Notan hamnade tillslut på 5300:- för en utegård på 92 m2. Tryckimpregnerat virke och störar, 2 st rullar hönsnät (1,8m x 50 m), 5 st rullar kycklingnät (0,6 m x 10 m) och skruv, najtråd och nubb.