Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lysning av ägg - vad ser jag?  (läst 19463 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Lysning av ägg - vad ser jag?
« skrivet: 09 jul-11 kl 17:49 »
Har då äntligen börjat ge mig på ägglysning ordentligt. Undrar när jag ser som det vore en glödlampa men med något mörkt runt i som flyter omkring - är det äggulan? Äggen är några dagar gamla och borde inte vara befruktade. Men då tog jag ett ägg som inte blivit ruvat på och där hittade jag inte detta mörka i ägget? Men ser inga blodkärl....

Och kan det vara olika stora kycklingar i äggen trots att hon börjat ruva samma dag på alla och legat bra? Eller utgår man från att fostret dött då?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

• Skåne
SV: Lysning av ägg - vad ser jag?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-11 kl 22:28 »
Puff puff - ska jag våga kasta äggen som jag ser dessa mörka skepnader i?
Tänkte lägga rätt ägg under nämligen.

Helt otroligt vad alla vill ruva. Hur många gånger på ett år är normalt?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 jul-11 kl 22:51 »
Jag tycker att det är som du beskriver på dag 2-3 men så under dag 3-4 utvecklas "spindeln" väldigt fort. Men om man har ägg med mörk skalfärg eller väldigt tjockt skal kan det vara svårt att se spindeln. Då vågar jag inte kasta bort ägg förren efter en vecka.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Bubblaren

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 jul-11 kl 23:02 »
Okej, mao ska jag inte se/ana något svart svepa runt alls när jag vrider runt ägget?

Det är nog som du säger att det är dag 2 eller 3 - hon överraskade mig helt och helt plötsligt hittade jag denna lilla Bantam liggandes på 11! av sina ägg. Men då hon är mamma till 9 veckors och inga tuppar kommer förbi så mkt där de är så trodde jag att de kanske var obefruktade.

Passar på att fråga om denna också: När man ser svart i men när det är mindre än i de andra äggen kan man utgå från att fostret är dött då?

petra 08

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-11 kl 23:09 »
Hej,  förstår inte riktigt dina frågor så jag ger ett eget svar om lysning ;) . När jag lyser mina ägg så ser jag att det finns en mörkare skugga ( gulan) som skvalpar runt lite..  Är ägget befruktat så har jag ibland sett redan efter 48 timmar en röd  markering( liten klump) oftast strax under luftbubblan..desto längre tid som sen går så ser man att den blir större och det börjar komma utväxter på den ( blodådror som växer ut) ..  En del av mina ägg har haft en  liten blodklump, dock har jag aldrig sett dessa när jag lystdet . Snarare är det väldigt tydligt när det väl börjat växa en kyckling i ägget att det är just det som sker..  Ett ägg obefruktat ägg lyset upp som en glödlampa medans ägg som ruvas blir lite mörkare för var dag som går inte så mkt i början ( märks kanske efter ca 7 dagar att det växer som en vägg från botten och upp.. Så det första jag letar efter är spindeln. Kan rekommendera dig att kika in på Linkosos hemsida www.hönsitrunsby så har hon i mitt tycke mkt bra sidor med bilder och förklaringar om det mesta!  Hoppas att du blir lite " klokare" :) av det här svaret! Annars kommer det säkert fler snart!  Lycka till
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-11 kl 23:38 »
Om hon har 11 ägg så kan hon ju ha ruvat länge på dem ju. Men om det är svarta klumpar du ser utan några blodådror så är det nog döda foster ja, tyvärr.  :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #6 skrivet: 10 jul-11 kl 06:40 »
Det mörka i ägget är gulan.
I obefruktade ägg ser man gulan lättare än i ägg vi äter, och det är för att dessa äggen har legat under värme, och sen är dom obefruktade äggen också sura för du legat i ägget utan något i.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 jul-11 kl 08:32 »
Ja, visst kan man se gula men den är inte som en svart klump som ts beskriver.

Passar på att fråga om denna också: När man ser svart i men när det är mindre än i de andra äggen kan man utgå från att fostret är dött då?

Bubblaren

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 jul-11 kl 10:12 »
Om hon har 11 ägg så kan hon ju ha ruvat länge på dem ju. Men om det är svarta klumpar du ser utan några blodådror så är det nog döda foster ja, tyvärr.  :-\

Tack för era svar. Jag trodde att de inte lade sig att ruva på dem innan de lagt alla ägg -för då blir det ju i detta fallet 11 dagars skillnad mellan första och sista ägget och tom mer om hon inte lägger varje dag  ??? Och då lär hon ju aldrig ruva klart alla äggen...  ??? Lägger de sig alltså under tiden de fortsätter lägga ägg?

Svårt att säga om det är klumpar eller mörka cirklar som rör sig när jag vrider. Kan ju vara gulor också som Oskar skriver. Avvaktar helt enkelt några dagar då innan jag ev byter. För blodådror måste ju till snart för att det ska vara befruktat.. Kollade in Linkosos webb - det var verkligen bra och detaljerat skrivet  :D

Men hur är det med min andra fråga när jag ser att de ev fostren är olika stora - har då det som är mörkt men mindre då dött tidigare? Hönan har legat lika länge på äggen. Det är mer markerat än någon äggula i detta fallet. Eller måste jag då se en sträng i ägget för att det ska vara dött... Det klurade jag inte ut på Linkosos sida.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 10 jul-11 kl 10:16 »
Exakt hur många dagar har ägget/äggen ruvats?
Som oskar skriver så kan obefruktade ägg som legat och ruvats ett tag, iaf. på mörkare bruna ägg och gröna ägg ge gulan ett annat utseende som kan göra en osäker på om det är befruktat eller ej då den som visar sig mycket mörkare när man lyser än om man lyser ett färskt ägg där gulan syns mer som en svag skugga.

Här är några bra bilder på olika utvecklingsstadier samt obefruktade o döda. Översta raden visar ett färskt ägg till vänster och ett ruvat obefruktat till höger. Lägg märke till att färgen på gulan har mörknat på det ruvade obefruktade ägget. På ett grönt eller brunt ägg så syns inte denna orange färg utan det ser mer ut som en mörk-nästan svart klump.

http://lh6.ggpht.com/_FHWor1K35Wg/S28NUF0uaGI/AAAAAAAAIBE/5jQt6f4pSrM/Candling%20Eggs2-1.jpg

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 10 jul-11 kl 10:22 »
Om äggen har ruvats i olika temp så kan en del vara lite efter i utveckling men oftast så håller de sig med att se likadana ut när man lyser. Om det inte blivit såhär. Något ägg har hamnat alldeles i utkanten av hönan och inte fått tillräckligt med värme för att sätta fart o utvecklas. Sedan rullar hönan ägget så det till sist hamnar så det får värme till att uvecklas = de andra har fått försprång som hamnade rätt från början. ::)

Ett foster som är äldre än 10 dagar och har dött brukar man ej se någon blodring på. Utan alla blodådror tynar bort och man ser som en grumlig orörlig klump som följer/flyter med i rörelserna om du vrider på ägget.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bubblaren

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 jul-11 kl 10:32 »
Exakt hur många dagar har ägget/äggen ruvats?
Som oskar skriver så kan obefruktade ägg som legat och ruvats ett tag, iaf. på mörkare bruna ägg och gröna ägg ge gulan ett annat utseende som kan göra en osäker på om det är befruktat eller ej då den som visar sig mycket mörkare när man lyser än om man lyser ett färskt ägg där gulan syns mer som en svag skugga.

Här är några bra bilder på olika utvecklingsstadier samt obefruktade o döda. Översta raden visar ett färskt ägg till vänster och ett ruvat obefruktat till höger. Lägg märke till att färgen på gulan har mörknat på det ruvade obefruktade ägget. På ett grönt eller brunt ägg så syns inte denna orange färg utan det ser mer ut som en mörk-nästan svart klump.

Hej! Måste säga vilken bra webbsida du har med så bra tacksamma beskrivningar för nybörjare  :) Härligt att du lägger ned tid på det - bättre än böckerna jag läst! Du borde publicera en bok! Härligt med fakta som sägs av många men kopplat till dina egna erfarenheter - som att man bör vända äggen innan ruvning men för dig att har det gått lika bra ändå osv.

Tyvärr vet jag inte hur länge hon legat bara att det nu ligger 11 ägg under henne...  :-\ Äggen är ljusa så det ska vara lätt att se. Kan mkt väl vara gulan jag ser men ska lysa ikväll igen och se om jag hittar blodådror. Ser ut på bilderna som att det blir ådror efter ca 3 dagar.. ? Förstod dock inte varför bild 3 och 4 är nästan helt täckande gula?  ??? Okej ser i ditt nästa inlägg att bloddådrorna försvinner efter 10 dagar sen om de dött. Bra att veta! Tack så mkt!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 10 jul-11 kl 11:01 »
Tack! ;D ;D ;D

Man kan med bra lampa se blodådror på dygn 2. Det ser ut som Petra skrivit - en liten röd markering. Denna lilla röda plupp kan man om man kollar noga se "pumpa", det är hjärtat. :) Sedan så kan man se tunna, tunna små blodkärl runtomkring det. Det som ser ut som gula på bild 3-4 är nog fosterhinnor. På dag 5 har dessa vuxit till sig enda upp till luftblåsan nästan. Gulesäcken kan du se som ett mörkare område i spetsiga änden av ägget.
« Senast ändrad: 10 jul-11 kl 11:05 av Linkoso »

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser