Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vila äggen?  (läst 878 gånger)

Husfrun

• Uppland
Vila äggen?
« skrivet: 12 jul-11 kl 08:00 »
Ni som skickar efter ägg? hur länge brukar ni låta äggen vila efter postfärden innan ni lägger dem i kläckaren? jag har låtit dem vara några dagar...och det har ju gått bra och så...men denna gång är jag så otålig!! ;D så hur länge måste man låta dem vila? :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vila äggen?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-11 kl 08:25 »
24 timmar efter att man fått hem dem och placerat dem helst lite svalare än rumstemperatur räcker. Låter du dem vila för länge riskerar du bara att de blir gamla, och om man inte vänder dem 2 gånger per dygn kan trådarna som gulan hänger i bli stela och då brukar kycklingen inte klara sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Husfrun

• Uppland
SV: Vila äggen?
« Svar #2 skrivet: 12 jul-11 kl 08:33 »
Åh, tack för snabbt svar! :D jag har tidigare låtit dem vila 2-3 dagar (och vänt på dem 2gr/dygn) men då vet jag att jag inte behöver vänta så länge! tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser