Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kyckling utan ögon  (läst 2688 gånger)

Terra77

• -
kyckling utan ögon
« skrivet: 14 jul-11 kl 01:22 »

nu kläcks kycklingar både under höna o i kläckare.

Tyvärr föddes en liten (vetefärgad Dv.Kochin) utan ögon...alltså, det var två tomma streck där ögonen skulle vara. Den var oxå svagare än de andra så vi bestämde att den skulle få komma till kycklinghimlen. :'(

Vad kan ha gått fel? ???
Någon som varit med om något liknande??

Kan detta hänga ihop med det dåliga kläckresultatet?
Köpte ca 23 ägg för 22 dagar sedan..har plockat bort de flesta under tiden då de var "tomma", endast 5 stycken fanns liv i..i kläcken var oxå mina egna (gula dv.k o austral ägg som var ur datum men ja chansade eftersom det fanns plats) o de har bara gått bort ett av mina under hela tiden o ett som ej verkar kläckas men är fullgånget.

Hälften har legat under hönan, hälften i kläckaren, lika dåligt resultat i båda.

Äggen hämtade jag själv o de har ej blivit utsatta för skak värme/kyla.
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

sonja på slätten

• Halland
SV: kyckling utan ögon
« Svar #1 skrivet: 14 jul-11 kl 09:36 »
Det måste vara ett genetiskt fel, eftersom övriga ägg kläcktes bra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 14 jul-11 kl 10:28 »
Fick 8 kycklingar under en höna för 2 veckor sedan.
En av de hade ett normalt öga och det yttepytte litet öga, Men han hänger på ännu men dock går han med nyklckta kycklingar så han ska få i sig bra med mat och vatten och inte hänga efter bara.
Skulle avlivat den med inga ögon. Han kan ju inte se var han går eller något = ett stort handikap för en höna.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 10:40 »
...Skulle avlivat den med inga ögon. Han kan ju inte se var han går eller något = ett stort handikap för en höna.
Finns väl inga alternativ till avlivning eftersom den inte kan äta?
Jag passade faverollkycklingar åt goda vänner förra sommaren, den ena var lite klen och åt inte så jag tog hem den och matade med en spruta, men den växte knappt och avlivades i alla fall sen. Jag funderade mycket på om den var blind, den pickade mot saker ibland så jag är inte helt säker, men den åt aldrig själv. Kan ju ha varit en hjärnskada också.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 14 jul-11 kl 11:11 »
Tyvärr föddes en liten (vetefärgad Dv.Kochin) utan ögon...alltså, det var två tomma streck där ögonen skulle vara. Vad kan ha gått fel? ???

För varmt i kläcken liksom för lite syre under dag 1-6 kan orsaka att kyckling saknar ögon. Liksom för mycket selen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser