Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjärnskadad kyckling?  (läst 2177 gånger)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
hjärnskadad kyckling?
« skrivet: 14 jul-11 kl 12:57 »
En av mina nykläckta kycklingar hänger inte med. Den äter och är bra på att pipa men den har ingen bra balans. Ramlar omkull lätt och går på hela bena med vaggande och knyckig gång. Har iakttagit den i fyra dar men ser ingen förbättring. Jag har handmatat den några gånger med ägguleblandning men den ser inte ut att klara sig i konkurrensen med de andra eftersom den tar sig fram så sakta. Vad tycker ni jag ska göra?

Den sjunde kycklingen som jag fick hjälpa fram är dock hel ok - den går inte att skilja från sina syskon nu. Glad o pigg o matfrisk.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: hjärnskadad kyckling?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 13:57 »
Har också haft en ostadig som hamnade på rygg och inte kom upp själv - den pep också otroligt mkt och högt när den gick runt. Min egen gissning är att pipet betyder att de är osäkra, hänger inte med osv. För vanligtvis piper de ju när de fryser eller att mamma är långt ifrån. Denna kyckling bara dog helt plötsligt.

Sen hade jag en som snurrade runt så mkt så jag var så nära att avliva den. Åt lite och snurrade några varv. Detta har trot eller ej gått över. Och efter 1,5 månad var snurrturerna slut. Det avtog alltså mer och mer. Det blev en höna med så därför valde jag att behålla den för äggen skull.

Tror du själv får känna efter hur du vill göra med din kyckling. Kommer den upp själv om den trillar? Då är den inte hjälplös om den ramlar. Om det är en tyngre ras så är det viktigt att benen bär sen när den blir stor. Avvakta om du inte tycker att den lider - annars så ta bort den.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser