Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vinterfodra med delvis honung?  (läst 1412 gånger)

Linamarie

• Västergötland
Hur vinterfodra med delvis honung?
« skrivet: 14 jul-11 kl 13:01 »

Hej!

Utan att skapa en diskussion om honung alt socker som vinterfoder så har jag ett par frågor.

Jag har bina i uppstaplingkupor LN. Jag tänkte att innan jag skattar så ska jag planera för vintern.

Kan jag börja byta plats på honungsramar och yngelramar för att få ner honungen i yngelrummet?
Jag tänker mig att man gör det när yngelsättningen börjar avslutas, och när brukar det vara? Eller
brukar yngelramarna i kanterna lämnas tomma så jag bara kan ta bort dem och sätta dit honung?
Var ska jag sätta honungen om jag sedan ska fodra sockerlösning också? Kanterna? I båda lådorna?
Kan man räkna ett kg honung per ram?

toredh

• Gäst
SV: Hur vinterfodra med delvis honung?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-11 kl 13:47 »
Hej
Bästa är att inte plockskatta, dvs låt honungsramar vara kvar i yngelrum. Så gör jag och sedan får var samhälle en hink Bifor. Det brukar räcka, ett fåtal vill ha mer, många drar inte ned hela hinken.
Sen har jag de senaste åren vägt vart samhälle och fått en uppfattning om hur mycket de behöver.
I år kommer avläggarna att få en tredje låda att fylla och således övervintra på enbart honung.
Lycka till!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Hur vinterfodra med delvis honung?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-11 kl 22:07 »
Bästa sätt att förvara honung är i en burk  ;D

Om du flyttar ner honung i yngel kammaren och de tycker att den är i vägen så kommer de att flytta på den , vanligtvis uppåt , det blir alltid lite honung kvar i yngel kammaren , ser bara till att det inte är blad lus , ljung , eller cement honung.

Cement honung kan man spränga yngel kammaren med på våren när det har blivit varm , så flyttar de på den och omvandlar den till honung igen .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser