Har lånat en äggkläckningsmaskin av grannen. En gammal men de sa att den funkat bra. Fick med två anvisningar på papper, två olika! Men fick direktiv att den ena var "bättre". Så jag körde på den, vilken hade lägre temperaturanvisningar än den andra. Den han rekommenderade hade starttemp första dygnet på 94F vilket skulle vara drygt 34 grader C. Och sedan en långsam stegring under 4-5 dagar upp till 99F, drygt 37 grader.
Den andra anvisningen ligger stadigt 1-2 grader varmare. Hur kommer detta sig? Båda papperen är signerade Ruvmax.
Mitt andra huvudbry är att det finns en monterad termometer i maskinen, men den är lite svår att läsa av. Man måste se från exakt rätt vinkel. Det finns även ett litet hål i lådan där man kan sticka in en smalare termometer. Jag tog en febertermometer som jag tänkte att den borde vara pålitlig, en modern digital sort. Nu visar febertermometern en grad mindre än lådans egna inbyggda termometer. Jag vet inte vilken jag ska lita på. De mäter ju lufttemp på två olika ställen, drygt en dm från varann. En hel grad borde det inte skilja?
I botten av lådan finns en roterande metallskena som vänder äggen varje timme. Jag läser på nätet att äggen ej ska vändas sista dygnen. Detta nämns inte i maskinens egna anvisning och om jag ska hindra äggen från att vändas så verkar enda sättet vara att plocka isär maskineriet och helt enkelt ta bort metallpinnen. Kan det vara meningen att man ska göra det?
Nu har jag följt anvisningen med 34grader och är nu på 4:e dygnet uppe i 37.