Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frågor om kläckmaskin temperatur och vändning  (läst 3681 gånger)

Anso1971

• Dalarna
frågor om kläckmaskin temperatur och vändning
« skrivet: 15 jul-11 kl 00:07 »
Har lånat en äggkläckningsmaskin av grannen. En gammal men de sa att den funkat bra. Fick med två anvisningar på papper, två olika! Men fick direktiv att den ena var "bättre". Så jag körde på den, vilken hade lägre temperaturanvisningar än den andra. Den han rekommenderade hade starttemp första dygnet på 94F vilket skulle vara drygt 34 grader C. Och sedan en långsam stegring under 4-5 dagar upp till 99F, drygt 37 grader.

Den andra anvisningen ligger stadigt 1-2 grader varmare. Hur kommer detta sig? Båda papperen är signerade Ruvmax.

Mitt andra huvudbry är att det finns en monterad termometer i maskinen, men den är lite svår att läsa av. Man måste se från exakt rätt vinkel. Det finns även ett litet hål i lådan där man kan sticka in en smalare termometer. Jag tog en febertermometer som jag tänkte att den borde vara pålitlig, en modern digital sort. Nu visar febertermometern en grad mindre än lådans egna inbyggda termometer. Jag vet inte vilken jag ska lita på. De mäter ju lufttemp på två olika ställen, drygt en dm från varann. En hel grad borde det inte skilja?

I botten av lådan finns en roterande metallskena som vänder äggen varje timme. Jag läser på nätet att äggen ej ska vändas sista dygnen. Detta nämns inte i maskinens egna anvisning och om jag ska hindra äggen från att vändas så verkar enda sättet vara att plocka isär maskineriet och helt enkelt ta bort metallpinnen. Kan det vara meningen att man ska göra det?

Nu har jag följt anvisningen med 34grader och är nu på 4:e dygnet uppe i 37.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Anso1971

• Dalarna
SV: frågor om kläckmaskin temperatur och vändning
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 00:16 »
För att ytterligare snurra till det så har jag hittat en sida där det står både idealtemp och maxtemp dag för dag, och idealtemp ligger på drygt 37 och max på strax under 38.

Medan på andra sidor rekommenderar de 38...(vilket ju är ÖVER max).
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 16:32 »
Förmodligen är det så  att den ena anvisningen är för en kläckare utan fläkt och den andra är för en kläckare med fläkt. I kläckare utan fläkt brukar man ofta behöva ha 1-2 grader högre temperatur för att tempen ska bli rätt på äggen.

Nu vet jag inte hur din kläckare ser ut men Är det en ruvmaxkläckare så är det bara att ta bort pinnen som vänder äggen genom att lyfta den rätt upp. Man behöver inte meka mer än så  ;)

Annars vänder ruvmax så sakta och försiktigt att du kan köra med vändning ända fram till kläck  :D

Har du fläkt i din kläckare? I så fall är 1 grad stor skillnad på 1 dm.Är kläckaren utan fläkt så skulle jag nog se till att mäta temp med den termometer som kom med kläckaren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anso1971

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 15 jul-11 kl 19:49 »
Tack för svaret! Jo, den har någon slags fläkt. Lampan sitter i ett utrymme bredvid den roterande plattan, med en vägg emellan, och utan fläkt så hade nog värmen inte spridits så bra. Hålet jag använde till febertermometern sitter på andra sidan, så långt från lampan som det går att komma. Kanske är fläkten lite dålig? Men den låter i alla fall.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #4 skrivet: 19 feb-12 kl 20:46 »
Gammal tråd men är där fläckt på Cuvatutto 16 ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser