Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  drottningcell  (läst 2464 gånger)

Rolle johansson

• Småland
drottningcell
« skrivet: 14 jul-11 kl 23:08 »
Är det någon som har provat att tillsätta drottningscell när samhället inte har velat ta emot nya drottningar .jag har fångat upp den gamla tanten i en bur och väntat i en vecka och dom biter bara ihjäl den nya sen sätter jag tillbaka den gamla för att slippa puckel yngel dom dra alltid upp en eller flera celler .jag behöver hjälp

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: drottningcell
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 09:41 »
Nej, inte direkt. Men jag gör alla mina avläggare med kläckfärdig cell och jag har aldrig råkat ut för en kläckdrottning inte blir accepterad. Däremot är det en del som inte kläcks och en del som blir förlorade under parning, men omkring 90% klarar sig hela vägen till äggläggning. Jag använder dessutom ofta platsbyte av samhällen för att jämna ut avläggare och modersamhälle när äggläggningen väl kommit igång.

Så vill du vara på säkra sidan, gör en eller två svaga avläggare några meter bort, sätt kläckcellerna där, låt de para sig och komma igång med äggläggning. När de gjort det byt plats.

Lindell

• Gäst
SV: drottningcell
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 12:03 »
Om man tillsätter en kläckfärdig cell i skattlådan så långt ifrån den gamla burade drottningen (ev använda spärrgaller) att hon inte märker något så kan man räkna med ca 60-80% resultat.
Bäst är att ta bort den gamla drottningen och tillsätta en cell i yngelrummet, det ger mer än 90% resultat och fungerar allra bäst. Men sedan har man förstås parningen kvar att kolla så att inget händer.
Men med 80-90% resultat betyder att 1-2 av 10 ibland några till inte lyckas och man får prova igen. Har man en biras som jag inte tycker är så lämpliga kan det gå åt ännu flera.
När det var som varmast tog jag upp en ram intill en yngelram och släppte ut en parad drottning, sprayade med sockerlösning och det blev bra.
Provade detta redan förra året till avläggarna.
I år har jag gjort egna Buckfast som fått gå i 3-ramars kupor tills de lagt ägg några dagar. Sedan har jag lyft över allt till en låda för att bli avläggare med andra ramar och ambin.
Inga apideor, rationellt och enkelt. Drottningodling på det lättsamma sättet där jag fått vara med och styra både drottningar efter bra bin och drönare via kapillär.
Gjorde 15, alla 15 är med än.
« Senast ändrad: 15 jul-11 kl 12:07 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser