Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårfrågor *allmänt*  (läst 3868 gånger)

aslan

• Småland
Fårfrågor *allmänt*
« skrivet: 15 jul-11 kl 21:17 »
Hej,

I vinter kommer våra första får (Gotlänska pälsfår), vi kommer att få 5 dräktiga tackor till oss och senare i vår en bagge.
dvs Tackor från en bagge, Lamm från den nya och en bagge av tredje härkomst.

Efter nästa sommar kommer vi bestämma oss för hur många som blir kvar på gården, men vi tänker oss ca 5-8.
Vi har en bra kontakt med mentor som vi lär oss av och det är honom vi köper fåren från.

Men för att få en bredare syn slänger jag ut ett antal (många) frågor som jag hoppas ni ger er syn på.

1. Vi kommer fodra med hö då vi har samma till hästarna, nu måste vi boka upp inför vintern.
Hur mycket hö cirka äter ett får av vår typ? om vi räknar med 2 kg/tacka och dag är vi hemma då ?

2. Vi kommer ha en bädd med torv i botten och halm ovanpå, sedan strö med halm då och då.
"Boxen"är ca 20 m2.
Hur mycket halm tror ni det kommer gå åt under "inne" perioden (Bor i Jönköpingsområdet).

3. Hur ofta strör ni ny halm på bädden ? (Jag är lite rädd att överdriva....)

4. Stämmer det att fåren äter bara hö under inneperioden, förutom inför lammningen då de ska ha kraft ex. fårfor.
Om det stämmer, när börjar ni med kraft ?

5. Och att lammen äter hö + bete och får kraftfoder ett tag inför slakt ?
Om det stämmer, när börjar ni ge lammen kraft?

6. När delar ni på tackor och lamm (ute på bete)?

7. Hur mycket kraft ger ni era tackor inför lammningen ca?

8. Hur mycket kraft till lammen då de är delade? Fri tillgång antar jag inte?

9. Hur gör ni med baggen under "inne" perioden. Är han i flocken fram till lammningen?
Har ni honom skiljd åt hela tiden efter lammning fram till "ute" perioden ?

10. Vid lammningen vet vi att det är viktigt att vara snabb och skilja tacka och lamm från övriga ett par timmar
så inte någon av de andra tjuvar med frånstötning som resultat.
Hur gör ni ?
Hur länge har ni tackan och lammen ihop innan de får återförenas?

11. Vattenkopp: Vi har tänkt oss en fårvattenkopp av flottörtyp. Funkar detta bra för er eller hur gör ni?

Hoppas ni kan hjälpa oss nybörjare med tips och synpunkter!

Thomas och Linda

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Fårfrågor *allmänt*
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 21:38 »
Jag har också gotlandsfår, så jag försöker väl att svara. Med bädden är jag inte så säker, för våra går i halmat vindskydd så dom är ute också. Men jag brukar göra av med 1-2 rundbalar á 100kg halm per vinter till 8-10 får o lite får kaninerna.

4. Jag ger lite kraft till mina de vintrar de bara fått hö, ger då ca 1 dl/tacka o dag i början, ca 6 v. innan beräknad lammning. Ger då också en dos selen till dom o ger en dos till ca 2 v. innan lammning.

5. Mina lamm brukar födas i april o slaktas i sept/oktober, får inget kraftfoder utan bara bete men får aningen låga slaktvikter snitt 15 kg vilket är lågt men har däremot fått jättefina skinn.

6, Mina lamm går med tackorna tills slakt. Inga tjuvbetäckningar, än ialla fall...

7, Beroende på hull på tackorna kanske max 5-6 dl per tacka o dag. Ger då havre eller korn o till tunna tackor ger jag extra protein i form av krafft luzernpellets.

8-9, Skiljer inte av lammen o baggen har gått med tackorna om han är snäll mot dom o oss. Annars har det blivit frysen o så köper jag en ny till nästa höst.

10. De tackor jag ser är på G att lamma kan jag stänga undan med grindar, de som lammat brukar jag stänga undan 1-3 dygn beroende på vilken tacka (ung, gammal), hur många lamm mm.

11, Jag har hinkar till mina i vindskyddet, önskade jag hade värmekopp... jobbigt att bära vatten på vintern!

Säkert fler som kan svara mer än jag, men hoppas du fick lite svar. Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 21:46 »
Det finns många sanningar... här är mina, för tillfället, rådande:

1. Det är ung vad man brukar räkna med i böcker osv.

3. En regel kan vara när det fastnar skit på skorna behöver det ströjas

4. När man börjar märka att de inte klarar av att hålla hullet på bara hö. Är väldigt varierande från år till år beroende av grovfoderkvalitet. Med riktigt bra grovfoder kan det gå helt utan kraft. Men innan du lärt dig känna hur fåren normalt ska kännas kan det vara vettigt att börja en 6-8 v innan lammning ca. Förutsatt att de är runda och fina vid betäckning annars kan du behöva börja innan.

5. De som vet säger att man behöver ge kraftfoder för att kompensera betets näringsförluster från slutet av aug nånting. Jag har inte brukat ge nåt alls till lammen innan slakt.

6. Delar bara de äldsta som slaktas tidigt. Många tackor har 1 lamm med sig hela sommaren.

7. Beroende av hullstatus.

8. Inget.

9. Har haft både och. Anledningen till att jag inte låtit de senaste baggarna vara med tackorna hela innesäsongen är för att man inte kan vända ryggen till :P. Sen kan det vara risk för urinsten om baggen äter kraftfoder så på så vis är det oxå en fördel att ha honom åtskiljd.

10. Tackan lammar med de andra. Tar det första lammet och bär iväg och hon lammar resten i lammningsbox. Om jag hinner va med dvs. Annars lammar hon helt med de andra. Brukar dock skilja av dem senare om hon har fler än 1 och inte är super-rutinerad guld-tacka.

11. Har hink, blandar selen i vattnet dagligen. Men det är säkert smidigare med flottör. Under digivning hinkar jag uppemot 80 lit vatten om dagen  :P

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 15 jul-11 kl 22:00 »
Om ni kommer att fodra med samma hö som till hästarna får ni räkna med lite större åtgång. När man tar hö till hästar så vill man ha ganska grovt hö med mycket Timotej (som inte fåren gillar) men får vill ha granna strån, gärna från en gammal vall, som innehåller många sorters örter. Man tror ofta att får kan föda sig på nästan ingenting eller vad som helst men de är egentligen finsmakare. Hö som de inte gillar, som kanske är för grovt, drar de ner på ströbädden. Jag har alltid haft hästhö till mina får men de har fått fri tillgång och det har gjort att de har hållit bra hull men ströbädden har blivit väldigt hög. Det är inte bättre med ensilage, de vill inte ha det grovt heller. Det är inte bara att de inte tycker om grovt hö utan de kan inte tillgodogöra sig näringen i det. Jag har i a f klarat mina får nästan utan kraftfoder, de har fått lite före lamning för att vänja magen och sedan har de fått lite kraftfoder några veckor under laktationen, fram till betessläpp.
Åsenfår, hundar och katter

Vurre

« Svar #4 skrivet: 15 jul-11 kl 22:01 »
Jag tycker inte att du ska ge hästhö till dina får. Se till att få bra fårhö istället.

Kraftfoder ska man inte överdriva. Lammen ger jag inget, om jag inte undantagsvis anser att de av nån anledning skulle behöva det. Lär dig bedöma hullet så att du har koll.

Med fem tackor på 20 kvm är det ju inte trångt, så även om du inte hinner stänga in henne inför lammning kommer hon att ha utrymme att gå undan. Du kommer att lära dig hur de beter sig innan lammning men det kan ta ett tag.  Lammar de framåt våren när det torkat upp så att de kan gå ute gillar mina tackor att lamma i ett hörn ute.
snus? vad är priset på en pris?

aslan

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 jul-11 kl 00:35 »
Tack för alla fantastiska svar, vi är jätteglada för alla svar.

Visst kommer vi lära oss med tiden. (precis som med hönsen...) Men det är som ni vet jättespännande att läsa svaren och suga i sig alla tips och olika synpunkter.

Tackar

Thomas / Linda

irma56

• Småland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-11 kl 12:49 »
Här är tips på en bra bok:  STARTA MED FÅR  skriven av Nils-Åke Fag. Den kan beställas från Birgit Fag, Gunneryd 14, 563 93 Gränna. Tele 036-52014
Det är en bok för nybörjare med väldigt många goda råd.

Kira

• Småland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-11 kl 09:56 »
I boken "Får" av Erik Sjödin finns massor av nyttiga fakta:
Kan beställas bla på följande länk
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127117863
Lycka till med fåren!

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser