Jag har också gotlandsfår, så jag försöker väl att svara. Med bädden är jag inte så säker, för våra går i halmat vindskydd så dom är ute också. Men jag brukar göra av med 1-2 rundbalar á 100kg halm per vinter till 8-10 får o lite får kaninerna.
4. Jag ger lite kraft till mina de vintrar de bara fått hö, ger då ca 1 dl/tacka o dag i början, ca 6 v. innan beräknad lammning. Ger då också en dos selen till dom o ger en dos till ca 2 v. innan lammning.
5. Mina lamm brukar födas i april o slaktas i sept/oktober, får inget kraftfoder utan bara bete men får aningen låga slaktvikter snitt 15 kg vilket är lågt men har däremot fått jättefina skinn.
6, Mina lamm går med tackorna tills slakt. Inga tjuvbetäckningar, än ialla fall...
7, Beroende på hull på tackorna kanske max 5-6 dl per tacka o dag. Ger då havre eller korn o till tunna tackor ger jag extra protein i form av krafft luzernpellets.
8-9, Skiljer inte av lammen o baggen har gått med tackorna om han är snäll mot dom o oss. Annars har det blivit frysen o så köper jag en ny till nästa höst.
10. De tackor jag ser är på G att lamma kan jag stänga undan med grindar, de som lammat brukar jag stänga undan 1-3 dygn beroende på vilken tacka (ung, gammal), hur många lamm mm.
11, Jag har hinkar till mina i vindskyddet, önskade jag hade värmekopp... jobbigt att bära vatten på vintern!
Säkert fler som kan svara mer än jag, men hoppas du fick lite svar. Lycka till!