Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbär blir med bin  (läst 2233 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
Blåbär blir med bin
« skrivet: 16 jul-11 kl 16:32 »
Skulle skaffa bin om 1-2 år och gå kurs innn.
Men nu blir jag pga andra omständigheter med ett samhälle om mindre än en månad!

Vad jag vet om bin sedan tidigare? De ger honung *typ*

Så litteraturtips önskas!! Där det basic tas upp från grunden.

Har ni egna tips på vad ni skulle ha velat veta får ni gärna dela med er av de.

Har ganska gedigen och bred erfarenhet av olika djurslag sedan tidigare, men på detta område är jag helt grön.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

klarre

• Södermanland
SV: Blåbär blir med bin
« Svar #1 skrivet: 16 jul-11 kl 18:10 »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 01:29 »
Men nu blir jag pga andra omständigheter med ett samhälle om mindre än en månad! litteraturtips önskas!! Där det basic tas upp från grunden.

Vad är de andra omständigheter ?

Skulle hellre börja med denna boken http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/68

Och även läsa http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/60 bruka finnas på bibblan eller begagnat , den berätar om bi odling över hela året och tar upp de olika områden vart efter de inträffar.

Boken om bi odling , ska man gärna ha till hands när man blir varm i kläderna och har läst de andra två den är ett bra källa att hämta kundskap från , fast inte pedagogiskt upplagd för den oinvigd

Ta gärna kontakt med ditt lokala bi odlar förening , http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/ så borde de kunna hjälpa dej på vägen med kurs (förmodligen nästa år) och eventuella mentor

Lycka till hoppas att det löser sig :-)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 17 jul-11 kl 01:59 »
I Hallstavik finns det en biodlare som brukar hålla kurs. Kan kolla på anslagstavlan nästa gång jag är i centrum och ta hans telefonnummer.

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 04:50 »
Omständigheterna är att jag pga skilsmässa säljer mina bin (gula italienska och garanterat varroafria eftersom varroa inte finns här) och att hon ska köpa en avläggare och då är hon smart att passa på att införskaffa bin av en kompis som dessutom kan fixa transporten ner nu vid månadsskiftet ;)

Givetvis blir de besiktade här innan avfärd!

Så det hon behöver lära sig nu är hur hon ska lära sig att se när de behöver en andra låda till yngelrum (för det har de inte behov av riktigt ännu) och hur hon på bästa sätt ska invintra dem där nere i söder och sedan kan hon läsa på och hinna lära sig en hel del över vintern.

Tallis: Jag är om inte annat bara ett tfnsamtal bort, det vet du ju och här i bidelen på forat finns massor med kunskap och människor som gärna delar med sig av den.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 05:45 »
Och fauve är som vanligt uppe mitt i natta när vanligt folk sover  8) och tidningsbudsdårarna  o:) jobbar  ;D

Det kommer att införskaffas lite böcker och så kommer det nog att komma en och annan  ::) blåbärsfråga här på forumet, snälla, pedagogiska svar önskas  :-[
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

fauve

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 07:16 »

Jag är som ett urverk. Spelar ingen roll när jag somnar efter ca 3 h 45 minuter så vaknar jag.

Tror nog jag kan avvara en bibok om jag hittar åt den innan biflytt  ;)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #7 skrivet: 17 jul-11 kl 08:15 »
Och du är vaken resterande 20 timmar på dygnet? *attans vad mycket fauve får gjort*

fauve

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jul-11 kl 09:09 »
Och du är vaken resterande 20 timmar på dygnet? *attans vad mycket fauve får gjort*

Man skulle ju önska det, men andra sover ju i huset  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser