Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkrutiner.  (läst 2203 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Mjölkrutiner.
« skrivet: 15 sep-06 kl 00:13 »
Jag håller på och samlar på mig information om småskalig mjölkhantering för en liten skrift i ämnet getmjölk.

Skulle ni vilja dela med er av vad ni har för rutiner kring mjölkningen? Allt från dig som släntrar ner i gummistövlar och kallingar och mjölkar i en bucklig aluminiumkastrull. Till dig som rörmjölkar säg 50 getter. Gärna utförligt punkt för punkt, hur ni gör och med små detaljer som t.ex. om du blandar egen juvertvätt och spendopp, hittat på en egen bra mjölksil, virkar egna förträffliga juverdukar, har ett husmorsknep till syradisk eller något annat du själv kommit på är behjälpligt.

Om ni inte vill skylta med era rutiner så skriv gärna privat här eller till min mail. Jag är bara ute efter era metoder, hur ni gör till vardags och kommer inte att namnge någon i skriften.

hönstanten

• Gäst
Re:Mjölkrutiner.
« Svar #1 skrivet: 21 sep-06 kl 09:04 »
Jag har nog inget att dela med mig av mera än att jag är nyfiken på samma sak. Hur gör du själv? Från läsning här har jag förstått att getterna står dig nära... :P
Har själv några getter som ska mjölkas till våren.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 21 sep-06 kl 23:25 »
När jag satte mig ner och började svara på din fråga hönstanten så gick det upp för mig hur mkt. man faktiskt gör som man inte tänker på när det blir rutin. Behöver fundera lite mer bara.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 14 okt-06 kl 20:04 »
Hör du Gruff, kan du inte redigera/uppdatera boken "Getter" av Erik Sjödin när du ändå är igång? Den är ju toppenbra men har några år på nacken sedan förra upplagan.
Jag har getter som också ska mjölkas till våren. Har gått getkurs på Rösta i Ås, Östersund. Kursen, samt ystkursen, rekommenderas verkligen till nybörjare som jag. Dessutom blir man väldigt inspirerad i Jämtland som känns som nå't sorts nybyggarland när det gäller att hitta på nå't att överleva på, småskalighet mm

Getter är helt fantastiska- man älskar dem lika mycket som man hatar dem vissa dagar... eller hur?

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 14 okt-06 kl 20:19 »
Ja, ärligt. Idag retade bocken gallfeber på mig. Hoppa över tre höga spiltor för att komma åt kanske 2 tsk kaninmat. Och det tre gånger! Som om han inte får mat va? Men, kaninmat är ju såååå mycket godare! Nu blir det galler upp till tak banne mig. Men jag har fått tre stinkiga bockpussar efter det  ;D

Att man är lite "pysslig" i jämtland, har jag förstått. Ligger väl i överlevnads instinkten, att om man inte vill flytta så måste man vara lite klurig.

Nja, Sjödin ger jag mig inte på. Den är i.o.f.s. ett tidsdokument och väl läsvärd. Men det lilla lilla stycket om handmjölkning? Va? Nä, då skulle jag hellre översätta (om jag kunde) den danska Geder til husbehov. Och lägga till ett och annat i den istället. För nog behövs det en mer praktisk och matnyttig skrift på svenska om hushållsgetter alltid!

Grattis till getterna LPM! Vad mkt. gott du kommer kunna göra i vår. Hör av dig om du vill ha kefirgryn tills dess. Och till hösten! Har just avslutat en middag på tjälknöl av killing. Bättre mat går inte att få.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 14 okt-06 kl 20:31 »
Danska getboken har jag aldrig sett men hört talas om. Lite danska kan du väl... Det behövs litteratur, det märker man inte minst på denna sajt.
Nu tar jag kväller! Vi hörs!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser