Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säljning av bagglamm?  (läst 2632 gånger)

Okki

• Västerbotten
Säljning av bagglamm?
« skrivet: 19 jul-11 kl 19:41 »
Jag har fått ett bagglamm iår (gutar) och jag funderar på att sälja den eftersom han är så underbart gosig och allmänt trevlig (vore synd om han skulle slaktas. SÄRSKILT MED DAGENS KÖTTPRISER). Måste jag ha något speciellt intyg eller medlemskap för att få sälja honom? Och om man måste ha det är det svårt isåfall?

Tackar för svaren.

Vurre

SV: Säljning av bagglamm?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-11 kl 20:29 »
Det du behöver är en köpare. Om han sen har de egenskaper som är lämpliga för avel är ju en annan sak.

Vad menar du med "dagens köttpriser"? Att det är så billigt att köpa kött att det inte är värt besväret att slakta ett djur, du köper hellre i affären?

Själv skulle jag knappast köpa ett gosigt bagglamm.
snus? vad är priset på en pris?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 19 jul-11 kl 22:02 »
Själv skulle jag knappast köpa ett gosigt bagglamm.

Varför inte? Det är ju svårt att definiera "gosig", betyder det att han är snäll så är det väl okej, betyder det att han är väldigt kelig är det kanske inte riktigt lika bra. Men jag tycker att bagglammen ofta är väldigt keliga men slutar man att klappa dem så mycket så "går keligheten över" efter ett tag.
Åsenfår, hundar och katter

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #3 skrivet: 20 jul-11 kl 07:16 »
Han måste vara märkt i båda öronen innan han lämnar din gård, fast det kanske han redan är.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 20 jul-11 kl 09:44 »
Förutom SE märkena som Grendela nämnt, så är en en MV-status bra.
Inga bredklövsanlag o inte horntrång är väsentligt om lammet är tänkt för avel.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 20 jul-11 kl 20:43 »
Det känns lite taskigt att skriva det men den marknad som finns för bagglamm - gosiga eller ej - är som avelsbaggar på hösten. Man köper in ett fint bagglamm, använder honom till aveln och plockar nästan alltid bort honom efter fullgjord tjänst. Ibland, i större flockar kan de få vara kvar som livdjur. Det finns t.o.m. de som köper ett levande bagglamm och inte ens använder dem till avel utan slaktar dem omgående och tycker att det lönar sig. Tyvärr. Det är svårt det här, man utvecklar känslor för djuren precis som för hunden och katten. Men får kan vara både produktionsdjur och sällskapsdjur och det är väldigt stora skillnader i hur man använder djuren då. Sålde själv ett praktbagglamm förförra året och blev så glad när han fanns kvar efter ett år. 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 20 jul-11 kl 21:12 »
Det kan vara tvärt emot det ulfg skriver om också, jag köpte ett praktbagglamm förra året och har ångrat mig hela tiden att jag slaktade honom när han gjort sitt. Tyckte inte jag orkade med en bagge men ändå..... Han gav fina lamm.
Åsenfår, hundar och katter

Okki

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 22 jul-11 kl 16:54 »
Det jag menar med dagens köttpriser är att man får så dåligt för köttet så det är nästan som att ``slösa`` på ett underbart får. Utan eftersom han är så snäll som han är så skulle det ju vara lätt att ha han som avelsbagge pga att han är så lätt att sköta. Jag har till och med tränat han med grimma så att han kan gå med mig i ett rep. Jag kan inte själv ha kvar han ( :'() pga inavel.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 jul-11 kl 18:28 »
Själv tittar jag på andra kvalitéer än "gosighet" när jag väljer avelsbagge... ;D
"Gosiga" baggar tendrerar att bli stångiga med ålder, eftersom de inte har respekt för människor utan ser dom mer som jämlikar = konkurrenter om tackorna.

Men det är ju ett fritt land, hittar du en köpare till honom så är det väl, väl :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vattnadal

• Nattfrostens
« Svar #9 skrivet: 05 aug-11 kl 09:57 »
Är man för blödig kan man kasterar. Vår första bagge, uppväxt i Furuviksparken, klarade vi inte av att sölakta. Han kasterades för att kunna fortsätta bo med sina döttrar. När avelsbagge flyttar in får han gå själv eller med en av tackorna, till alla är dräktiga, då han får flytta in i gruppen igen. Efter detta aktar vi oss noga för att bli förtjusta i baggar. :-[
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser